تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶

حل مشکل حمل و نقل کلانشهرها، با ساخت واگن های آلومینیومی مترو

معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامه ورود متروهای آلومینیومی به ناوگان قطار شهری ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حل مشکل حمل و نقل حومه تهران و هشت کلانشهر کشور، از اهداف انعقاد قرارداد ساخت و تولید واگن های جدید مترو است.

رویداد۲۴-معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از برنامه ورود متروهای آلومینیومی به ناوگان قطار شهری ایران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: حل مشکل حمل و نقل حومه تهران و هشت کلانشهر کشور، از اهداف انعقاد قرارداد ساخت و تولید واگن های جدید مترو است.قرارداد همکاری تامین و تولید960 دستگاه مترو تهران و کرج هفته گذشته بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت اشتدلر (Stadler) سوئیس با هدف اشتغال زایی و انتقال دانش فنی به امضا رسید.
این قرارداد به ارزش تقریبی یک میلیارد و 100 میلیون یورو با فاینانس سوئیس به امضای «علی عراقچی» مدیرکل امور بین الملل ایدرو و «محمد رحمنی» مذاکره کننده ارشد شرکت اشتدلر سوئیس رسید و قرار است، از سوی شرکت واگن سازی «پلور سبز کرمان» و با سرمایه‌گذاری شرکت اشتدلر، اجرایی شود.
در مراسم امضای این قرارداد، «مارکوس لیتنر» سفیر سوئیس در تهران و «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو حضور داشتند.
بر این اساس، 728 واگن مترو برای تهران و 232 واگن مترو برای کرج خواهد بود.
این قرارداد با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت سیاست اقتصاد مقاومتی و محوریت تولید داخلی منعقد شده است.
در همین پیوند، «بهزاد اعتمادی» معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون تنها تفاهمنامه میان دو طرف امضا شده است و پس از تعطیلات عید 97 با نهایی شدن قیمت، تبدیل به قرارداد خواهد شد.
به گفته این مقام مسئول، جهان به سمت استفاده از واگن های قطار آلومینیومی حرکت کرده که واگن هایی سبک تر بوده و از دوام بیشتر و استهلاک کمتری برخوردارند.
وی یادآوری کرد: واگن های مترویی که تاکنون در ایران استفاده می شد، همگی از جنس کربن استیل بودند اما قراردادهای جدید ساخت و تامین مترو همگی برپایه تولید واگن های آلومینیومی خواهد بود.
اعتمادی تصریح کرد: روزانه جمعیتی بین چهار تا 6 میلیون نفر صبح ها از حومه وارد تهران و عصرها از آن خارج می شوند که معضلات ترافیکی زیادی به همراه دارد؛ براین اساس اولویت نخست ما در قراردادهای جدید مترویی، ساماندهی حمل و نقل در حومه تهران و کلانشهرهاست.
وی از تنوع بخشی به قراردادهای تامین و ساخت مترو با هدف ارتقای کیفیت تولیدات خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت های بزرگ و معتبری همچون آلستوم فرانسه، زیمنس آلمان، اشتدلر سوئیس و سی آر سی (CRC) چین در این قراردادها همکاری و مشارکت خواهند داشت.
اعتمادی ادامه داد: زیرساخت های مترویی که در گذشته از سوی چینی ها طراحی و به بهره برداری رسید، هیچ مشکلی برای استقرار و استفاده واگن های اروپایی نخواهد داشت.
میزان تقاضا برای مترو در ناوگان صنعت ریلی سالیانه 500 دستگاه در پنج سال آینده پیش بینی شده که به بر این اساس، 2 هزار دستگاه مترو در سال 1400 مورد نیاز است.
این در حالیست که بر اساس اعلام کارشناسان، بدون ورود به ساخت داخل تجهیزات اصلی ناوگان و فقط با تمرکز بر بدنه، تزئینات و مونتاژ ناوگان امکان افزایش سهم ساخت داخل به میزان بیشتر از 26 تا 30 درصد فراهم نخواهد بود.
همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند که اکنون، حجم ساخت داخل در انواع واگن های تولیدی شامل واگن باری 90 درصد، واگن مسافری (بین شهری) 80 درصد، واگن های خودکشش بین شهری و حومه 25 درصد، واگن های مترو 28 درصد و انواع لکوموتیو 55 درصد است.

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان