تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
ظریف از شرکای برجامی چه می‌خواهد؟

پیام نامه وزیر خارجه به همتایان خارجی/ دست بالای ظریف در تکاپوی دیپلماتیک پسابرجامی

سایت المانیتور نوشته است وزیر خارجه ایران نامه‌ای را به وزرای خارجه کشورهایی که توافق هسته ای سال 2015 معروف به برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کرده‌اند نوشت تا آنها را در جریان تلاش‌ها برای حفظ برجام علی رغم خروج آمریکا از این توافق قرار دهد.
پیام نامه وزیر خارجه به همتایان خارجی/ دست بالای ظریف در تکاپوی دیپلماتیک پسابرجامی

رویداد۲۴ تبعات تصمیم 8 می 2018 ساکن کاخ سفید همچنان ادامه دارد، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و مالی خارجی یکی پس از دیگری عطای ماندن در ایران را به لقای آن بخشیدند و از ترس مجازات واشنگتن راهی دیار خود شدند تا مردِ دیپلماسی ایران بار دیگر دست به قلم شود و این بار به همتایان برجامی خود نامه بنویسد.

در حالی که می، مکرون و مرکل رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان مبهوت از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بیرون کشیدن این کشور از توافق هسته ای ایران به سر می برند و همزمان تلاش می کنند این توافق تاریخی را زنده نگه دارند و اعلام کنند می توانند مستقل از آمریکا به تعهدات خود پایبند باشند، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان دیپلماسی ظریفِ خود را به کار بست و در نامه‌ای از همتایان غربی باقی مانده در برجام خواست تا خسارت‌های خروج آمریکا را بر ایران جبران کننده و به تعهدات خود پایبند باشند.

سایت المانیتور با نگارش تحلیلی با عنوان «افزایش فشار ایران بر دیگر کشورها برای زنده نگه داشتن برجام» نوشت: «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران نامه‌ای را به وزرای خارجه کشورهایی که توافق هسته ای سال 2015 معروف به برنامه جامع اقدام مشترک را امضا کرده اند نوشت تا آنها را در جریان تلاش ها برای حفظ برجام علی رغم خروج آمریکا از این توافق قرار دهد.

ظریف در این نامه، خروج آمریکا از توافق میان ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان را تحریک آمیز و غیرقانونی خواند و تهدیدهای مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا برای مجازات کشورهایی که به تعامل با ایران ادامه می دهند را نقض تعهدات آمریکا بر اساس برجام و برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف کرد.

در ادامه این نامه نیز آمده است که آژانس بین امللی انرژی اتمی بارها تایید کرده است که ایران به تعهدات خود براساس برجام عمل کرده است. ظریف در ادامه می نویسد: اگر برجام قرار است باقی بماند، طرف‌های باقی مانده در این توافق باید این اطمینان را ایجاد کنند که خسارت‌های وارد شده به ایران ناشی از خروج آمریکا بدون هیچ قید و شرطی جبران می‌شود.

المانیتور در ادامه می‌نویسد: در حالی که ظریف در جبهه دیپلماتیک و برای زنده نگه داشتن برجام فعالیت می کند، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تاسیسات نطنز در گفت وگو با تلویزیون ایران درباره تصمیم تهران برای فراهم کردن ظرفیت افزایش غنی سازی اورانیوم در پی خروج آمریکا از این توافق هسته ای گفت.

آنچه که روشن است این است که تلاش ها برای حفظ برجام و زنده نگه داشتن این توافق تاریخی از جانب تهران در جریان است و این اروپا است که باید از میان آمریکا و تعهدات خود بر اساس برجام یکی را انتخاب کند.

ظریف با نگارش نامه‌ای خطاب به وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در برجام شرایط وضع موجود و همچنین تلاش‌های تهران را متذکر می‌شود و به آنها نسبت به خطاها و اشتباهات غرب در قبال برجام هشدار میدهد، ظریف در این نامه همچنین به غرب نسبت به تعهدات خود بر اساس این توافق یادآوری می کند. این اقدام رئیس دستگاه دیپلماسی کشور اما می تواند 2 پیام را در خود مستتر داشته باشد. نخست یک پیام داخلی و دیگری پیامی خارجی.

پیام داخلی این نامه را می تواند تاکید ظریف بر ادامه دیپلماسی فعالانه دولت یازدهم در زمینه توافق و حفظ منافع ملی و رصد دقیق تحولات بین المللی مرتبط با برجام از سوی رئیس و دستگاه دیپلماسی خواند، ظریف بارها از سوی منتقدان و مخالفان مورد هجمه و توهین قرار گرفته است اما با نجابت خاصِ خود به وظایفش عمل کرده است.

پیام خارجی این نامه نگاری نیز تلنگری به سه کشور اروپایی به شمار می آید، فرانسه، آلمان و انگلیس باید بتوانند تمام تلاش خود را برای حفظ برجام و حفظ منافع ایران در چارچوب این توافق بدون حضور آمریکا فراهم کنند و ظریف در این نامه بار دیگر لزوم حفظ توافق و اجرای تعهدات این کشور غربی بر اساس توافق را به آنها گوشزد کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان