تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

نگرانی فراکسیون امید از پیمان‌شکنی مستقلین/ می‌خواهند بازی را بر هم بزنند!/ رای لاریجانی ریزش داشته است

اکنون از فراکسیون امید که جریان اصلاح‌طلبی را در مجلس نمایندگی می‌کند توقعات و انتظاراتی می‌رود. از طرفی فراکسیون امید از روند اداره مجلس رضایت ندارد. بنابراین تشخیص برخی اعضای فراکسیون این بود که برای سال سوم در حوزه ریاست مجلس کاندیدایی را معرفی کنند.
رویداد۲۴- محمد آیتی: در حالی فردا -چهارشنبه- انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار می‌شود که همچنان موضع روشن و شفاف سه فراکسیون حاضر در مجلس مشخص نشده است. در این میان برخی خبر از ائتلاف فراکسیون‌ها با یکدیگر می‌دهند و برخی معتقدند فراکسیون امید و مستقلین بر سر کلیات با هم به توافق خواهند رسید. عده‌ای هم صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که نشان می‌دهد شاید در سال سوم مجلس، هر سه فراکسیون به صورت مستقل برای کرسی‌های هیات رییسه لیست جدیدی را ارائه دهند.

اما موضوعی که در این هفته نقل بسیاری از محافل سیاسی شده، احتمال کاندیداتوری محمدرضا عارف برای ریاست مجلس است. موضوعی که به نظر می‌رسد اصلاً به مذاق اعضای فراکسیون مستقلین خوش نیامده و حتی پیش‌بینی می‌شود اگر فراکسیون امید به این نتیجه برسد که عارف در مقابل لاریجانی قرار گیرد با واکنش فراکسیون مستقلین در تصاحب کرسی‌های دیگر هیات رییسه روبرو خواهد شد.

مازنی: فراکسیون امید به دنبال اصلاح امور، کارآمدی نظام و حل مشکلات مردم است

احمد مازنی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص حضور احتمالی محمدرضا عارف برای کاندیداتوری ریاست مجلس، گفت: بطور کلی فراکسیون‌‎ها براساس اعتقادات سیاسی خود اهدافی را دنبال می‌کنند و در شرایط مختلف امکان دارد که استراتژی و تاکتیک‌های آن‌ها تغییر کند. در حال حاضر استراتژی فراکسیون امید تاثیرگذاری در قدرت برای اصلاح امور، کارآمدی نظام و حل مشکلات مردم است. فراکسیون امید بر اساس نتیجه‌گرایی و وظیفه‌مداری امکان دارد که در سال سوم برای ریاست مجلس به صورت مستقل کاندیدایی را معرفی کند. البته این موضوع در حال بحث و بررسی است و پیرامون این تصمیم، گفت‌وگوهایی شروع شده است. به هر حال بحث کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس مطرح است. اگر در خصوص آمدن عارف به جمع‌بندی برسیم و بنا باشد که ایشان کاندیدای ریاست مجلس شوند با هر دریافتی که از میزان رای برای عارف متصور باشیم اصل این حضور می‌تواند برای انسجام هرچه بیشتر جریان اصلاح‌طلبی مجلس موثر باشد.

وی در پاسخ به اینکه موضع فراکسیون امید برای انتخاب اعضای هیات رییسه مجلس چه زمانی مشخص می‌شود، افزود: شاید سه‌شنبه و اگر به نتیجه مشخصی نرسیدیم، صبح چهارشنبه قبل از ورود به صحن برای رای‌گیری، موضع خود را شفاف اعلام می‌کنیم.

میرزایی: فراکسیون امید از روند اداره مجلس رضایت ندارد

جلال میرزایی، نماینده ایلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره آخرین برنامه‌ها و تصمیمات فراکسیون امید برای انتخابات اعضای هیات رییسه، گفت: جریان و تشکل‌های سیاسی برای حفظ هویت خود و تحقق برنامه‌هایی که برای آن به مردم وعده دادند گاهی به ائتلاف روی می‌آورند و گاهی هم بطور مستقل برای رقابت به عرصه ورود پیدا می‌کنند. موضوع کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس فعلاً توسط برخی افراد مطرح شده ولی هنوز تصمیمی در این رابطه قطعی نشده است اما اگر ایشان بنا داشته باشند که پا به این رقابت بگذارند، هم برای موفقیت و پیروزی در تصاحب کرسی ریاست مجلس خواهند آمد و هم برای شکل‌گیری در ایجاد یک تحول در مجلس تلاش خواهند کرد.

وی ادامه داد: اکنون از فراکسیون امید که جریان اصلاح‌طلبی را در مجلس نمایندگی می‌کند توقعات و انتظاراتی می‌رود. از طرفی فراکسیون امید از روند اداره مجلس رضایت ندارد. بنابراین تشخیص برخی اعضای فراکسیون این بود که برای سال سوم در حوزه ریاست مجلس کاندیدایی را معرفی کنند.

نماینده ایلام در پاسخ به اینکه چرا در سال دوم مجلس این استراتژی دنبال نشد، گفت: در سال دوم هم اعضای فراکسیون امید به این جمع‌بندی رسیدند که کاندیدایی را برای ریاست مجلس معرفی کنند اما در آخرین لحظات تصمیم عوض شد و حقیقتاً خیلی فرصت کافی را هم برای برنامه‌ریزی دیگری نداشتیم.

میرزایی در مورد اینکه آیا رای عارف در سال اول نشان‌دهنده وزن اصلاح طلبان بود، اظهار کرد: تنها رای عارف در سال اول ملاک نیست زیرا لاریجانی هم در سال دوم به نسبت سال اول با ریزش رای مواجه شد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در خصوص برنامه فراکسیون امید برای تصاحب دیگر کرسی‌های هیات رییسه مجلس، خاطرنشان کرد: در این راستا در حال برگزاری جلسه و مشورت‌هایی هستیم و باید این یکی، دو روز هم همفکری کنیم تا تصمیم‌نهایی فراکسیون مشخص شود.

میرزایی در رابطه با نامه علی مطهری به آیت‌ا... جنتی و اینکه گفته می‌شود نگارش این نامه باعث حذف وی از گزینه نایب رییسی مجلس خواهد شد، گفت: این موضوع صحت ندارد و من فکر می‌کنم آقای مطهری آرای مخصوص خودش را دارد. در سال دوم هم جریان منتقد آقای مطهری خیلی تلاش کرد که ایشان نایب رییس مجلس نشوند اما جریان اصلاح‌طلبی مجلس و عده‌ای از اعضای فراکسیون مستقلین به این رسیدند که باید از آقای مطهری برای رسیدن به نایب رییسی مجلس حمایت کنند که این اتفاق افتاد و نتیجه هم داد.

وی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان مجلس همچنان بنا دارند که حداقل یک زن و یک نفر از اقلیت‌های دینی را برای هیات رییسه مجلس معرفی کنند. این تصمیم، موضع اصلاح‌طلبان است که از زنان و اقلیت‌های دینی استفاده کنند. اگر در انتخابات مختلف دقیق شویم می‌بینیم که بخش زیادی از جامعه بزرگ زنان و اقلیت‌های دینی همیشه به اصلاح‌طلبان رای می‌دهند و انتظار هم دارند که اصلاح‌طلبان پس از روی کار آمدن از این افراد در مناصب مختلف استفاده کنند. آقای رییس جمهور پس از موفقیت در انتخابات تا حدودی از این دو قشر در بدنه دولت استفاده کرد هرچند که انتظار بیش از این بود اما در مجلس که یک قوه دیگر محسوب می‌شود باید نشان دهیم که به حقوق این افراد توجه داریم و لازم است که این اعتماد خود را در حمایت از آن‌ها در انتخابات هیات رییسه مجلس نشان دهیم.

عابدی: نمی‌توان روی تعهدات فراکسیون مستقلین حساب کرد

 حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به آخرین وضعیت مجلس در آستانه انتخابات هیات رییسه، گفت: در حال حاضر مجلس سه فراکسیون تاثیرگذار دارد و اگر دو فراکسیون با یکدیگر ائتلاف داشته باشند می‌توانند برنده انتخابات هیات رییسه باشند، اما اکنون بحث تعامل فراکسیون‌ها است و اگر با هم تعامل داشته باشند می‌توانیم شاهد حضور افرادی باشیم که مورد تایید همه فراکسیون‌ها هستند.

عابدی ادامه داد: اکنون فراکسیون‌ها در حال رایزنی و تعامل با یکدیگر هستند و اگر به نتیجه واحد و هماهنگی با یکدیگر نرسیم، هر فراکسیون برای انتخابات هیات رییسه یک لیست مستقل ارائه خواهند داد. اکنون سه کمیته فعال شده و در حال رایزنی با یکدیگر بر سر هیات رییسه هستند. علاوه بر این کمیته‌ها، اعضای فراکسیون‌ها نیز با یکدیگر بحث و تبادل نظر دارند و هر کدام برای فراکسیون خود رایزنی انجام می‌دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه جو تعاملی خوبی در مجلس شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: انتخابات هیات رییسه روز چهارشنبه انجام می‌شود و اگر تا روز سه‌شنبه فراکسیون‌ها به نتیجه واحدی برای انتخابات نرسند، هر فراکسیون لابی‌های خود برای لیست مورد نظرشان را انجام می‌دهند.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه نمی‌شود روی صحبت‌ها و تعهدات فراکسیون مستقلین حسابی باز کرد، گفت: دفعه گذشته نیز با توجه به اینکه با ما بر سر ترکیب هیات رییسه قول و قرار گذاشته بودند اما اعضای این فراکسیون به گزینه‌های فراکسیون امید رای ندادند، در حالی که ما صادقانه و طبق تعهدی که داده بودیم به اعضای آن‌ها رای دادیم. به همین دلیل نمی‌توان به خط و نشان‌ها و قول‌ و قرارهایشان توجه‌ای کرد.

عابدی ادامه داد: ترجیحمان این است که با فراکسیون ولایی به تعامل برسیم زیرا دو فراکسیون امید و ولایی تاثیرگذاری بیشتری دارند. فراکسیون مستقلین در درون خودشان هم هیچ تعهد و الزامی برای اجرای تصمیم جمعی ندارند و ممکن است حتی رای هیات رییسه خودشان را هم نپذیرند و در لحظه تصمیم‌گیری ممکن است به طور مستقل تصمیم بگیرند. در کل معتقدم رای فراکسیون مستقلین نمی‌تواند تاثیرگذاری چندانی داشته باشد و بازی را برهم بزند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان