تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
مستخدمین‌حسینی کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا ارز ترمز بریده است؟

مستخدمین حسینی کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان اینکه دولت حوزه بازار ارز رهاسازی قیمت را به جای سیاستگذاری برگزیده است تاکید کرد که سیاست‌های اتخاذی دولت در زمینه اقتصادی نه تنها نتوانسته مشکلات را کاهش دهد و اقتصاد را نجات دهد، بلکه روز به روز مشکلات اقتصادی را بیشتر و عمیق‌تر کره است. به همین دلیل بهتر است دولت در کنار تغییر سیاست‌های اقتصادی‌اش، تیم اقتصادی خود را هم تغییر دهد.
چرا ارز ترمز بریده است؟
رویداد۲۴مستخدمین حسینی کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان اینکه دولت حوزه بازار ارز رهاسازی قیمت را به جای سیاستگذاری برگزیده است تاکید کرد که سیاست‌های اتخاذی دولت در زمینه اقتصادی نه تنها نتوانسته مشکلات را کاهش دهد و اقتصاد را نجات دهد، بلکه روز به روز مشکلات اقتصادی را بیشتر و عمیق‌تر کره است. به همین دلیل بهتر است دولت در کنار تغییر سیاست‌های اقتصادی‌اش، تیم اقتصادی خود را هم تغییر دهد.
 
دلار بالاخره در کمال ناباوری مرزهای 5 هزار تومان را هم رد کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، دلار با قمیت 5480تومان به فروش می‌رسد.
 
این افزایش قیمت اما به دلار محدود نشد. در بازار سکه با قیمت 1میلیون و 830 هزار تومان و یورو به 6هزار 500 تومان رسیده است. 
 
درحالی که دولت و شخص حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان بارها اعلام کرده بودند که هیچ نگرانی از بابت بازار ارز وجود ندارد و همه چیز تحت کنترل است. با این حال با گذشت 19 روز از سال جدید، بازار سکه و ارز همچنان و پرقدرت روند صعودی خود را ادامه می‌دهند و دولتمردان و شحص رئیس جمهور در برابر این سقوط ارزش پول ملی مهر سکوت بر لب زده است.
 
بسیاری از کارشناسان اما بر این عقیده‌ هستند که مهمترین عامل، سیاست‌های اتخاذی دولت در حوزه اقتصاد است. سیاستی که بارها و بارها و در سال‌های گذشته امتحان خود را پس داده و هیچ‌گونه اثرگذاری مثبتی ندارد و فقط شرایط را بحرانی‌تر می‌کند. 
 
حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس مسائل اقتصادی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین تحولات و نوسانات بازار ارز، گفت: من فکر می‌کنم دولت در این حوزه بحث رهاسازی را به جای سیاست‌گذاری و تحت این عنوان که بازار تعیین کننده این موضوع است دنبال می‌کند. 
 
مستخدمین حسینی، ادامه داد: دولت در تداوم سال 96، بحث رهاسازی را دنبال کرده است و  براساس سخنانی که برخی از اعضای تیم اقتصادی عنوان می‌کنند، به نظر می‌رسد که این رها سازی همچنان ادامه داشته باشد. اما به هرحال نتیجه حاصل از آن، نه موجب رشد اقتصادی، نه موجب افزایش تولید ناخالص داخلی و نه موجب رفاه اقتصادی می‌شود. یعنی تمام عواملی که برمی‌شمارند و می‌گویند این رهاسازی می‌تواند این موارد را به دنبال داشته باشد درست نیست. باید بگویم که در بررسی این موضوع در چارچوب حوزه‌های علم اقتصاد، این رویه‌ها جوابگو نخواهد بود و فقط بر مشکلات قبلی خواهد افزود. 
 
این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه در اسفندماه نیز اعلام کرده بودم که امیدوارم در سال 97، حداقل طنین اقتصاد 96 را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: من امیدوار بودم که وضعیت اقتصاد مانند سال 96 باقی بماند و شرایط بدتر نشود. اما در آغاز سال، دیدیم که این اتفاق به گونه‌ دیگری رقم خورد و اولین هجمه به بحث ارز وارد شد؛ به صورتی که در این 19 روز بعد از شروع سال جدید قیمت دلار حدود 350 تومان افزایش داشت که هیچ منطق و توجیهی را نمی‌توان برای آن مطرح کرد. تشکیلات سیاست‌گذاری و نظارت و بی برنامه‌گی آن‌ها نشان دهنده این حوزه است که به نظر می‌رسد حتی قواعد نظارتی هم به حال خود رها شده است. 
 
مستخدمین حسینی، با تاکید بر اینکه دولت و بانک مرکزی باید به این موضوع ورود پیدا کنند، تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی باید سریعا ورود پیدا کنند و سیاست‌ها و تصمیماتی را اتخاذ کنند که شرایط منفی‌تر نشود. در شرایط موجود هیچ خبری از حمایت از تولیدات داخلی نیست. ما اگر بخواهیم محصولاتمان در جامعه مورد پسند قرار بگیرد، باید صادرات غیرنفتی‌مان مورد توجه جدی قرار بگیرد. ما باید نگاه کنیم که دولت واقعا چه اراده، تصمیم، سیاست، برنامه آموزشی و... را در این خصوص اتخاذ کرده است. 
 
این کارشناس بازار ارز، ادامه داد: حکایت تیم اقتصادی دولت، حکایت یک پزشک است. زمانی که یک بیماری به وجود می‎آید، پزشکان مختلف نیز نسخه‌های متفاوتی را می‌نویسند. برخی از پزشکان تجربه و مهارت بیشتری دارند و نسخه شفابخش را می‌نویسند و بیمار را از هلاکت نجات می‌دهند. حوزه اقتصاد هم مانند همین موضوع است. نسخه‌ای که ما برای اقتصاد می‌نویسیم نیز باید متناسب با شرایط و وضع موجود باشد. برای اقنصاد ما که حال خوبی هم ندارد باید نسخه‌ای نوشته شود که آن را درمان کند و به قولی شربت و قرص و آمپولی برای اقتصاد ما باید لحاظ شود که اقتصاد را سرپا کند. اما متاسفانه نه تنها این کار صورت نمی‌گیرد، بلکه سیاست‌های نادرستی هم اتخاذ می‌‌شود که شرایط را به مراتب بدتر و بحرانی‌تر می‌کند. 
 
مستخدمین حسینی، با بیان اینکه این سیاست پولی و ارزی که ما در پیش گرفته‌ایم در دولت‌های دیگر هم بوده است، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز می‌گفتند این سیاست همان نسخه شفابخش اقتصاد است که صادرات را افزایش می‌دهد، رفاه را در جامعه به ارمغان می‌آورد و... اما می‌بینیم که عملا چنین اتفاقی رخ نداد. حتی در این یک الی دو سال گذشته که نرخ ارز بالا رفت، صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا نکرد. تیم اقتصادی همانند آن پزشک است که باید دارو و نسخه شفا بخشی را بنویسد که این بیماری را درمان و از نشر و گسترش آن جلوگیری کند و به آن ثبات دهد. اقتصاد کنونی ما بیمار و افتاده است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. 
 
این فعال و کارشناس اقتصادی، در ادامه تصریح کرد: این اقتصاد بیمار نه تنها مداوا نمی‌شود بلکه روز به روز زخم‌هایش عمیق تر و گسترده تر می‌شود. دولت و تمامی تیم اقتصادی، در سال گذشته بارها و بارها اعلام کردند که مردم خیالشان از بابت ارز راحت باشد و نگران نباشند، اما عملا می‌بینیم که هیچ‌کدام از این موارد تحقق پیدا نکرده است. خب عدم تحقق این وعده‌ها چه اطمینانی را می‌تواند به سرمایه گذاران داخلی و خارجی بدهد؟ سرمایه گذار داخلی و خارجی ما حتما باید از شرایط ارزی کشور ما مطلع و مطمئن باشد که بخواهد اقدام به سرمایه گذاری کند. 
 
حیدرمستخدمین حسینی، با بیان اینکه اکنون در ابتدای سال هستیم و دولت باید نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای را داشته باشد، گفت: دولت باید سیاست‌ها و تصمیماتی را اتخاذ کند که به موانع برخورد نکند. اقتصاد ما اکنون نیاز به ثبات دارد تا بتواند به قولی نفس بکشد، متاسفانه هوای کافی به اقتصاد ما نمی‌رسد. در نتیجه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به حداقل خود می‌رسد که آثار آن را در طی زمان در جامعه مشاهده خواهیم کرد.  
 
حسینی با تاکید بر اینکه اولویت اول دولت باید تغییر سیاست‌های پولی و ارزی باشد، یادآور شد: من فکر می‌کنم دولت هم باید سیاست‌ها و هم تیم اقتصادی خود را تغییر بدهد. این تیم اقتصادی فعلی نمی‌تواند این شرایط را به جلو ببرد. باید نگاهش به توانمند سازی داخلی باشد تا بتواند حرکتی به سمت جلو را داشته باشد. 
 
این کارشناس بازار ارز، ادامه داد: پیش‌بینی بینی کردن در خصوص نرخ ارز، در شرایطی صورت می‌گیرد که عقلانیت اقتصادی حاکم باشد و بر مبنای عقلانیت اقتصادی برنامه‌هایش را به جلو ببرد. اما زمانی که می‌بینیم سیاست عقلانیت اقتصادی وجود ندارد، بنابراین پیش‌بینی کردن نرخ ارز و اینکه این نرخ تا چه رقمی افزایش پیدا می‌کند، در چنین شرایط غیرعقلایی بسیار بسیار سخت و پیچیده است و هیچ اثر و کاربردی ندارد. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان