تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
سی‎ان‎بی‎سی گزارش داد

تقابل نهایی ایران-عربستان در نشست دوحه

در حالیکه ناظران بازار در آستانه برگزاری نشست دوحه نیم نگاهی به ایران دارند، برخی کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران باید نگران عربستان سعودی باشند.
رویداد24- در حالیکه ناظران بازار در آستانه برگزاری نشست دوحه نیم نگاهی به ایران دارند، برخی کارشناسان معتقدند که سرمایه‌گذاران باید نگران عربستان سعودی باشند.

به گزارش گروه بین‌الملل رویداد24 به نقل از سی‎ان‎بی‎سی، حلیما کرافت، استراتژیست و تحلیل‌گر بازار سرمایه و از مدیران ارشد بانک آر‎بی‎سی کانادا پس از اعلام این خبر که وزیر نفت ایران در نشست دوحه شرکت نخواهد داشت، گفت: «ایران نماینده خود را به این نشست اعزام می‌کند. اگر ایرانی‌ها خواهان توافق باشد، افراد حاضر در اوپک می‌توانند در تماسی به تهران در جریان این مسئله قرار گیرند و توافق هم انجام شود.»

کرافت تصریح کرد در حالیکه ایران با گذر از نشست دوحه یک نمایش سیاسی به راه انداخته، سعودی‌ها نیز در این مرحله تمایلی به انجام این توافق ندارند. او به سی‎ان‎بی‎سی گفت: «آنها بزرگ‌ترین بازیگران این نشست هستند، اگر سعودی‌ها موضع خود را تغییر دهند، توافق نهایی می‌شود.»

این در حالی است که جان کیلدوف، موسس کپیتال اگن در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی عدم حضور وزیر نفت ایران در نشست اوپک را کشیده‌ای در صورت عربستان، کارتل اوپک و روسیه خوانده است. به عقیده او غیبت این مقام ایرانی تنها به مسائل ژئوپولتیکی دامن می‌زند که ثابت‌شده تاثیری زیان‌بار بر بازار نفت خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: «به عقیده من تقابل میان ایران و عربستان همچنان ادامه دارد. به همین دلیل است که دید منفی نسبت به قیمت نفت دارم.»

کرافت بر این باور است که نشست کنترل بازده نفتی بسیار مهم است، چراکه همان روسیه‌ای که سال گذشته از مصونیت خود در برابر اشباع نفتی بازار خبر می‌داد، حال به دنبال یک توافق همه جانبه است.

کیلدوف روز جمعه تاکید کرد که بازار نفت به دلیل درخواست ایران برای رسیدن به سطوح تولید دوران پیش از تحریم، تهدید می‌شود و این خبر بدی برای بازار نفت است.

درعین‌حال کرافت گفت که شاید دیگر تولیدکنندگان نفت به ایران اجازه دهند که روزانه چندصد هزار بشکه نفت بیشتر تولید کند، چراکه این کشور به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای دستیابی به هدف تولیدی خود نیاز دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
0
انسان متاسف میشه که 8 سال احمدی نژاد چقدر بلا سر ایران آمد که هنوز داریم تحقیر میشیم
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان