تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

بیانیه خانواده « موسوی و رهنورد» درباره شایعه رفع حصر

دختران میرحسین تأکید کرده‌اند که زهرا رهنورد رفع حصر نشده است / دوستی به اختصار به گشایشی در موضوع حصر اشاره کرده و از رفع حصر زهرا رهنورد خبر داد

رویداد۲۴-دختران میرحسین تأکید کرده‌اند که زهرا رهنورد رفع حصر نشده است / دوستی به اختصار به گشایشی در موضوع حصر اشاره کرده و از رفع حصر زهرا رهنورد خبر داد  دختران میرحسین تأکید کرده‌اند که زهرا رهنورد رفع حصر نشده است. با‌این‌حال، برخی چهره‌های سیاسی و نمایندگان اصلاح‌طلب در گفت‌وگوهای پراکنده به ماجرای رفع حصر رهنورد اشاره کرده‌اند.

در رأس آنها اسماعیل دوستی است که به‌تازگی به دیدار شیخ مهدی کروبی رفته است. او به اختصار به گشایشی در موضوع حصر اشاره کرده و از رفع حصر زهرا رهنورد خبر داده است؛ خبری که بی‌درنگ ازسوی دختران میرحسین و رهنورد تکذیب شد. در‌عین‌حال مجتبی ذوالنوری، عضو فراکسیون ولایی مجلس، نیز گفته است: «گشایش ایجادشده یک احسان بود و نه رفع حصر. محصوران توبه کنند، تخفیف می‌گیرند. هیچ مقامی وعده رفع حصر را تا پایان سال پیش نداد».

اسماعیل دوستی اما به «اعتماد» گفته بود: «با توجه به اینکه مشکل خانم رهنورد حل شده و از حصر بیرون آمده‌اند، رفت‌وآمد ایشان عادی شده و می‌توانند بروند و بیایند. بر‌همین‌اساس به نظر من رفع حصر رو به بهبود است و حاج‌آقا هم سرحال بودند و دغدغه‌هایی را مطرح کردند که همیشه داشتند. به نظر من آقای کروبی همان فرد دهه ٦٠، ٧٠ و ٨٠ هستند». خبر اسماعیل دوستی ساعاتی بعد ازسوی دختران رهنورد و موسوی تکذیب شد. آنها اعلام کردند که هیچ ابلاغیه رسمی‌ای ازسوی شورای عالی امنیت ملی و نهادهای دیگر مبنی بر رفع حصر مادرشان به‌دست‌شان نرسیده و اگر خبری شود حتما آن را در رسانه‌ها منتشر خواهند کرد.
 

ضدونقض‌گویی‌های یک رفع حصر
عبدالکریم حسین‌زاده نیز در همین حال به دیدار اخیر فراکسیون امید مجلس با محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ قضائیه، اشاره دارد و اینکه ایشان گفتند هیچ تغییری در روند اجرای حصر اتفاق نیفتاده است.
اما سؤال اینجاست که دلیل نشر برخی اخبار و اطلاعات این‌چنینی چیست. چرا برخی نیروهای سیاسی بنا دارند به چنین اخباری بپردازند؛ ازجمله مصاحبه الیاس حضرتی با خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه «به خانم رهنورد اعلام کرده‌اند شما راحت می‌توانید بروید و بیایید، اکنون هم همین‌گونه است و رفت‌وآمد دارد». خبر رسمی رفع حصر رهنورد نخستین‌بار در روزنامه اعتماد منتشر شد. او  پیش‌تر در تویترش نوشته بود که به خانم رهنورد اعلام کرده‌اند که شما راحت می‌توانید بروید و بیایید و حالا هم به فارس گفته است «اکنون هم همین‌گونه است که رفت‌وآمد دارد. رفع حصر قانونا اعلام نشده، اما به خانم رهنورد گفته شده که شما می‌توانید تردد کنید».
نرگس موسوی با‌این‌حال توییت کرده که «زهرا رهنورد آزاد نیست. ما از هرگونه گشایشی استقبال می‌کنیم اما نه حکمی برای آزادی داده شد و نه در این دو ماه هیچ تردد آزادانه‌ای رخ داده است».
غلامرضا حیدری، عضو کمیته رفع حصر مجلس، نیز به «شرق» می‌گوید: «هیچ منبع رسمی‌ای رفع حصر زهرا رهنورد را اعلام نکرده اما شنیده‌هایی حاکی از این است که این اتفاق افتاده است. به‌طور‌کلی تدوام حصر برخلاف منافع ملی ماست و شورای عالی امنیت باید در این موضوع ورود کرده و تصمیم درستی بگیرد».
 

