تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

روسیه و چین به فکر منافعشان در تحریم‌های ایران هستند/ اروپا در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کند

خرم کارشناس مسائل سیاست‌خارجی، بر این عقیده است که نامه ظریف به همتایان خود امری پسندیده بود که تاثیرگذاری بسیاری دارد و نوعی اثبات به جهانیان بود که ایران همواره به تعهداتش پایبند بوده است.
روسیه و چین به فکر منافعشان در تحریم‌های ایران هستند/ اروپا در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کند

رویداد۲۴ محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان طی نامه‌ای به وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 بر قوانین بین‌المللی و متعهد بودن ایران نسبت به برجام را تاکید کرد.

ظریف طی این نامه صراحتا اعلام کرد که اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقی مانده در برجام و سایر شرکای تجاری باید اطمینان دهند خسارت ایران (ناشی از خروج امریکا از برجام) بی قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقه‌ای و جهانی جبران می‌شود.

علی خرم کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به نامه اخیر محمدجواد ظریف به همتایان خود در خصوص بدعهدی آمریکا در برجام، گفت: پیش از اینکه دکتر ظریف این نامه را بنویسند، مطلبی را نوشتم و در آن یادداشت پیشنهاد کرده بودم که وزیر خارجه کشورمان یک ادعانامه‌ای علیه ترامپ مبنی بر اقدام غیر حقوقی و خارج از قوانین بین‌الملل با سایر دلایل بنویسد و برای روسای کشورهای گروه 1+5 و یا وزرای خارجه آن‌ها و برخی از کشورهای دیگر مانند هند، پاکستان و ترکیه که با ما همکاری‌های مثبتی دارند، ارسال شود.
 
نامه ظریف به جهانیان نشان داد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است

خرم ادامه داد: بالاخره دکتر ظریف بعد از مدتی  یک ادعانامه‌ کاملا حقوقی را مبنی بر متعهد بودن ایران در برجام، برای تعهدهای خود به طور کامل عمل کرده و این طرف مقابل (آمریکا) است که به تعهدهای بین‌المللی خود عمل نکرده و توافق را برهم زده است.  
 
نامه ظریف موانع و قوانین حقوقی را یادآور شده است

این کارشناس مسائل سیاست خارجی، با بیان اینکه این نامه می‌تواند بسیار موثر باشد، خاطرنشان کرد: این نامه طبیعتا مبنای حقوقی تمام توافقات را در پی دارد. به طور مثال اکنون اگر هند بخواهد روابطش با ایران را به درخواست آمریکا تغییر دهد، موانع حقوقی باعث جلوگیری از هرگونه تصمیم‌گیری علیه ایران ‌می‌شود. مبنای حقوقی نوعی بازدارندگی در خصوص تصمیم‌هایی است که قرار است بر علیه ایران گرفته شود.

اروپا به قوانین بین‌الملل پایبند است

خرم با اشاره به اینکه موانع حقوقی یک بازدارندگی بینابینی به همراه دارد، تصریح کرد: طبیعتا کشورها منافع خود را در نظر می‌گیرند و به دنبال آن مجبور هستند قوانین بین‌المللی را هم رعایت کنند. به دلیل همین مسائل حقوقی است که اروپایی‌ها همچنان در برجام حضور دارند و از آن خارج نشده‌اند، اروپایی‌ها از نظر حقوقی می‌دانند که یک توافق بین‌المللی را نمی‌توانند بدون اینکه طرف مقابل آن را نقض کرده باشد، نادیده بگیرند زیرا قوانین بین‌المللی ضمانت اجرایی دارند.

اروپا به دلیل اصول خود در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کند

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: تا زمانی که ایران به تعهد خود عمل کند، اروپا هم در برجام باقی می‌ماند. همتایان ظریف اکنون این نامه را دریافت کرده‌اند و به خوبی می‌دانند این آمریکا بود که به صورت یکجانبه توافق بین‌المللی را برهم زده است. اروپایی‌ها اکنون به خاطر اصول خودشان است که اکنون مقابل آمریکا ایستادگی می‌کنند. زمانی که اروپایی‌ها به وزیر داریی آمریکا نامه نوشتند و خواستار رفع هرگونه تحریم از داروی ایران شدند، آیا منافعی در این موضوع دارند؟ قطعا خیر و این موضوع فقط به دلیل مسائل انسانی است. نمی‌توان با عینک بدبینی به مسائل نگاه کرد، حجم مبادلات تجاری اروپا با ایران چیزی حدود 35 میلیارد دلار است، در حالی که حجم مبادلات اروپا با آمریکا نزدیک به 600 میلیارد دلار است، زمانی که اروپا چنین درخواستی را از آمریکا می‌کند نشان می‌دهد که برای 35 میلیارد دلار چنین درخواستی را نکرده‌اند. بلکه به دلیل مبنا و اصول فکری دیگری که به آن اعتقاد دارند، این کار را انجام داده‌اند.
 
روسیه همواره نعل وارونه می‌زند/ روسیه و چین به فکر منافعشان در تحریم‌های ایران هستند

خرم، با اشاره به تهدیدهای آمریکا مبنی بر اعمال گسترش تحریم‌ها علیه ایران، گفت: ترامپ، جان‌بولتون، مایک پمپئو و سایر تندروهای آمریکا با حمایت اسرائیل و عربستان، سعی داشتند ایران را در همه بخش‌ها زمین‌گیر کنند، نفت ایران و صدور سایرکالاها را به صفر برسانند و ... این تلاش‌هایی بوده که آمریکا سعی در تحقق آن داشته اما با مقاومت‌های اروپا مواجه شده است و اگر روسیه و چین نیز همراه اروپا باشند، آمریکا نمی‌تواند به خواسته خود برسد. هرچند که روسیه همواره نعل وارونه می‌زند و درست در لحظات آخر به سمت آمریکا می‌رود اما اگر روسیه و چین نیز از ایران حمایت کنند، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آن سختی علیه ایران اعمال شود. اکنون تنها یار ما اروپا است و روسیه و چین نیز از اروپا پیروی می‌کنند و اگر اروپا کنار برود، طبیعتا این دو کشور نیز فقط منفعت خودشان را در این تحریم‌ها در نظر خواهند گرفت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان