تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
افزایش 47 درصدی مبادلات تجاری تهران-واشنگتن منجر شد

نگرانی جمهوری خواهان از بازگشت ایران به جامعه جهانی

ارقام منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد که صادرات این کشور به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه 2016 افزایشی 47 درصدی داشته است.
رویداد24- ارقام منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد که صادرات این کشور به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه 2016 افزایشی 47 درصدی داشته است.

به گزارش رویداد24 به نقل از استیت آو استیت، از سوی دیگر رسانه‌ها به نقل از مقامات آمریکایی از برنامه مسکو برای امضای توافق صادرات جنگنده‌های سوخو به ایران خبر داده‌اند. این در حالی است که آمریکا پس از دهه‌ها ممانعت از انجام تجارت جدی وال‌استریت با ایران، حال قصد دارد اجازه امضای قراردادهای چندمیلیارد دلاری بوئینگ و جنرال موتورز را صادر کند.

کاخ سفید اما دیدگاهی متفاوت دارد. تد کروز تهدید کرده که در روز نخست دریافت سمت ریاست جمهوری آمریکا، این توافق را پاره خواهد کرد. از استدلال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز می‌توان این برداشت را داشت که رئیس‌جمهور آینده آمریکا می‌تواند توافق هسته‌ای را نابود کند.

در همین زمینه زلدین، روسکام و مایک پومپیو در نامه‌ای به جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کردند که اقدامات ماه اکتبر چندان به تحریم‌های ایران اضافه نکرده و اقدامات بعدی در ماه مارس نیز جامعه جهانی را با تنش برای واکنش به تحرکات مداوم ایران روبرو کرد. آنطور که منتقدان پیش‌بینی می‌کنند پاسخ دولت اوباما به‌تمامی این مسائل این خواهد بود: همه تلاش لازم برای ممانعت از نقض توافق از سوی ایران و جلوگیری از هرگونه مقابله‌ای که منجر به پا پس کشیدن ایران از محوریت میراث اوباما شود، صورت گرفته است. تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا هنوز مانع از دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا می‌شود.

ضمن اینکه نوع تحریم‌های آمریکایی که می‌تواند بر مبنای اقدامات موشکی علیه ایران وضع شود، محدود است چراکه فعالیت‌های موشکی ایران نقض توافق هسته‌ای محسوب نمی‌شود.

کنگره در حال بررسی حوزه‌هایی است که مقامات دولت اوباما احتمالا در مورد وسعت امتیازات اعطا شده به ایران در آن حوزه‌ها حقیقت را نگفته‌اند.

مارک دوبویتز، کارشناس تحریم‌های ایران و مدیراجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها به آسوشیتدپرس گفت که برنامه دولت اوباما «ورای آن چیزی است که در توافق هسته‌ای ملزم شده است.» منتقدان دیگر نیز تاکید می‌کنند سازوکارهای اجرایی این توافق مانع از اقدامات ایران نشده است.

نظرات شما
پیشخوان