رهنورد مراعات میرحسین را می‌کند 

قاسم میرزایی‌نیکو، از جمله نمایندگان عضو کمیته حصر، نیز به انتخاب خبر داده است: «مدت مدیدی است حکم رفع حصر به خانم رهنورد ابلاغ شده است». سخنان دوستی، حضرتی و میرزایی به‌سرعت ازسوی خانواده میرحسین و رهنورد تکذیب می‌شود. میرزایی‌نیکو در همین زمینه گفته است: «بیش از دو ماه است، شاید هم از قبل از عید، خانم رهنورد آزاد بودند و می‌توانستند هر جایی از جمله خانه دخترشان بروند. با‌این‌حال، خانم رهنورد مراعات مهندس موسوی را می‌کردند و کنار ایشان بوده‌اند. اما در نهایت هر جا بخواهند می‌توانند بروند».

البته او بعدتر خبری را که انتخاب از او نقل کرده، در گفت‌وگو با ایلنا تکذیب کرد: «خبرنگاری از بنده سؤال کرد که آیا اخبار مربوط به رفع حصر خانم رهنورد صحت دارد که بنده توضیح دادم از پیش از عید که امکان رفت‌وآمد دختران مهندس موسوی و اعضای خانواده درجه یک ایشان محقق شده بود، این مسئله را اعلام کردیم که خانم رهنورد هم هر زمان که تمایل داشته باشند، می‌توانند از منزل خارج شوند، اما درمورد صدور حکم رفع حصر زهرا رهنورد صحبتی نکردم».
واکنش خانواده میرحسین و رهنورد به همین‌جا ختم نشد. زهرا موسوی در صفحه اینستاگرام خود نوشت «ما هم مانند شما دوستان عزیز، از آزادی و دیدن مصوبه رفع حصر از سوی ارگان‌ها و افراد شناخته‌شده با مسئولیت مشخص، استقبال می‌کنیم و حتی اگر همین لحظه رؤیت شد، خبر آن را در صفحه‌هایمان منتشر خواهیم کرد».
 

رفع حصر ارزش تکذیب نداشت
دولت‌آبادی، دادستان تهران، سال گذشته در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر نزدیک‌بودن رفع حصر تا پایان سال در یک نشست خبری گفته بود «این خبر خلاف واقع بود و حتی ارزش تکذیب هم نداشت، چراکه با فرارسیدن پایان سال، عدم صحت آن برای همگان محرز شد».
او همچنین تأکید کرده بود «مرجع پیگیری مسئله حصر، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است و برای بررسی صحت‌وسقم اخبار در این زمینه باید به مسئولان این دبیرخانه مراجعه کرد».
علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم، از جمله نمایندگانی بود که وعده داده بود تا پایان سال 96 مسئله حصر حل خواهد شد. فراکسیون امید در مجلس دهم کمیته‌ای تشکیل داده تا اعضای آن پیگیر رفع حصر باشند. اعضای این کمیته نوروز به دیدار خانواده میرحسین رفتند و بعدتر به دیدار خانواده کروبی. مهم‌ترین خبر نقل‌شده از مجلس دهمی‌ها، همان ماجرای وعده رفع حصر تا پایان سال 96 بود که به جایی نرسید. حالا هم که ذوالنوری، از اصولگرایان مجلس دهم، خواستار توبه محصوران شده و تغییرات در دید و بازدید خانواده‌ها با محصوران را نوعی احسان خوانده است.
 

«دوستی» انتخاب شورای عالی امنیت بود
حسین کروبی پیش از این درباره ملاقات اسماعیل دوستی با مهدی کروبی گفته بود «مدتی قبل آقای شمخانی، دبیر شورای امنیت، گفته بود می‌خواهیم بعضی از دوستان را نزد آقای کروبی و موسوی ببریم. آقای دوستی هم به سبب لُربودن و هم به‌سبب شورای مرکزی حزب بودن، برای نخستین ملاقات انتخاب شدند. غیر از آقای دوستی، معاون اطلاعات هم چندباری به‌دلیل قرارگرفتن در جریان وضعیت آقای کروبی از نزدیک به دیدار ایشان رفته و وزیر بهداشت هم به‌دلیل چندین عمل جراحی آقای کروبی، هشت باری به دیدارشان رفته است». اسماعیل دوستی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دیدارش با مهدی کروبی گفته بود «من برای سومین‌بار در دوران حصر به دیدار آقای کروبی رفتم که دیدار اخیر حدود سه ساعت به طول انجامید».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان