تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۷

حضور ایران در سوریه غیر قابل مذاکره است

رییس جمهور سوریه با بیان اینکه حل و فصل امور در جنوب غربی منطقه در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی هنوز ممکن است، گفت: حضور ایران در سوریه و روابطش با دمشق قابل مذاکره نیست

رویداد۲۴-رییس جمهور سوریه با بیان اینکه حل و فصل امور در جنوب غربی منطقه در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی هنوز ممکن است، گفت: حضور ایران در سوریه و روابطش با دمشق قابل مذاکره نیست«بشار اسد» رییس جمهور سوریه گفت: حضور ایران در سوریه و روابطش با دمشق قابل مذاکره نیست و ایران هیچ پایگاه دائمی در سوریه ندارد. 

بر اساس این گزارش، «بشار اسد» چهارشنبه شب در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد: حل و فصل امور در جنوب غربی منطقه یعنی جایی که نیروهای تحت حمایت ایران حضور دارند، در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی هنوز ممکن است.

وی گفت: دیدگاه روسیه درباره ایران استراتژیک است. از نظر دمشق، روس‌ها در امور سوریه دخالت نمی‌کنند و چنانچه دیدگاهی داشته باشند، آن را مطرح می‌کنند. اما تصمیم‌گیری نهایی در این باره با حاکمیت و ملت سوریه است و از نظر روسیه این یک اصل ثابت است.

«اسد» هم‌پیمانی با روسیه را استراتژیک خواند و گفت: اگر اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد طبیعی است؛ چرا که داخل حاکمیت سوریه نیز گاهی درباره برخی مسائل اختلاف‌نظرهایی به وجود می آید، در حاکمیت روسیه و ایران نیز چنین است. بنابراین طبیعی است درباره مسائل تاکتیکی روزانه دچار اختلاف شویم. اساسا باید پرسید: وقتی ما درباره همه امور اتفاق‌نظر داریم، چرا مذاکره می‌کنیم؟ ما به طور فشرده دیدار می‌کنیم تا به توافق دست یابیم.

«اسد» گفت بعد از آزاد سازی غوطه این پیشنهاد مطرح شد که ما به سمت جنوب برویم. ما با دو گزینه روبه رو بودیم... ما در برابر دو گزینه قرار گرفتیم، درست مانند وضعیت کنونی در دیگر مناطق سوریه، این که یا صلح کنیم یا این که برای آزاد سازی مناطق متوسل به زور شویم. پیشنهاد روسیه این بود که فرصت برای دستیابی به صلح برای گروه‌های مسلح فراهم شود، چیزی که در برخی مناطق رخ داد، هدف این بود که شرایط به وضع پیش از سال ۲۰۱۱ بازگردد یعنی این که ارتش سوریه به منطقه‌ای که منطقه رویارویی و مقابله با رژیم صهیونیستی است، بازگردد و تروریست‌ها از این منطقه خارج شوند و این طرح و پیشنهاد مناسب و خوبی برای ما بود.

وی ادامه داد: این طرح تا این لحظه هیچ نتیجه عملی در پی نداشته است و علت آن دخالت مستقیم اسرائیل و آمریکا و حمایت از تروریست‌ها در منطقه جنوب است تا از هرگونه راه‌حل یا دستیابی به راهکاری برای حل تنش جلوگیری شود. وضعیت کنونی جنوب سوریه این چنین است.

منبع: ایلنا
برچسب ها: بشار اسد ، اسرائیل
نظرات شما
پیشخوان