تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۵۴ نظر

کریم خان زند ؛ پادشاهی بی‌رحم با نام نیک!

کریم خان زند در سطح فردی نسبت به دیگر حکمای ایران عاقل‌تر بود، اما ضعف‌هایی نیز داشت. در سطح اجتماعی اصلاحات کریم خان دامنه‌دار نبود و دوره کوتاه حکومت وی تنها یک دوره آرامش موقتی محسوب می‌شد. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های خود زندگی این پادشاه که به عدالت شهرت داشته را بررسی کرده تا نشان دهد این نام نیک تا چه انداز با واقعیت منطبق است.

کریم خان زند

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: «حکومت کریم خان زند را می‌توان پدیده‌ای استثنایی در تاریخ ایران دانست. برای وی خوشبختی مردم از همه چیز بالاتر بود. او را برای رفتار و سلوک مهربانانه اش باید ستود.» ادوارد اسکات وارینگ، نویسنده و جهانگرد اروپایی

«کریم خان شاه بزرگی نبود، دربارش شکوه و جلالی نداشت و موفق به فتوحات بزرگی نشد. اما باید قبول کرد که وی به نحوی بسیار عالی حکومت می‌کرد.» سر جان ملکم

کریم خان زند از معدود پادشاهان خوشنام ایران است. اغلب حکما و زمامداران تاریخ ایران افرادی خونریز، بی‌رحم بوده‌اند که به محض رسیدن به حکومت قتل عام و سلاخی را از اطرافیان خود آغاز می‌کردند و به مردم عادی سرایت می‌دادند. حرمسرا‌های بزرگ و پرجمعیت و جلاد‌های بی‌رحم و ثروت‌اندوزی جنون‌آمیز از خصایل همیشگی حاکمان شرقی بوده است. حتی فاتحان بزرگی، چون نادرشاه افشار با وجود فتوحات بسیار و دفاع از مرز‌های کشور اقدامی برای منافع مردمی و همگانی انجام ندادند و تمام عمر را به فتح و خونریزی گذراندند. اما معروف است که کریم خان چنین نبود و زندگی ساده‌ای داشت و در سیاست خارجی همواره خواستار صلح بود. طبعی آرام داشت و به فکر بینوایان و تهیدستان بود.

بررسی زندگی و نتایج اقدامات کریم خان زند نشان می‌دهد که برای ترقی و پیشرفت مملکت تنها حس نیت و شخصی و فضایل اخلاقی کافی نیست. کریم خان مانند بسیاری از حکام ایرانی می‌خواست مردم در آسایش و صلح باشند و کشور پیشرفت کند.

برای رهایی از اوضاع نیاز به انقلابی بنیادین در مناسبات ساختاری بود و تغییر یک حاکم به تنهایی نمی‌توانست رهایی‌بخش باشد و مهمتر اینکه مشکلات ساختاری و عقب‌ماندگی و انحطاط بنیادینی که از قرون قبلی دامنگیر ایران شده بود به وی اجازه تحقق رویاهایش را نمی‌داد.

هرچند شهرت کریم خان زند به رواداری و حسن اخلاق او بوده اما بررسی دقیق‌تر در زندگی او نشان می‌دهد آنچنان که روایت شده نیکوکار و صالح نبود. همانطور که در متن پیش رو خواهید دید جنایات بسیاری از وی سر زده و پادشاهی‌اش مانند اغلب قدرت‌های پیشامدرن بر رودی از خون بنا شده است.

علت اصلی بازنمایی نیک چهره کریم خان در تاریخ ایران این است که او نخستین حاکم ایرانی پس از حمله اعراب بود. پیگولوسکایا ایرانشناس بزرگ روس می‌نویسد: «کریم خان زند پس از سقوط آل بویه، نخستین حاکم ایرانی بود که در سرتاسر ایران حکومت می‌کرد. در میان سقوط آل بویه و ظهور کریم خان، حاکمان یا سلاطین ترک بودند یا مغول.»

بدون شک این تبار ایرانی در بازنمایی مثبت از وجهه کریم خان تاثیر داشته است. قسمت مهمتر دلیل حسن شهرت او نیز به علت کمتر ظالم بودن کریم خان نسبت به اسلاف و اخلافش بوده است.


بیشتر بخوانید: نادر شاه افشار؛ ماجراجوی نظامی منطقه که اسطوره ناسیونالیسم ایرانی شد


به گزارش رویداد۲۴ کریم خان زند در اوضاع آشوب و هرج و مرج به قدرت رسید و دوره سلطنت او پایانی موقتی بر این هرج و مرج‌ها و استقرار آرامشی نسبی بود. نادرشاه افشار،  رضاقلی تنها جانشین خود را کور کرده بود و ساختار‌های سیاسی بسیار شکننده و بی نظم بودند و در نتیجه این دو مشکل هر کس در منطقه‌ای اعلام حکومت کرد و دولت مرکزی عملا وجود نداشت.

احمدخان ابدالی که از سرداران نامدار نادر بود به هرات رفت و کشمیر و و پنجاب را نیز تصرف کرد و از ایران جدا شد و در واقع پایه‌های کشور امروزی افغانستان را گذاشت. خاندان قاجار در شمال کشور، گرگان و استر آباد نفوذ داشتند و در جنوب کشور خاندان زند.

خوانینی که خواستار ادامه سلسله افشاریه بودند، علیقلی خان برادرزاده نادرشاه را شاه ایران اعلام کردند و علیقلی خان به محض رسیدن به قدرت دستور قتل تمام فرزندان و نوه‌های نادرشاه را صادر کرد. وی برای اینکه تمایز خود از نادر را نشان بدهد، نام عادلشاه بر خود گذاشت، اما یک سال بعد به دست برادرش سرنگون شد.

خراسان نیز به دست شاهرخ نوه نابینای نادرشاه اداره می‌شد و در گیلان هدایت الله خان که فئودالی نیرومند و بی‌رحم بود حکومت می‌کرد. علی مردان خان رئیس ایل بختیاری نیز در غرب تلاش می‌کرد به حکومت برسد.

سخنان کریم خان زند

اصالت کریم خان زند

طایفه زند در اطراف ملایر سکونت داشتند و به زبان لری سخن می‌گفتند. زندی‌ها در زمان نادر بار‌ها با ترکان جنگیده بودند و در سپاهیان نادر نیز سربازان بسیاری داشتند. اما نادر شاه بسیاری از اعضای طایفه را کشته بود و مابقی آن‌ها را به ابیورد تبعید کرده بود. مرگ نادر فرصتی مناسبی برای او و طایفه‌اش بود تا خود را رها سازند و به تبعید پایان دهند.

کریم خان فرزند ایناق خان رئیس طایفه زند بود و در سال‌های حکومت افشاریان در تبعید به سر می‌برد. او را بین طایفه زندیه، توشمال نام داده بودند که به معنی بزرگتر و کدخدا است. کریم خان را دلیر و قوی جثه توصیف کرده‌اند و طایفه زند او را به خردمندی و فرزانگی می‌شناختند. تمام این صفات باعث شد زندیه او را به عنوان رئیس طایفه خود انتخاب کنند.

کریم خان در جوانی به لشکریان نادر پیوست و پس از مرگ نادر به نزد طایفه خود بازگشت. محمدعلی خان تکلو حاکم همدان، نخستین هماورد وی بود. محمدعلی خان نامه‌ای به کریم خان نوشت و دستور داد وی و سربازانش به نزد حاکم همدان بروند و در رکاب او شمشیر بزنند. کریم خان از لحن تکبر آمیز نامه رنجیده خاطر شد و اینگونه ثبت شده که دستور داد گوش‌ها و بینی نامه‌رسان را ببرند. سپس با لشکر ۲۰۰ نفره خود به همدان حمله کرد و لشکر پنج هزار نفره حاکم همدان را مغلوب کرد. این پیروزی باعث شهرت کریم خان شد و با پیچیدن آوازه دلاوری‌هایش به یکی از مدعیان سلطنت بدل شد.

کریم خان زند گلپایگان و همدان را تسخیر کرد و به زودی بیش از دوهزار سرباز جنگجو به لشکر او پیوستند. همچنین خوش‌رفتاری وی با اسرای بختیاری باعث پیوستن بختیاری‌ها به لشکر کریم خان شد.

کریم خان پس از این پیروزی با ابوالفتح خان حاکم اصفهان و علیمردان خان بختیاری متحد شد و این سه خان لر تصمیم گرفتند سلطنت شاه اسماعیل سوم را حفظ کنند و پیمان دوستی بین قبایل خود برقرار کردند. اما به زودی این دو نفر به کریم خان رشک بردند و جنگی میان آنها درگرفت که در آن کریمخان هر دو را شکست داد. با از بین رفتن آن دو، اینک تاج و تخت ایران دو مدعی بیشتر نداشت؛ یکی کریم خان زند و دیگری محمدحسن خان قاجار که در استرآباد به سر می‌برد.

نبرد بین کریم خان و خاندان قاجاریه بالا و پایین‌های بسیار داشت. سپاه زندیه دو بار از قاجار‌ها شکست خوردند و نهایتا در نبردی در نزدیکی اصفهان لشکر محمدحسن خان مغلوب شد و خود وی توسط اعضای خاندانش سر بریده شد.

بزرگ خاندان قاجار آخرین دشمن مهم کریم خان بود و با کشته شدن او کریم خان عملا تنها مدعی تاج و تخت در کشور شده بود. کریم خان بر تمام ایران مسلط شده بود ولی شورش‌های پراکنده‌ای گاه و بیگاه رخ می‌داد و کریم خان تا می‌توانست آن‌ها را سرکوب می‌کرد. با این حال افغانستان به طور کامل از ایران جدا شد و خراسان نیز به دست شاهرخ، نوه نادرشاه، اداره می‌شد.

کریم خان از سال ۱۱۲۸ هجری شمسی فرمانروای ایران بود و در اولین اقدام خود دستور قتل عام افغان‌ها که اکنون دیگر همسایه و رقیب ایران محسوب می‌شدند را صادر کرد. کریم خان به همه حکام دستور داد تا عید نوروز هر چه افغان می‌بینند را به قتل برسانند.

برادرش زکی خان را حاکم مازندران کرد تا اطمینان پیدا کند هیچ یک از افاغنه در مازندران جان سالم به در نخواهند برد. بنابر گزارش کتاب مجمع التواریخ «فقط در تهران ۴۰۰۰ افغان در دم به قتل رسیدند و در روز عید ۹۰۰۰ افغان کشته شدند.»

کریم خان اموال کشته شدگان را تصرف کرد و دستور داد یک قصر سلطنتی برایش در تهران بسازند که بعد‌ها با توسعه بیشتر تبدیل به کاخ گلستان شد که بعدها مقر اصلی حکومت قاجاریه در ایران شد.

کریم خان پس از این اقدام به آذربایجان رفت تا شورش‌های پراکنده در آنجا را سرکوب کند. در ارومیه با شیخ علی خان زند یکی از باوفا‌ترین سردارانش به اختلاف خورد و دستور داد وی را کور کنند و لشکری هم برای سرکوب برادر خود، زکی خان زند عازم اصفهان کرد. مدتی بعد نیز طوایف بنی کعب را سرکوب کرد و آن‌ها متعهد شدند به ایران خراج بپردازند.

شیوه حکمرانی کریم خان زند

کریم خان اکنون دیگر حاکم ایران شده بود و اغلب اوقات خود را در شهر شیراز می‌گذراند. دوره ۱۴ ساله حکومت کریم خان کشور در آرامش بود. کریم خان مالیات‌ها را کاهش داد و آنچه از درآمد‌های دولت حاصل می‌شد را سریعا برای امور عامه و ساخت و ساز کشور صرف می‌کرد. اما این هزینه‌ها و ساخت و ساز‌ها بیشتر معطوف به شیراز و اصفهان، دو شهر مورد علاقه خود کریم خان بودند و او آشکارا بین مناطق مختلف کشور تبعیض می‌گذاشت.

محمد احمدپناهی سمنانی تاریخ‌نگار و نویسنده ایرانی در کتاب «کریمخان زند، نیکوترین زمامدار تاریخ ایران» چنین می‌نویسد: «علاقه کریم خان به عدالت اجتماعی و شاد کردن دل مردم یک حقیقت است؛ اما همه حقیقت نیست. واقعیت این است که شعاع عاطفت کریم خان بر شیراز که پایتخت بود و اصفهان که نزدیک پایتخت بود بیشتر از شهر‌هایی که زیر حکومت فرستادگان وکیل قرار داشتند، پرتوافشانی می‌کرد. برخی عمال او در ولایات به ظلم و درازدستی به حق مردم مبادرت می‌کردند که آثار متعددی از آن در صفحات تاریخی باقی مانده است. از زکی خان و آدمکشی‌ها و سفاکی‌های او، از شیخ علی خان زند و خودسری‌ها و جاه‌طلبی‌ها و خست‌های او، از خدا مراد خان زند و بوالهوسی‌ها و سبکسری‌های او در کرمان که موجب طغیان تقی خان درانی شد و از تقی خان بافقی و جنایات و سالوس کاری هایش حکایات فراوانی گفته‌اند.»

با تمام نقدهایی که به کریم خان شده، مردم در دوره او اوضاع به مراتب بهتری داشتند تا آنچه در دوران‌های پیشین دیده بودند. کریم خان راه‌ها را از راهزنان و دزدان پاک کرد. گشتی‌ها و گزمه‌هایی معین کرد تا شب تا صبح در کوچه‌ها و بازار گشت بزنند و از مال و جان مردم مراقبت کنند. امور دیوانی را نظم بخشید و برای هر شهر علاوه بر حاکم هفت عنوان دیگر معین کرد که عبارت بودند از وزیر، مستوفی، وکیل الرعایا، محصص، کلانتر، نقیب و محتسب که هر کدام وظایف امنیتی و دیوانی خاصی را بر عهده داشتند.

کریم خان همچنین دستور داد شهر‌ها در ساعاتی منظم نظافت شوند و پس از اینکه ساعت منع عبور و مرور در شهر‌ها توسط طبل اعلام می‌شد، نظافتچیان که آن‌ها را «ریکا» می‌نامیدند، شهر را جارو می‌کردند. اقدامات عمرانی وی نیز چشمگیر بود. کریم خان بازار، حمام، زندان و مسجد ساخت که همگی پس از او با عنوان مجموعه وکیل (حمام وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل و ...) شناخته می‌شوند. همچنین اوضاع دفاعی شهر‌ها را سامان داد و برای حصار‌های اطراف شهر شیراز دروازه‌های متعدد ساخت.

کریم خان همچنین در اقدامی تحسین‌برانگیز حقوق اقلیت‌های دینی در ایران را به رسمیت شناخت. ویلیام فرانکلین درباره این موضوع چنین نوشته: «او از نظر مذهبی متعصب نبود و همه اقلیت‌های مذهبی در زمان او در نهایت آسودگی و راحت خیال به سر می‌بردند و مذهب خود او کوچکترین تاثیری در وضع دیگران نداشت.»

کریم خان امنیت خلیج فارس را برقرار کرد تا داد و ستد رونق بگیرد و تجارت را تشویق کرد. کالا‌های ایرانی که در زمان کریم خان صادر می‌شدند عبارت بودند از ابریشم، پنبه، خشکبار، تریاک و مواد دارویی. کمپانی هند شرقی نیز از شهر شیراز شراب خریداری می‌کرد و مس و گوگرد و مواد معدنی هم توسط بریتانیایی‌ها خریداری می‌شد.

نوادگان کریم خان زند چه کسانی هستند

محبوبیت کریم خان علت دیگری هم داشت و آن عبارت بود از ساده زیستی وی. او خود را وکیل الرعایا نام نهاد. از تجملات پرهیز می‌کرد و لباس‌های ساده می‌پوشید. راوندی در تاریخ اجتماعی ایران ظاهر او را چنین توصیف کرده: «لباس تابستانی او چیت ناصرخانی بود که در بروجرد روی کرباس به عمل می‌آوردند و لباس تابستانه‌اش اطلس پنبه‌ای و قدک اصفهانی. همیشه عبایی روی قبا می‌پوشید و شال ترمه زردی را عمامه می‌کرد و شال دیگری نیز روی کمر می‌بست و همین لباس ساده هم گا‌ها به درجه اندراس و کهنگی می‌رسید. مادام زندگانی هم استعمال جیفه و جواهر ننمود.»
زندگی کریم خان با این که ساده بود، اما به هیچ وجه کسالت آور نبود. او بسیار خوشگذران بود و به شراب و خنیاگران شیراز تا پایان عمر علاقه داشت. داستانی هم از عشق آتشین او به دختری به نام شاخه نبات نقل می‌شود که گویا در جوانی درگذشته و کریم خان در سوگش شعر‌ها گفته و اشک‌ها ریخته است.

کریم خان در عین اینکه صفات مورد پسند مردمی،مانند همه پادشاهان ایرانی از بی‌رحمی نیز بهره‌ای کافی برده بود. علاوه بر کشتار افاغنه که ذکرش رفت، کریم خان مردم لیروای و خوزستان را به شدت مورد اذیت قرار داد. این دو منطقه که از دادن سرباز و ملازم جنگی به کریم خان امتناع کرده بودند، تاوان سنگینی پس دادند. کریم خان دستور داد سر بزرگان آن‌ها را ببرند و از کله‌های بریده مناره بسازند و فرزندان و زنان آن‌ها را به اسارت بگیرند. همچنین خشونت‌های فردی گاه و بیگاه از کریم خان سر می‌زد.

در تاریخ گیتی گشا می‌خوانیم: «کریم خان در یک روز ناگهان کشیک‌چی‌باشی و رئیس محافظات مخصوص خود، تراب خان چگینی و همچنین میرزا عقیل اصفهانی از مستوفیان بزرگ و چند تن دیگر را بدون هیچ بهانه‌ای به قتل رساند.»

کریم خان میرزا عقیل و یک نفر دیگر را به حرمسرا برد، ابتدا کورشان کرد و سپس با شمشیر خودش آن‌ها را به دو نیم کرد و چند زن خدمه را نیز به ظن دست داشتن در توطئه‌ای برای قتل وکیل، اعدام کرد.

کریم خان در این قبیل اقدامات دیوانه‌وار حتی به خانواده خود نیز رحم نمی‌کرد. پناهی سمنانی می‌نویسد: «از دیگر اعمال زشت کریم خان، داستان به آب انداختن فرزند نوزاد خویش است. روزی کریم خان همراه با حرم وخانواده خود از راه‌های موهستانی سخت و رودخانه پر آب چمن گندمان، خسته و کوفته و بیمناک پیش می‌راند و در همان حال که با دشمنان می‌جنگید کار دشوار هدایت و گذراندن زنان و کودکانش را نیز عهده دار بود. یکی از زنان او که قنداقه طفل شیرخوار را در یک دست و عنان اسب را در دست دیگر داشت، از بیم فروافتادن با کندی پیش می‌رفت و از دیگران عقب می‌ماند. کریم خان ناگاه به عمل عجیب و غیر منتظره دست زد و با نوک نیزه، قنداقه طفل را از آغوش مادر ربود و در دل امواج رودخانه رها کرد.»

معلوم نیست این روایت چقدر سندیت داشته باشد اما اگر واقعی هم نباشد، اتفاقاتی همچون لیراوی و نسل‌کشی افغان‌ها کاملا سندیت دارد و بدون پذیرش روایت قتل نوزاد شیرخواره می‌توان درباره بی‌رحمی‌های گاه و بیگاه او نظر داد. این جنون البته در گمارده‌های کریم خان بیش از خود او بود. در کتاب‌های تاریخی معمولا زندیه را نماد نیکی و خوبی و آغا محمدخان قاجار را دیو بدسیرتی که علیه این خوبی فتنه کرد، می‌دانند. اما بررسی ماجرا‌های کریم خان و گمارده هایش این روایت را زیر سوال می‌برد.

زکی خان که یکی از نزدیک‌ترین گمارده‌های کریم خان بود در مازندران چنین جنایاتی کرد که مردم مازندران بعد‌ها یکپارچه از آغامحمد خان قاجار حمایت کردند تا انتقام آن‌ها را از زندیه بگیرد. در منطقه هزارجریب دامغان ضابط منطقه که اتفاقا او نیز حاجی زکی خان نام داشت از دادن علوفه و آذوقه به لشکریان زکی خان زند خودداری کرد. زکی خان نیز در عملی وحشیانه همه آن‌ها را از زن و مرد وبچه، به قتل رساند.

به گزارش رویداد۲۴ ابوالحسن غفاری کاشانی این واقعه را چنین شرح می‌دهد: «کل آن جماعت را دستگیر کردند. به حکم زکی خان تیغ قتل عام از نیام کشیده به قتل دو هزار کس از آن جماعت پرداختند و از سر‌های ایشان در منطقه مذکور کله منار‌ها رو به اوج افراختند. حاجی زکی خان را نمیز بستند و بند از بندش جدا کردند.»

سربازان زندیه پس از کشتار نیز اموال مقتولین را تصرف کردند. در رستم التواریخ نیز می‌توان از این فضایل زکی خان پیدا کرد: «پس از قتل مردان، هنگامی که وقت نماز شد به دقت وضو گرفته و در نهایت خضوع و خشوع مشغول نماز شد و نوافل و تعقیبات آن را به جا آورد؛ و پس از آن اهل و عیال کشته شدگان را فرستاد آوردند و به اقسام فضایح در ملا عام، پرده نلاموس ایشان را پاره کرده و باز نماز شب می‌گذارد و دائم به اوراد واذکار مشغول بود.» بدیهی است که کریم خان نیز با زکی خان مدارا می‌کرد و اعمال او را پاداش می‌داد!

سیاست خارجی کریم خان زند نسبتا خردمندانه بود و وی در طول سلطنتش از جنگ دوری می‌کرد. اما جنگ بصره عمل نابخردانه‌ای بود که از وی سر زد و جز خسارت چیزی نداشت. جنگ بهانه‌ای مذهبی داشت. عمر پاشا حاکم عثمانی با زوار ایرانی بدرفتاری می‌کرد.

کریم خان نامه‌ای به سلطان عثمانی نوشت و سر بریده عمر پاشا را از وی درخواست کرد و با بی‌توجهی سلطان عثمانی به بصره لشکر کشید. در همین زمان سلطان عثمانی درگذشت و برادرش سلطان عبدالحمید اول به سلطنت رسید.

سلطان جدید خواسته کریم خان را اجرا کرد و قول داد از این پس هم مشکلی برای زوار ایرانی رخ ندهد. در عوض از کریم خان درخواست کرد به بصره لشکر نکشد چرا که بصره ملک مادری وی است و در عوض بصره نیز هر کدام از ایالات عثمانی را خواست حاضر است به او واگذار کند.

کریم خان این درخواست سلطان عثمانی را حمل بر ضعف او کرد و به بصره لشکر کشید. جنگ در بصره فرسایشی شد و سپاهیان کریم خان بصره را محاصره کردند. محاصره ۱۳ ماه طول کشید و نهایتا بصره به دست سپاهیان کریم خان تصرف شد و خود وی به شیراز بازگشت.

مردم بصره مدام علیه ایرانیان اشغالگر شورش می‌کردند و حکومت ایران در آنجا زیاد دوام نیاورد و به زودی دوباره مستقل شد. جنگ بصره تنها منابع ملی را اتلاف کرد و باعث تیره شدن روابط با عثمانی شد و هیچ دستاوردی نداشت.

نبش قبر کریم خان زند

نبش قبر کریم خان زند

کریم خان مدتی پس از بازگشت از جنگ بصره بیمار شد و هر روز قوای جسمی‌اش کمتر می‌شد. کریم خان زند در سال ۱۱۵۷ هجری شمسی از دنیا رفت و پس از مرگش، به علت دامنه دار نبودن اصلاحاتش، کشور دوباره دچار هرج و مرج و آشفتگی شد.

جنازه کریم خان به دلیل درگیری‌های خونینی که در دربار وی پیش آمده بود سه روز روی زمین ماند و پس از اینکه زکی خان بیشتر بزرگان زندیه را کشت و کور کرد جنازه کریم خان را در عمارت کلاه فرنگی شیراز دفن کرد.

آغامحمد خان قاجار در دربار کریم خان بزرگ شده بود و به نوعی گروگان وی بود تا مبادا خاندان قاجاریه شورش کند. سیزده سال پس از مرگ کریم خان که آغا محمدخان به قدرت رسید دستور داد استخوان‌های کریم خان را از قبر خارج کنند و زیر پله‌های قصر او دفنش کنند.

سر جان ملکم درباره این ماجرا چنین می نویسد: «آغا محمدخان قاجار که فردی به‌غایت انتقام‌جو بود استخوان کریم‌خان را از قبر بیرون آورده به طهران برد و… در آستانه سرای سلطنت دفن کرد تا به خیال خود هر روز استخوان‌های دشمنان را پامال کرده باشد!»

یک قرن و نیم بعد (۱۴۷ سال) زمانی که رضاشاه به قدرت رسید، برای نشان دادن سیاست قاجاریه‌زدایی خود استخوان‌های کریم خان را از زیرپله کاخ گلستان بیرون کشید و آنها را به کربلا فرستاد تا آبرومندانه دفن شوند.

منابع:
کریم خان زند / احمد پناهی سمنانی / نشر ندا
کریم خان و زمانه او / پرویز رجبی / نشر آمه
کریم خان زند / محبوبه طهرانی / نشر پارسه
تاریخ زندیه / دکتر هادی هدایتی / انتشارات دانشگاه تهران
رستم التواریخ / محمد هاشم آصف / نشر امیرکبیر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
17
42
نجفی کوروش و تخریب کردی حالا افتادی جان کریم خان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
قبول کنیم که در خون ما ایرانی‌هاست و لایق عقل نیستیم.
فقط بلدیم بت بسازیم و پرستش کنیم یا شیطان بسازیم و تکفیر کنیم
هاشمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
چرا اسم پدر و مادر کریم خان تورکی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
16
42
باشه بابا کشتی خودتو ...هرچی که تونستی از این ور اون ور نقل کردی تا بگی کریم خان بد بوده .راست میگی قاجار خوب بودن حرص نخور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
6
43
کاش به داستان برخورد عتاب آمیز کریم خان زند با شخصی متملق وچاپلوس که در حضور کریم خان زند مدعی شده بود که توسط پدر کریم خان چشمان نابینایش شفا پیدا نموده وبینا گردیده , نیز اشاره می نمودید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
و داستان ضایع کردن سفیر انگلیس با ضروف مسی و ایرانی گرایی
و داستان انتخاب لقب وکیل الرعایا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
19
17
تجزیه ایران عملا با فوت نادر شاه صورت گرفت خیلیها فکر میکنند افغانستان و بلوچستان و ترکمنستان و بخشی از ازبکستان و بحرین در زمان قاجار از ایران جدا شده درحالیکه چنین نیست و با فوت نادرشاه ایران عملا روی اون مناطق کنترلی نداشت و فقط ادعای مالکیت اون مناطق رو داشت که در زمان قاجار با شکست از انگلستان اون مناطق رسما جدا شد و ایران ادعای مالکیت خودشو پس گرفت در زمان قاجار ایران قفقاز رو از دست داد درحالیکه زندیه بخاطر ضعف سلیمانیه رو هم از دست داده بودند در زمان زندیه ایران از اکنون هم کوچکتر بود تلاشهای اغامحمد خان برای تصرف اون مناطق نتیجه بخش بود منتها فتعلیشاه برادرزاده وی شاهی لایق نبود بخشی از وحشیگری اغامحمدخان هم بخاطر جنایات طایفه زند صورت گرفت درحالیکه محمد حسن خان پدر وی شکست خورده بود را میتوانستند اسیر کنند ولی سرش را بریدند و این عمل موجب خشم و انتقام اغامحمد خان از طایفه زند شد
پاسخ ها
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
شاسکول خان خوده نادرشاه رو محمدحسن خان قاجار سر از تنش جدا کرد. و خوده نادرشاه یکی از بی عرضه ترین و خون ریز ترین شخصیت های تاریخ ایران بود که پهلوی بزرگش کرد. و تجزیه ایران تقصیر افشارهای بی عرضه بود که کشور را بین زندها و درانی ها تقسیم کرده و جرعت پس گرفتن این مناطق را نداشتند،وفقط توتسنتند بر مشهد حکومت کنند تا زملنی که آقا محدمخان آمد و تک تک افشارها را سلاخی کرده و نعش نادرشاه را به تهران برده و هر روز مزار ایشان را لگد مال میکرد.
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
تو هم مشخصه تبریزی هستی
بدون شرح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
هرچند فعلا این ترک تبریزی کل کشور رو به چین فروخته . درسته که نادرشاه توانست ایران به عصر ساسانی برسونه ولی بعداز مرگ و به دلیل کور کردن چشمان تنها جانشیشن بین فرمانده های وی نبردهایی برای پادشاهی رخ داد و در هر صورت ایران توسط همین افشارها بین خانات های درانی و بلوچ و زند و گرج و چند خان دیگر قفقازی تقسیم شد و افشارها هم فقط توانستند بر مشهد حکومت کنند که البته برای مالکیت بر همون جا هم مجبور بودن به ی افغان باج بدن ! در آخرهم همین افشارها توسط همین خواجه ی قاجار سلاخی شدن ... توبه همین جا هم اشاره کرد حداقل مقاله رو میخوندی !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
سلسله زند بر تمام ایران به جز خراسان حکومت کرد،اون هم در اواخر حکومت که در افول بود.
بلوچستان،افغانستان،گرجستان،آذربایجان و ارمنستان همه در عهد نالایق قاجار پیشکش غرب و روسیه شدند.
شما چطور میتونید جنایات آغا محمد خان رو نادیده بگیرید،اون حیوان مردم کرمان رو به طور وحشیانه ای کشت
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
درسته در زمان قاجار ایران فقط به شکل اسمی ادعای روی ترکمنستان و ازبکستان و هرات داشت
و به صورت عملی این مناطق اصلا از پادشاهی ایران تبعیت نمیکردند
قفقاز هم که در زمان کریم خان هنوز مال ایران بود هم اخرش توسط قاجار به روسیه داده شد
سلیمانیه در زمان زندیه هنوز نصفش مال ایران بود
در زمان قاجار کلش از ایران جدا شد

ولی بنظرم تجزیه ایران از زمان سقوط صفویه اغاز شد
هرچند اگه نادر زنده میموند قطعا وضعیت فرق میکرد
که اونم با کشتن نادر توسط پدر اغا محمد خان هیچ و پوچ شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
30
16
وسعت کشور ایران در زمان نادرشاه و در زمان زندیه نشون میده عامل اصلی تجزیه ایران زندیه بوده نه قاجار
پاسخ ها
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
سلام. هرچند که خوده نادرشاه توسط محمدحسن خان قاجار پدر آقا محمدخان قجر کشته شد. و حکومت افشاریه نیز توسط آقامحمدخان نابود شدو نعش نادرشاه به دستور آقا محمدخان به طهران آورده و در نزد کریم خان دفن شده تا ایشان رفته و هر روز مزار این دو نفر را لگد مال کنند. افشارها که سر قدرت به جان یک دیگر افتاد و هم را از هم دریدن و این وسط کریم خان توانسته از تفلیس تا زاهدان را از ایرران جدا کرده و برای خود حکومت تشکیل بدهد،احمدشاه درانی هم که توسط افغانستان و تاجیکستان و نصف ازبکستان و هندوستان و بلوچستان را از ایران جدا کرده،بازماندگان نادرشاه(هرچند خوده نادرشاه یکی از بی عرضه ترین و خون ریز ترین شاهان تاریخ ایران بود) نتوانستد این مساحت های جدا شده را بازگردانند و فقط توانستند بر مشهد حکومت کنند،تا آقا محمدخان آمد و تک تک شان را تجزیه کرد، قجرها هم (درسته اولی و دومی و عباس میرزا خوب بودن) مابقی بی عرضه بودن و به علاوه ی اینکه یک سوم خاک را دادن رفت ایران در دوره ی قجر به کوچک ترین حد خودش در تاریخ رسید و فقط بر تهران حکومت میکردن که البتع همون تهران دوبار سقوط کرد و در آخرهم که یک بچه ی نه ساله شد شاه، و در آخر قاجارها از یک اسطبل دار شکست خورده و به زباله دان تاریخ رفتند ! شماهم مشخصه تبریزی هستی همین الانم گه این ترک تبریزی کل کشور رو بدون حتی یک اخطار جنگی داده دست چین،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
هرچند فعلا این ترک تبریزی کل کشور رو به چین فروخت . البته خوده افشارها که بارها از امرای افغان و لزگی و گرجی و ... عثمانی و تزار و ... شکست های سنگینی خوردن و درآرهم بعداز فوت نادرشاه و بدلیل نداشتن جانشین مطمئن نتوانستند ایران عصر نادر رو حفظ کنند و ایران را بین خانات درانی و زند و بلوچ و گرج و چند خان دیگر قفقازی تقسیم کرده و فقط هم توانستند بر مشهد حکومت کنند که البته ب ای مالکیت بر همون هم خراج گذاز یک افغان باشن ! ایران عصر قاجارهم که به کوچک ترین حد خودش رسید ! بخاطر همین ها ترک بیلگی روش نشد خروجی این دو حکومت رو بزاره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
شما که میگید نادرشاه کبیر بی عرضه بود از شما می ‍‍‍پرسم: فتحعلی شاه افغان ها بیرون کرد؟ اقا محمد خان وارد دهلی شد؟ فتحعلی شاه عثمانی را چند بار به شدت شکست داد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
شما که میگید نادرشاه بی عرضه بود از شما می پرسم: اقامحمد خان وارد دهلی شد؟ فتحعلی شاه افغان ها بیرون کرد؟ روس ها از ترس عباس ميرزا فرار کردند؟ الا محمد خان عثمانی را جند بار به شدت شمست داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
حکومت نادرشاه در اواخر به دلیل بیماری وی دچار تزلزل شد.
زندیه هم قصد کشور گشایی و سلطه گری نداشتند. فقط میخواستند ایران رو نجات بدن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ایران بعد از سقوط صفویه تجزیه شد
فتوحات نادر کمکی به یک پارچگی کرد اما چون توسط خود قاجار ها کشته شد هرچی پنبه کرده بود رشته شد

ایران در زمان قاجار فقط ادعای روی ازبکستان و ترکمنستان و هرات داشت
به هیچ عنوان به صورت واقعی این مناطق تحت کنترلش نبود
قفقاز هم در زمان کریم خان مال ایران بود هنوز و در زمان قاجار از ایران جدا شد
به صورت کلی تجزیه ایران اول تقصیر افغان ها و بعد تقصیر قاجار است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
11
16
داری مقدسات رو تخریب می کنی.قصدت چیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
12
34
این آقا کلا علاقه دارند اسطوره های محبوب ملت را تخریب کنند جنس پیش نیز مقاله ای از ایشان که با ریز بینی و علاقه ای عجیب به تفصیل نقاط ضعف کوروش و هخامنشیان را از زمین و آسمان نقل و بررسی کرده بود در سایت رویداد منتشر شد. ایشان باید بداند تخریب چهره هایی که برای یک ملت نماد افتخار و همبستگی هستند بسیار خطرناک و ناشایست است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
5
20
خب اینکه معلومه هرکسی که در راس یک حکومت باشه و بخواد یک کشور و اداره کنه بالاخره ناگزیر از خشونت و کشتار میشه یعنی در حد امام معصوم هم باشی یه عده آدم خلاف جلوت درمیان و یه جنگی راه نرفته حالا اینکه کریم خان بوده نه امام نه امامزاده نه صاحب کرامت . حرف سر اینه این کریم خانه از بقیه شاها یخده بیتر بوده دادا فهمیدی یا نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
14
18
حرفه ای این مقاله منو یاد دبیر ادبیات پسرم می ندازه اونم دل پری از فارسها داره تا هر حرفی میشه کتاب و می ذاره کنار و شروع می کنه به تزریق عقاید خودش به بچه ها کلا با همه چیز هم مشکل داره از سرود ملی گرفته تا آریایی ها و پهلوی و جمهوری اسلامی ! و خلاصه به همه هم یا میگه فاشیست یا میگه پان فازس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
شما خودت برو نقشه ایران در زمان زندیه رو نگاه کن که از ایران الان هم کوچکتر بوده و این نشون میده عامل تجزیه ایران زندیه بوده زندها بین خودشون هم جنگهای زیادی داشتند و بر سر قدرت باهم درگیر بودند و در اصل افغانستان و بلوچستان و ترکمنستان در زمان زندیه جدا شد به همراه بحرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
۰۳:۰۸ :
والا بد دوره زمونه ای شده همه شدن مورخ و تحلیل گر طرفداری پهلوی میگن بحرین زمان قاجار جدا شد شما طرفدار قاجاری میگی زمان زندیه جدا شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
10:01 بعد از فوت نادرشاه بحرین عملا در دست انگلیس و آل ثانی افتاد ایران فقط ادعای مالکیت بر اونو داشت بحث طرفداری نیست بحث واقعیته برو نقشه های زمان زندیه رو نگاه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
حرفت درسته ولی زند ها لر بودن
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
پانترک ها روی نازی ها رو هم سیاه کردن
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
9
15
با بغض و کینه آخرین جنگ خارجی که منجر به تصرف سرزمین توسط ایرانیان شد را مضر جلوه دادی در حالیکه حتی نادر شاه هم که بسیار از فتوحات او گفته اند از روبرو شدن با عثمانی بیم داشت ولی خان شجاع لر با قوی تر از خودش جنگید و بصره را که با شکست صفویان به عثمانی پیوسته بود را دوباره بازپس گرفت هرچند سر عمرپاشا را هم برایش تحفه فرستاده بودند و این اوج قدرت ایرران و کریم خان بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
البته نظرت کلا اشتباهه چون وسعت ایران در زمان نادرشاه بیش از دوبرابر وسعت ایران در زمان زندیه بود نادرشاه نه تنها عثمانی رو در هم کوبید بلکه ازبکان رو هم شکست داد افغانها رو شکست داده از ایران بیرون ریخت هند رو در هم کوبید روسها از ترس ارتش نادر بلافاصله شمال ایران رو ترک کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
نادر شاه ازعثمانی می ترسید یا عثمانی از نادرشاه کبیر؟ من خودم لرم ولی پان لریسم ندارم. ایران در زمان داریوش کبیر در اوج خودش بود بعدشم اگه می گی منظورت ۵۰۰ سال اخیر است باید بگم در زمان شاه عباس و نادرشاه در اوج خودش بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
در اون زمان روسیه یک کشور عقب افتاده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
فتح بصره به دست صادق خان زند اتفاق افتاد ولی سه سال بعد عثمانی ها آن را پس گرفتند. در ضمن عمرپاشا حاکم بغداد بود و اصلا کشته نشد شما تحفه آوردن سر عمر پاشا برای کریم خان زند را از کجا آوردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
7
8
وسعت کشور در زمان زندیه ملاک خوبی یا بدی کریم خان نمیتونه باشه چون بعد از یک دوره نابسامانی داخلی شاه شد حالا اگه با چنگ و دندان میرفت دنبال فتوحات و یکپارچه سازی و گسترش قلمرو الان باز میشد آدم بده و بهش برچسب خونریزی و جنگ طلب و آدم کش میزدن کلا شاه شدن دردسره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
نیازی به گسترش قلمرو نبود قلمرویی که نادرشاه به یادگار گذاشت بسیار وسیع بود کریم خان اگه میتونست همون مقدار رو حفظ کنه کافی بود در ضمن کریم خان بقدر کافی جنگ داخلی کرده بود منتها باید قبول کنیم حکومت زندیه موجب ملوک الطوایفی کردن و تجزیه ایران شد که تلاشهای اغامحمد خان درسته نتیجه کوتاهی داد ولی خب در دراز مدت اون مناطق جداشدند و اساس این جدایی در زمان زندیه گذاشته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
اوکی زندیه بده خیلی بده اصلا هرچی مصیبت الان ما داریم تقصیر زندیه و کریم خانه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
قلمرو نادر مشهد بود
مشهد رو احیا کنه ؟؟
حکومت افشاری یه دهه هم نکشید بخاطر همین قلمرو که تصرف کرد جزب ایران نشد و بعد از مرگشم ایران هزار تکه شده

تجزیه ایران از زمان سقوط صفویه اغاز شد

فتوحات نادر کمک چندانی به یک پارچگی ایران نکرد خود نادر با کور کردن پسرش ضربه نهایی به ایران رو زد
نادر با اینکه پادشاهی شجاع بود
ولی همه میدونیم خون ریز بود
کریم خان به هیچ عنوان شخصیتی خون ریز و جنگ طلب نبود پس علاقه به لشکر کشی به هند و ازبکستان نداشت ایشون به سازندگی و توجه به مردم غلاقه داشت
هرچند جانشینانش میتوانستند این کار رو انجام بدن که نشد ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
5
11
به نظر من یک ایراد بزرگ در ما ایرانیها هست که باعث بدبختی و درگیری و در نتیجه عقب ماندن کشور شده. اینکه دنبال حقیقت محض نیستیم و فقط اون قسمتی از حقیقت رو که خودمون میاد و مطابق عقیده خودمون قاب میگیریم و بزرگش می کنیم. مثلا اگر از یک آدمی خوشمون میاد چشمامو رو بر بدیها اون میبندیم و به جاش زوم میکنیم روی عیب های طرف مقابلش و خوبیهای طرف مقابل رو محو می کنیم. نمونه بارز دعوای طرفداران قاجار و پهلوی و دعوای طرفداران پهلوی و جمهوری اسلامی و دعوای طرفداران کوروش و پان ترکها(طرفداران مغول و سلجوقی) هست که دیگه حال آدمو بهم میزنن از بس دروغهای شاخدار میگن و واقعیتها رو نادیده میگیرم و بدتر از همه فحش و اهانت به هم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
درود به شرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
4
12
فعلا تاریخ بخوای بخونی باید اول ببینی نویسنده اش اصالتا از چه قومی هست یا طرفدار چه قومی هست بعد دیگه میتونه بفهمی کدام پادشاه یا کدام سلسله رو تعریف کرده و کدام رو تقبیح
ناشناس
|
Romania
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
7
13
جز مزخرف گویی هیچ چیزی نداشت .چرا این وقایع رو که مثلا خان زند یکی رو کشته بدون ذکر دلیل معتبر اشاره نمیکنی وفقط به واقعه قتل اشاره میکنی.شما تاریخ دان نیستی شما خبرنگاری.روزنامه نگاری از همین نگارشت معلومه.شما وبقیه رسانه ها در مورد گرانی و وضعیت اقتصادی وسیاسی وبیکاری که دغدغه روز مردم هست یا عرضه ندارید گزارش پخش کنید یا جراتشو ندارید میایید از دیکتاتور بودن شاه سصد سال قبل یا کوروش یا در مورد شخصیتهای تاریخی میگویید.چه تفاوتی به حال مردم داره اقای نویسنده مگه شاهان به غیر از چند تن انهم بصورت اندک نقشی در زندگی ورفتار و اینده مردم دارن.اقای نویسنده از این پس خواستی مطلبی بنویسی انتقادی در مورد تاریخ لااقل ایمیلوتونو زیر نگارشت بزار تا مطالب رو که سعی میکنی به خواننده القا کنی به تفسیر خدمتت عرض کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
کاملا درسته ایشون حتی ادرس صفحه و جلد کتاب مورد نظر رو هم نداده
مثلا گفته کریم خان دستور قتل افغان ها رو داده
ولی نمیگه این کار بخاطر نابود کردن ایران صفوی توسط افغان ها بوده
نمیگه که افغان ها بعد از مرگ نادر به شهر های مرکزی ایران یورش بردند و مورد تاراج قرار دادند شهر ها رو
و بخاطر همین کریم خان دستور سرکوب اونا رو صادر کرده
به قول شما این کاریه که خبرنگار ها میکنند نشون دادن یه بخش کوچیکی از اتفاق
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
6
13
بنظر بنده حقیر متن تا حدود خیلی زیادی مغرضانه و جانب دارنه است . آدم مسلمان هم نباشه باید انصاف داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
15
9
کسانیکه نمیدونند بدونند این کریم خان بود پای انگلیس رو به ایران باز کرد با اعطای قرارداد تجاری که منافع انگلستان رو در ایران تامین میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
تو که مثلا می دونی شاه عباس صفوی بود که با انگلستان قرارداد بست چون عثمانها به توپ و تفنگ و اسلحه ی جدید مسلح شده بودند و شاه عباس میخواست ارتش ایران را تقویت کند و برای تهیه سلام روز با انگلیسیها قرارداد و مراوده داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
ناشناس 22:45 قرار داد شاه عباس دو سو برد برد ولی قرارداد کریم خان تماما به ضرر ایران بود مفاد اون رو بخونی شاخ درمیاری چه امتیازاتی به کمپانی بریتانیا داده بود مثل امتیاز فروش کالا در هر نقطه ایران و.....
بدون نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
برو مطالعه کن شاه عباس با بخشیدن عمان و بحرین به انگلیسی ها ، متحد شدن با انگلیس برو علیه اسلام و دولت عثمانی ، دادن حق کاپتالیسون ( خون هر ایران مساوی با یک سگ انگلیسی ) و ... ، پای استعمار پیر را به ایران باز کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
هرچند که بدون دادن حق امتیاز به کشورهای بزرگ نمی توان یک کشور رو اداره کرد . ولی دیگه همه این رو مب دونن اولین حق کاپتلاسیون و حق کشتی رانی و ... در ایران رو شاه عباس به انگلیس داد . همین قاجارها هم کم امتیاز به انگلیس و فرانسه و روس و ... ندادن . فعلا این تورک تبریزی کل کشور رو به چینی ها داده !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
مگه کریم خان نبود که بصره را فتح کرد و عثمانی را شکست داد و هم به انگلیس ضرر زد بعد هم شما میگید شاه عباس صفوی عمان بحرین داد انگلیس عمان اصلا دست ایران نبود امام قلی سهسالار ایران و پسر الله وردی خان سر انگلیس کلاه گذاشت هم از کشتی های انگلیس استفاده کرد هم از مفاد قرارداد به نفع ایران استفاده کرد. شاه عباس نذاشت انگلیس ها وارد خلیج فارس بشن اون شرلی ها هم که به ایران امده اند صمیمانه به شاه عباس خدمت کردند مخصوصا سر روبرت شرلی ولی انتونی خیانت کرد. شما می خواستید شاه عباس مثل شاه اسماعیل با شمشیر باعثمانی می جنگید اخرشم شکست می خورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
تو تا حالا حکایت ظرف مسی و چینی انگلیسی رو شنیدی تا بفهمی ایران در اون زمان چقدر به خودش متکی بوده
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
جالبه ترک ها هرکاری که پادشاهان ترک انجام دادن رو دارن به بقیه نسبت میدن
جناب داستان ضایع کردن سفیر انگلیس توسط کریم خان با استفاده از ضروف مسی به گوشت نخورده یعنی ؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
8
12
اگر اینطور که شما حساب می کنی پس ما که عراقی ها را درجنگ کشتیم جنایت کار می باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
کریم خان داخلیها رو کشت عراقیها مهاجم بودند کریم خان حتی نتوانست نصف سرزمین نادرشاه رو احیا کنه و حتی خراسان فعلی هم بخشی از خاک ایران نبود برای همینه بعضی افغانها الانهم ادعای خراسان رو میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
۱۲و۵۲ چه گیری دادید به نادر شماها چه مقایسه ای نابجایی خب اگر عراقیها مهاجم بودند و بد نادر هم به هند لشکر کشید پس بد بود اینقدر نادر نادر نکنید اصلا پادشاهی و سیاست و حکومت با شرارت و کشتار عجین شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
عراق ناحق به ایران حمله کرد نادر بحق به هند لشگر کشی کرد
قاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
نادر خوب بود
ولی کار علمی و سازندگی نکرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
جناب قاف نادر فرصتی برای کار علمی نداشت همینکه افاغنه رو بیرون ریخت عثمانی و ازبکان و روسیه و هند رو شاهکار کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
کدوم خودی
این نجفی گشته تو کل کتاب ها یه روایت مشکوک پیدا کرده
که تو این روایت خواستن کریم خان رو بکشن اونم از خودش دفاع کرده
حداقل اول متنو بخون بعد بیا پیام بزار
داستان بچه هم بخاطر جون مادر بوده که مشخص نیست اصلا واقعی هست یا نه و به عنوان داستانی مشکوک ضبط شده
زکی خان هم ربطی به کریم خان نداره

جنگ عثمانی و فتح بصره هم یه جنگ بوده که اصلا در اون جنایتی رخ نداده برخلاف نوشته نویسنده مردم بصره بخاطر شیعه بودن طرفدار ایران بودند نه عثمانی
خود نویسنده چون طرفدار عثمانی هست ( مدیونید اگه فکر بکنید بخاطر پان بودن ایشون هست ) این رو نوشته
و نارحته از این پیروزی که برای ایران به دست اومده
و ناراحت از شکست عثمانی ها

به معنای واقعی هیچ چیز علیه ویکل الرعایا نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
ناشناسم
چرا جمله بندیم در پی سی به شکل درست و واقعیش هست
ولی در گوشی بهم ریخته ؟؟؟
این مشکل رو رفع کنید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
خود سمنانی پنهایی
یه کتاب داره به اسم
کریم خان زند : نیکو ترین زمامدار تاریخ ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
3
12
با سلام
از سایت وزین رویداد ۲۴ تقاضا دارم برای رفع شبهات یک بیوگرافی از نویسنده متن منتشر کنند و آدرس الکترکنیکی برای تماس با ایشان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
بیوگرافی خلاصه
علیرضا نجفی
علاقه مند به له کردند اسطوره های ملی
صفاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
احتمالن اذری و متعصب قومی و علاقمند به تخریب چهره های غیر ترک. چرا؟ چون بیماری عدم تاریخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
جناب صفاری ترک تاریخ داره منتها فاشیستها اونو کتمان میکنند برو تاریخ اقوام آشینا خانات ترک غربی و شرقی و نوشته های توفارقان چین رو سرچ کن میبینی تاریخ و عظمت اقوام ترک که از کوهستانهای غربی کره تا جنگلهای شرق آلمان رو برای چند قرن اداره میکردند
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
آقای ناشناس ترک ها از جنوب مغولستان با وحشیگری به تمام جهان تاختند و همه جا رو خاکستر کردن.تاریخ ترک چیزی جز خونریزی و وحشیگیری نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
5
10
مزخرف مطلق
دانشمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
3
9
چرا چهره هایی که تاریخ دانان معروف دنیا ازشون به خوبی یاد کردن بعضی آنها را تخریب می کنن . این سایتم پشت چهار تا اظهار نظر در مورد برخی‌ها تصور نکنه جایگاه داره برا تخریب . ما اجازه نمی دیم
شیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
5
13
این نجفی ایرانی نیست ... تبار عرب دارد و از دشمنی ایرانیان با مغولان ترک آگاه است و میخواهد به همراه ترکیستها به نابودی فرهنگ ایران بپردازد؛
گاهی در پوشش اسلام! گاهی در پوشش جعل تاریخ! گاهی در پوشش دفاع از شخصیتهای ترکی مغولی تبار! گاهی در پوشش دفاع از حقوق بشر! و ...
ولی همه جا دستش رو میشود؛ زیرا هر جا بخواهد دروغ بگوید، باید یک راست را پنهان کند و همانجاست که گیر می افتد!
اصلا مغولا، چنگیز، تیمور لنگ، سلجوقیها، قجرها، زبان آلتایی ترکی، و پان ترکیسم خوب است و البته عربیسم! و همه سرزمینهای ایران هم از میلیونها سال پیش مال مغولها و عربها بوده و ما اشغالگر بودیم و هستیم!
اصلا تو پول نمیگیری که هویت ایرانی ترکزبانان را جعل کنی! و ما هم باور میکنیم!
ما ایرانیان چه ترکزبان باشیم با تبار تاتی آذربایجان یا آران، یا ترکزبان از هر تیره دیگر از ایران، یا ترک مغولی مهاجر به ایران، یا ایرانی بومی، .... همه مغول هستیم و عرب! .... و ایران هم مال تو و تبارت!

بیچاره ی متوهم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
از نوع صحبتها ی جنابعالی میشه به عمق نژاد پرستی و نااگاهی و جهالت شما پی برد اولا عرب و عجم و لر و فارس و المانی و ترک همه مخلوق خداوند هستند و بقدری در دنیا اختلاط قومی بوده که نژاد خالصی نمانده مخصوصا در ایران که بقول خودت سالها مسیر گذر لشکریان و هجوم اونها و استیلای اونها در ایران شده دوما خود اریایی زبانها هم مهاجرینی به فلات ایران بودند که با کشتار امدند سوما سواد جنابعالی بقدری کمه نمیدونی مغول و ترک دو قوم کاملا متفاوت هستند که تنها نقاط اشتراک انها با ترکها همجوار بودن در استپهای پهناور اسیا بوده
ایراد شماها اینه خودبزرگ بین هستید ولی همان عربهایی که اونها رو تحقیر میکنی با 5 هزار سرباز و شمشیرهای زنگ زده کل امپراطوری شما رو با تحقیر زیر سلطه 300 ساله برد و البته دانشمندان بسیاری در ایران بعد از اسلام منجمین ریاضی دانان و جغرافی دانان روی کار امدند چرا قبل از اسلام و هجوم اعراب شماها دانشمند و عارفی در اون سطح نداشتید؟
اصلا خودت برو تست ژنتیک بده مطمئن میشوی زبان معیاری برای تعیین قومیت نیست و تو شاید بیشتر از همه ژن عربی ترکی مغولی داشته باشی
امیدوارم از پیله تنگ نژادپرستی و بت سازی خارج بشی و بری تاریخ مطالعه کنی تاریخ امپراطوری عرب که از چین تا اسپانیا بود و یا امپراطوری ترک که از کره تا المان وسعت داشت خانات ترک و اقوام آشینا قبل از میلاد سابقه تاریخی داشتند شما پشتونها نمیخواهید قبول کنید ایران بعد از نادرشاه در زمان کریم خان عملا به افغانستان و بلوچستان و کشورهای ازبکستان و ترکمنها تقسیم شد و وسعت ایران از الان هم کوچکتر بود
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
4
5
بنده خدا کریم خان
میثم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
2
7
تعصب چشم آدم رو بر حقیقت کور میکنه؛ تاریخ نویسی که تعصب داره در واقع داستان سرایی میکنه تا اینکه تاریخ نویسی کنه! این متن تنها یک داستان سرایی در راستای ارضای تعصبات قومی و توهم برتری نژادی نویسنده است. نویسنده این متن داره راه رو اشتباهی میره و این مطلب هیچ ارزشی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
2
5
دروغ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
1
4
این گذشته پرستی و قومیت پرستی چه سودی داره، من میدانم که به عنوان یک ایرانی ترکیبی از مردمان لر، کرد، ترک و تات هستم. فکر میکنم چنین مسأله ای برای بیشتر مردم ایران صدق کند، چیزی که مهم است، انسان بودن و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر است، گذشته تمام شده و امروز و آینده پیش روی ماست میتوانیم اسیر قومیت یا مذهب یا هر حصار ذهنی دیگری باشیم و بی دلیل ازهمه بیزار شویم یا اینکه تلاش کنیم و کشورمان را بسازیم، مشکل امروز ما اقتصاد، محیط زیست و آزادی اجتماعی از هر قوم و طبقه و مذهب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
1
4
دورود بر کریم خان شاه عباس نادر شاه و عباس میرزای قاجار
یه انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
1
3
سلام و عرض ادب خدمت همگی.
دوستان همه ما فرزندان آدم هستیم و اگر روزی بیگانه ای از فضا بیاد چه غلطی میکنید؟؟
خداوکیلی چرا اینقدر نژاد پرست و مزخرف بودن تو بیشتر شماها موج میزنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
4
همه شاهان خوب و در عین حال بدی هم داشتند . قرار نیست که خوب یا بد مطلق باشند . کریم خان خوبی داشت بدی هم داشت . رضا شاه خوبی و بدی را باهم داشت و همچنین محمد رضا و ...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
1
4
علیرضا نجف عاشق له کردن اسطوره های ملی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
1
4
....کسیه که شاهان منحوس کشورهای دیگه که مردمش خیلی بهش افتخار میکنن مثل عثمانی رو ول میکنه به دنبال بد کردن نام شاهان تاریخ خود هست. خاک بر سرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
4
کریم خان چه خوب چه بد.چرا حاکمان فعلی از تاریخ ایران درس نمیگیرند
مارتیک زرین منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
1
سلام آقای مارتیک ۰۹۳۹۱۴۰۲۰۹۷ متشکرم
فضانورد1
|
United States of America
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
3
یک عالمه مزخرفات خواندم که حالم بد شد . نادر شاه و همه احمق بودند شماها این نسل همیشه طلبکار ترسو و بزدل چه گلی به سر این مملکت زدید . فقط ادعا . هرکس زبانش دراز باشد عمل ندارد و هر کس همل زیاد دارد زبان ندارد . شما ها نه لشکر کشی کردید نه جایی را فتح کردید نه از کشور دفاع کردید . موقعی که زمان خدمت مقدس سربازی می رفتید پدر و مادرتاتن با چیپس و .. مب آمدند . زمان کنکور هم همینطور . حال مطالعه را هم ندارید در حد یک سطر از منابع نامشخص . معلومه با این نسل سبک مغز دقیقا می رویم ته چاه ویل . راستی دبیرستان و لیسانس و فوق و دکترا را هم با کلاس کنکور رفتن گرفتید . آدم های تقلبی نه واقعی
فضانورد1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
3
5
باسلام چون کامنت م را در سایت زدید خالی از لطف ندیدم ایرادات ایرانی ها را از نگاه صادق هدایت هم اضافه کنم
1-تخیل را به تفکر ترجیح می‌دهیم

2-منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهیم

3-با طناب مفت حاضریم خود را دار بزنیم

4-به بدبینی بیش از خوش‌بینی تمایل داریم

5-بیشتر نواقص را میبینیم اما در رفع آنها هیچ اقدامی نمیکنیم

6-در هر کاری اظهار فضل میکنیم ولی از گفتن نمیدانم شرم داریم

7-کلمه من را بیش از ما به کار میبریم

8-غالباً مهارت را به دانش ترجیح میدهیم

9-بیشتر در گذشته به سر میبریم تا جایی که آینده را فراموش میکنیم

10-از دوراندیشی و برنامه‌ریزی عاجزیم و غالباً دچار روزمرگی و حل بحران هستیم

11-عقب‌ افتادگی‌مان را به گردن دیگران و توطئه آنها می‌اندازیم، ولی برای جبران آن قدمی برنمیداریم

12-دائماً دیگران را نصیحت میکنیم، ولی خودمان هرگز به آنها عمل نمیکنیم

13-همیشه آخرین تصمیم را در دقیقه 90 میگیریم

14-غربیها دانشمند و فیلسوف پرورش داده‌اند، ولی ما شاعر و فقیه

15-زمانی که ما مشغول کیمیاگری بودیم غربیها علم شیمی را گسترش دادند

16-شانس و سرنوشت را برتر از اراده و خواست خود میدانیم

17-هنگامی که به هدف‌مان نمیرسیم، آن را به حساب سرنوشت میگذاریم، ولی هرگز به تجزیه تحلیل علل آن نمیپردازیم

18-غربی‌ها اطلاعات متعارف خود را در دسترس عموم قرار میدهند، ولی ما آنها را برداشته پنهان میکنیم

19-به مرده‌هایمان بیشتر از زنده‌هایمان احترام میگذاریم

20-غربیها و بعضاً دشمنان ما، ما را بهتر از خودمان میشناسند

21-در ایران کوزه‌گر از کوزه شکسته آب میخورد.

22-فکر میکنیم با صدقه‌دادن خود را در مقابل اقدامات نابخردانه خود بیمه میکنیم

23-برای تصمیم‌گیری بعد از تمام بررسیهای ممکن آخر کار استخاره میکنیم

24-همیشه برای ما مرغ همسایه غاز است

25-به هیچ وجه انتقادپذیر نیستیم و فکر میکنیم که کسی که عیب ما را میگوید بدخواه ماست

26-چشم دیدن افراد برتر از خودمان را نداریم.

27-به هنگام مدیریت در یک سازمان زور را به درایت ترجیح میدهیم

28-وقتی پای استدلالمان میلنگد با فریاد میخواهیم طرف مقابل را قانع کنیم

29-در غالب خانواده‌ها فرزندان بجای احترام گذاشتن، باید از والدین حساب ببرند،

30-اعتقاد داریم که گربه را باید درب حجله کشت

31-اکثراً رابطه را به ضابطه ترجیح میدهیم

32-تنبیه برایمان راحت‌تر از تشویق است

33-غالباً افراد چاپلوس بین ما ایرانیان موقعیت بهتری دارند

34-اول ساختمان را میسازیم بعد برای لوله‌کشی، کابل‌کشی و غیره صدها جای آن را خراب میکنیم

35-وعده دادن و عمل نکردن به آن یک عادت عمومی برای همه ما شده است

36-قبل از قضاوت کردن نمی‌اندیشیم و بعد از آن حتی خود را سرزنش هم نمیکنیم.
حتما کلمه IRONY را هم در دیکشنری نگاه کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
1
4
دوستان‌مراقب‌نظرات‌اون‌طرف‌آبی‌ها
هم‌باشید‌که‌دنبال‌درگیری‌ما
ایرانی‌های‌واقعی‌هستند.این‌
خبیث‌ها‌همه‌جا‌ماموریت‌اختلاف‌
افکنی‌دارند‌لطفا‌تحت‌تاثیر‌قرار‌نگیرید.
فضانورد1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
1
2
سلام ایرانی واقعی یعنی کی؟ شعار بده یا اینکه جانش را در راه کشورش بده . ایرانی واقعی و دروغین نداریم ایرانی ایرانیه شاید در حق کسی ظلم شده و از بعضی موارد ایران متنفر شده باشه و یکی هم هست اهل رانت هست و عاشق ایران . فردا جنگی شد و این دو نفر را بردند جنگ فکر می کنی کدامشان میمیرند اونی که در زبان می گه عاشق ایرانم یا اونی که نمی گه و عملا نشان میده؟
ضمنا کسی که تحت تاثیر قرار می گیرد که یا نمی داند و بعد از دانستن تاثیر می پذیرد و یا اینکه احساسی است که این مورد دوم پذیرفته هم نیست . اول چیزی را از منابع اصلی بخوانید که اصلی ترین و معتبر ترین آنها از زمان ساسانیان تاریخ طبری و تاریخ یعقوبی و فتوح البلدان آباذری است که هر سه نفر ایرانی اصیل بودند که دو نفر دوه اصفهانی اند. تاریخ طبری اعتبارش بیشتر است چون تمامی موارد را نوشته و از هر موضوع چند گفته متفاوت اما 90 درصد درست را ذکر کرده که با دیگر منابع ایرادی ندارد .
بگذارید یک نوشته از زبان زرتشتی بنویسم ببینید چقدر متفاوت است : اشتا اهمای یهمای اشتا کهمای چیت به معنی نیکی که از آن نیکی دیگران را نیکیست .
اگر منابعی از تاریخ قبل از اسلام و بعد از اسلام تا هر زمان خواستید به عنوان دکترای تاریخ ایران از فرانسه و همچنین دانشگاه ایران می توانم با ذکر منابع اطلاعات واقعی را به خدمت شما برسانم.
فضانورد1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
0
1
چون کسی سوال نپرسید سوال می کنم : تحقیق کنید کرمان چقدر جمعیت داشته که با پناهنده شدن 10000 نفر به سپاه آقا محمد خان و فرار قبل از رسیدن سپاه قاجار که فرار کرده بودند در یک محیط 200 هکتاری می توانستند زندگی کنند . این را هم بدانید که خانه های کرمان بسیار بزرگ هستند . ضمنا در تاریخ کشتار دوستاران آقا محمد خان و تجاوز به زنان و دختران در شیراز از طرف لطفعلی خان و در کرمان میرزا علی کرمانی که به جرم اینکه پدرش دوستار قجر بود را لطفعلی خان و عمویش تجاوز کردند . اگر آقا محمد خان لطفعلی خان زند را فرض کنیم همانگونه که گفتید تجاوز کرده به این دلایل دستور تجاوز داده ؟ چرا ؟ هر کسی در هر پست و مقامی به زنی به زور تجاوز کند عواقبش را هم با ید بپذیرد . اقدامات لطفعلی خان جنون آمیز بود از جمله کشتن رییس نگهبانان کرمان در زمان محاصره و تجاوز به دختران میرزا علی کرمانی و در شیراز هم هز این کارها کرده . ازش نلسون ماندلا نسازید . آقا محمد خان هم به نزدیکانش سخت گیر بود .
خب اینجا خاورمیانه است ورژن 2022 ما این است فکر کنید 40 سال قبل چطور بود . دویست سال قبل چطور بود . اینجا فرهنگش خشونت است هم الان و هم زمانهای قبل اثر دنبلی را بخوانید دقیق جنگ ایران و روس را در کنار عباس میرزا شرکت داشته کتاب ماثر دنبلی
فضانورد 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
3
سلام تحقیقی در مورد پیمان خوی کنید . البته بقدری ننگین است که در اکثر کتابها نیست فقط در کتابهای آقای هوشنگ طلوع می توانید ببیند . در قسمت قفقاز . البته ایشان در انتهای کتاب های شان وصیت نامه پطر کبیر را بخوانید . زمانیکه این وصیت نامه را بخوانید وضعمان را درک خواهید کرد. در فرانسه هم پیمان خوی را خواندم و در ایران فقط در کتابهای ایشان دیدم . این قرار داد بین علی مردان خان و جعفر قلی خان در شهری بنام خوی بین زندیه و روسیه انجام گرفت . تا رود ارس و گیلان و مازندران را بدون هیچ جنگی هبه کردند به روسیه . فتحعلیشاه گیلان و مازندران را در زمان آقا محمد خان پس گرفت و در زمان پادشاهی خودش ترکمنستان و قسمتی از ازبکستان را هم گرفت ولی در جنگهای 29 ساله ایران و روس طی عهد نامه گلستان و ترکمنچای قسمتی از خاک ایران را از دست داد . گرجی ها و ارامنه خیانت کردند در تاریخ هم هست . ضمنا جعفر خان به جنگ عثمانی رفته بود در اثر مست بودن عثمانی ها گرفتند ولی چون شاهی بی لیاقت بود برای تضعیف ایران دو باره دادند به ایرانیها . اگر نادر شاه را می گرفتند آیا می کشتند یا بر می گرداندند؟ این برگرداندن نشان از ضعف این دوره دارد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
چرا حرف بی سند و مدرک میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
3
3
لعنت بر قاجاریان خائن وطرفداران متصعب واحمقشان
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
0
2
سلام عزیزم فحش دادن کار بچه هاست باید در هر حرفی دلیل و منطق ارایه بدید .
رض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
0
3
‌کشتن‌افغانی‌هایی‌که‌به‌ایران‌حمله‌کرده‌بودند‌که‌نکته‌ضعف‌برای‌وی‌محسوب‌نمی‌شودمورخی‌که‌این‌مطالب‌را‌نوشته‌با‌انچه‌که‌ما‌درتاریخ‌خواندیم‌بسیار‌فرق‌دارد‌کریم‌خان‌زند‌معصوم‌نبود‌ولی‌پادشاه‌بدی‌نبوده‌است‌وقتی‌تمام‌کشورها‌از‌سران‌قدیمی‌خود‌دفاع‌می‌کنند‌چرا‌ما‌باید‌سران‌قدیمی‌خود‌را‌محاکمه‌وبازخواست‌کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
6
2
زندیه نیکو ترین حکومت ایران پس از حمله اعراب بود.در ضمن اولین حکومت ایرانی بعد از حمله اعراب صفویه بود که آذری بودن نه ترک!
حکومت پیامبر اسلام در دو شهر بود:مکه و مدینه
آیا بد بود؟
چرا فکر می کنید وسعت یعنی خوبی
الان روسیه با اون همه وسعت به اوکراین حمله کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
3
4
دروغه کریم خان زند فردی بسیار مهربان و دلیر و دلسوز بود و خیلی به مردم ایران کمک کرد
آغامحمدخان گور به گور شده که اگه اسمش بیاد صد لعنت براش میفرستم خیلی کینه توز بود آخه بگو لعنتی چیکار استخوان های مرده داری؟
جانشین های کریم خان ۱۸۰ درجه با خودش فرق داشتن هیچکدومشون خوب نبودن به جز لطفعلی خان زند ،اونم بیچاره آغامحمدخان اسیرش کرد بعدشم با دستای خودش کورش کرد آخرشم کشتش خیلی دلم به حال لطفعلی خان سوخت
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
1
3
اطلاعات غلط می دی خواننده مطالبت زیاد بشن
پاسخ ها
12
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
از کدام سند خواندی؟ لطفعلی خان کرمان را کشتار کرد؟ این پایینی راست گفته دانلود کردم و خواندم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
12
تو چرا شبیه افغان ها مینویسی ؟؟
لطفعلی خان کرمان را کشتار کرد

هیچ ایرانی اینطوری نمینویسه
وقتی جاده باز شده واسه پانترک ها بایدم شاهد ظهور پان افغان باشیم ..
فضا نورد 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
2
2
کتاب سر جان ملکم را خواندم و اطلاعات عجیب یافتم.
1. کریم خان پسر یک راهزن معروف ایماق خان بود.
2. مادر جعفر خان و علی مردان خان یک نفر بود .
3.علی مردان خان خواهر زاده زکی خان بود .
4.مادر علی مردان خان با این حساب با برادر خود ازدواج کرده بود که جعفر هان نتیجه این ازدواج خواهر و برادر از یک مادر بودند .چون صادق خوان و زکی خان و خواهر زکی خوان از جهت مادری برادر و خواهر بودند

5.در صفحه 569 اشاره شده لفعلی خان کرمان را تصرف و بسیاری را کشت.
بنابر این فقط خوبیها را نبینید بدیها را هم ببینید ضمنا سرجان ملکم تعداد کور شده ها را 7000 نفر نوشته و سرسایکس 70000 نفر یعنی 63000 نفر بیشتر هر چند باز بین سرجان ملکم و سایکس فاصله است .
فکر می کنم اگر به زمان آقا محمد خان برسیم 70 نفر بیشتر نبوده کع بعدا اضافه کردند به قول یک جهانگرد ایرانیها شمارش بلد نیستند عمارت اصفهان را چلب ستون می گویند اما هر چه شمردم ده دوازده تا بیشتر نیافتم انگار بالاتر از یک عدد را چهل گویند . به تاریخ دقت کنید . منابع سرجان ملکم
اون دوستی که در بالا گفته این مدارک پیمان خوی را از کجا آوردی از کتاب تاریخ تجزیه ایران نوشته هوشنگ طلوه قسمت قفقاز
البته اصل پیمان را در اسناد روسیه هم دیدم.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
حاجی تو قطعا از تاریخ ایران به دوری
خود کریم خان تو داستان تملغ گو میگه پدر من راهزن بود
اینو الان بخاطر این اوردی که نکته منفی باشه ؟؟
بر عکس نکته مثبتیه که نشون میده ایشون چه فرد بزرگی بوده که چگونه راه و رسم پدرشو دنبال نکرده و شده شخصیتی عادل و مهربان
2 و 3 و 4 هم خزبعله اشتباه فهمیدی
لطفعلی خان اونای رو کشت که میخواست بکشنش
تو هم مثل نویسنده این مقاله انتظار داری کریم خان و لطغعلی خان وایسن تا توسط بقیه کشته بشن و اگه از خودشون دفاع کنن میشن قاتل . کاملا مضخرف
بین 7 هزار و 70 هزار فرقی نیست
فرقش یه صفر هست که سرسایکس اشتباهی اضافه کرده
فضا نورد 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
1
1
یادم رفته بود بیسواد هم بود کتاب سرجان ملکم
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
نه که اغا محمد خان به 5 زبان تسلط داشت
برعکس اغا محمد خان که هیچ بنای ازشون نمونده از کریم خان بنا های مختلفی مونده که نشون میده ایشون چقدر به فکر پیشرفت و ابادانی بودند
با سواد قاجار عباس میرزا بود که سفیر عثمانی مسخرش کرده بود که اگه 50 ذرع زمین رو بکنن به امریکا میرسن
اونم باور کرده بود
این با سواد قاجار ها بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
امیر جون اقا محمد خان زبانهای ترکی فارسی عربی فرانسوی و روسی را بخوبی میدانست تو خواستی مسخره کنی ولی وقعا به 5 زبان تسلط داشت فلسفه هم خونده بود
پیرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
1
1
اولا آقای نجفی! همانطور که از اسمت پیداست معلومه که تو اصلا ایرانی نبوده و با اسطوره های ایرانی مشکل داری و فقط هدفت تخریب نام آوران ایرانی هست و بس.در ثانی هر چقدر داستانسرایی کنی، نام کریمخان زند مانند خورشید در آسمان ایران می درخشد و کسی نمی تواند خورشید خاموش کنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Hong Kong |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
می دانم خورشید را نمیشه خاموش کرد برای همین تمام موارد را از کتاب سیرجان ملکم نوشتم که بیطرف بوده
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
ایرانیان فامیل نداشتند . فامیل در دوران رضا شاه به این سرزمین البته توسط دانشجویان اولیه اروپا رفته آورده شد . البته نجف هم جز ایران بوده که جدا شده . ضمنا هرات هم جز ایران بوده و عمان هم در دوره آقا محمد خان جز ایران بود و بحرین هم در زمان شاه از ایران جدا شد . بنابر این ادعا با نام فامیل غلطه . در دوران اولیه رضا شاه مقامات را سید می گفته آمد. یا اگر نام پدر مادرت مثلاً حسین بود حسین پور می گذاشتند یا اگر می خواستی اسم پدر پدرت را بگذاری و اسمش حسین بود را حسین زاده می گذاشتی مراجعه کنید به القاب در زمان قاجار و اسامی در
و همچنین تاریخچه ثبت احوال در ایران
فضانورد یک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
1
3
سلام از طرف دانشگاه روسیه بودم . به موارد جالبی بر خوردم شاید برخی خوششان نیاید اما با کتابهای ماثر دنبلی و ذوالقرنین شیرازی همخوانی داشت .
زمان جنگهای ایران و روس پادشاه روسیه الکساندر اول بود . این پادشاه ناپلون را شکست داد و پاریس را تصرف کرد . در جنگهای ایران و روس اصلا قسمت پایین تر از همدان در جنگ دخالتی نداشتند . از ترسشان یا دوری راه یا هر علت دیگری وارد جنگ نشدند. فقط همدان به بالا و گیلان در این جنگ در گیر بودند.
دوم تکلونوژی اروپا هم الان هم زمان پهلوی و هم زمان قاجار و هم زندیه و ... سر آمد بوده . تلفات زیاد روس‌ها باعث شد تا تا همین ارس بسنده کنند . باید ممنون اون سربازان قاجار و گیلکی باشیم که روس را متوقف کردند.
ضمنا ارتش روسیه اکثرا قزاق بودند و روس‌ها که به قدرت بدنی معروفند و از جای سردتر آمده و در زمستان آذر بایجان می جنگیدند . مقایسه کنم قاجار را با شما حضرات که کامنت می گذارید و غیرت و وطن پرستی شما . دریای خزر را در دوره روحانی دادید سی و نه درصد را آب از آب تکان نخورد . حرف زدن آسان توهم زدن آسانتر اما عمل کردن بسیار سخت است
بهزاد زارع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
2
2
سلام
کریم خان محبوب ایرانیان است،کسی که در مبارزه با نفس خود پیروز شود قابل احترام است.آیا به نظر شما ایشان نمی توانست القاب گوناگون برای خود اختیار کند و تاج شاهی بر سر بگذارد؟
البته که می توانست که القاب اختیار کند و تاج بر سر بگذارد،اما متانت و جوانمردی او مانع شد و وکیل الرعایا برازنده او بود و کریم خان شجاع،دلاور،ساده زیست،مردم دار و ظالم کش بوده است.
در مورد کشتار افغان ها و...باید به رفتار افغان ها و... توجه داشته باشیم.ممکن است رفتاری از آنان سرزده باشد که برای کریم خان قابل پذیرش نبوده باشد.
تاریخ بدون دلیل از کسی تعریف و تمجید نمی کند.
وطنپرست
|
Germany
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۸
1
1
چقدر دروغ. نمیدونم هدفتون از خراب کردن اسم کریم خان چیه. من که باور نمیکنم. کریم خان زند خدمت کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
2
1
کتاب سر جان ملکم را اگر می توانی زبان اصلی را بخوانید . اگر برای آینده ایران فکر می کرد برای خودش جانشین تعیین می کرد که این کار را نکرد و ایران دستخوش آشوب شد . خود زندیه همدیگر را اخته و کود می کردند . در ضمن وکیل الرعایا اسمی است با مسما برای فریب دادن رعیت . چون بعد از سلسله طولانی صفوی و پس از مردی مثل نادر شاه سر کار آمده بود و مشروعیت نداشت باید مشروعیت کسب می کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
1
1
من از لیراوی ها هستم و کاملا تایید میکنم خیلی از خدری هایی که در استان فارس هستند نواده های مردم لیراوی هستند که مردانشان کشته و خانواده هایشان تبعید شدند به نزدیکی فارس
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
1
3
... حتما قجری هستی که از خاندان زند به بدی یاد میکنی آخه نه اینکه آقا محمد خان که شد آغا محمد جان آدم درستی بوده بیچاره چیزو بریدن شد جان جان تا بسوزه اونجایی که با آب سردم سوزشش از بین نره
بک مرادح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
2
4
قجری ها زن باره فاسد خاعن وعقد ه ای والبته بی شرافت لعنت خدا براونا خوانین زند خصوصا لطفعلی خان خوشنام ترین حکام ایرانی‌بودن
رابان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
1
با سلام خواندن متن متوجه پشت پرده تخریب و تحریف خواهیم شد.. هر متنی که در این سایت نوشته شده به نوعی تحریف و تخریب بوده.. خیلی وقت گذاشته شده..اما خواننده باید زیرک باشه . خلاصه خسته نباشید برادر از این همه جعلیاتی که زحمت کشیدید گذاشتید ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
1
2
همه تا ریخ رو بگردی جایی به کریم خان اهانت نشده از او بهتر پادشاهی در ایران نداشتیم تمام مطالب شما تحریف تاریخ ودروغ هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
0
1
همان کتاب سیرجان ملکم یک خارجی بی طرف بوده . نوشته بیسواد بوده . بچه راهزن بوده . دزدی هم کرده همان زین طلایی . یکی از سربازان معمولی نادر بوده . نمی دانم چرا ایرانی عاشق دروغ شنیدن است . چرا می گوید اگر بیعرضه باشد باید قبلش کنم چون از ماست . اگر بیع ضه یا با عرضه باشد و از دیگری باید بکشمش پایین تا احساس غرور نکند . این تمدن که ازش می گویند بسترش بیطرفی و عدالت است نه تعصب و جاهلیت . اگر چیزی خواندید باید کنکاش کنید که آیا درست است یا نه . این روشنفکری است . اگر خواندید و کاملا درست فرض کردید این جهالت و تباهی است . این مورد است که تفاوت بین کشورهای پیشرفته و کشورهای بدبخت است . اگر این مورد کنکاش در درست بودن مطلب را نداشته باشید همیشه بدون یقین داشتن در جهت باد بادسازان خواهید بود . ناراحت شدن از واقعیت احساسی است نه عقلانی . موفق باشید . همان مطلب سیرجان ملکم از من بوده است اگر ناراحت شدید عذر می خواهم اما خودم تلخی واقعیت را به شیرینی دروغ ترجیح میدهم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
1
1
کتابی هست با عنوان تاریخ زندگی من نوشته عبدالله مستوفی در دوره رضا شاه نوشته شده . تمام دروغ های مربوط به قاجار بر می گردد به این کتاب . یک مورد از درغهایش . آقا محمد خان در شوشا در جنگ بود کتابخوانی بهش فحش میده پادشاه میگه برو ببین نگهبان‌ها خوابند می‌ره میبینن میاد و میگه بله آقا محمد خان میگه اگر نگهبان‌ها بیدار بودند و می شنیدند می گشتم اما چون خوابند و نشنیدند ازت می گذرم . خلاصه نوشتم مشکل اینجاست نگهبان چادر پادشاهی در زمان جنگ مگه می خوابه اونهم نگهبان آقا محمد خان .چند تا می خواهید از این کتاب نقل کنم که دروغه . می گویند فتحعلی شاه احمق و زنباره بوده . می گویم آقا محمد خان فرصت تصرف هرات و شمال شرق ایران را نداشت پس کی این نقاط را تصرف کرد که در پیمان آخال و پاریس از دست داد ؟ آنهایی که این موارد را از این کتاب نقل می کنند توپ‌هایی هستند که با خراب کردن قاجار با چاپلوسی به پهلوی خدمت می کردند . اما یک نکته مهم است با خراب کردن صفوی و قاجار و غیره شما کاری می کنید که نسل های مثل خودتان می گویند تاریخ این مملکت همیشه گند و مزخرف بوده در صورتیکه در واقعیت تاریخی بسیار درخشان داریم هم در دوران قاجار و هم صفوی و هم نادری و قبلش هم همانگونه بوده .آرزویی که دارم این است که نگاهتان از نگاه کوچک قومیتی خارج شده و از ملیت عبور کرده و نسل های آینده را هم در نظر بگیرید . اگر زمان رضا شاه اینگونه بود الان اینگونه نبود.
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
0
2
درود بر پادشاه ایرانی تبار زند حاکم مقتدر زندیه کریم خان بزرگ و لعنت بر قاجار بی کفایت . زمان زندیه نقشه ایران نصف بیشتر پاکستان روهم در بر میگرفت شمالشرق ایران رو فقط داده بود نوه نادرشاه همین . ولی قاجارها تمام خاک ایران رو به فنا دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
0
0
چرا زن‌ها همدیگر را می کشتند پیمان جان . یک نگاهی به کشتار بچه های کریم خان توسط عمو و عمو زاده ها بیانداز . علی مرادخان در جنگ مست بود و سپاهش فرار کرده بود و گرفتار شد . به جنگ آقا محمد خان پسر 15 ساله اش را فرستاد چون مست بود و ... . با گفتن یک نفر احساساتی مثل شما هیچ کس نه خوب می شود و نه بد. شما هم می تواند افکار خودتان را بگویید مثل من . اما من دلیل می نویسم و شما ننوشته آید . باید دلیل بنویسید که دلیل شما باعث استحکام ادله شماست. موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
0
2
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است کریم خان زند عادل وطن پرست و مردم دوست بود که تاج شاهی رو سرش نداشت اگه نه رعیت می خواست جلوشو بگیره و حتی شاه های زند بعد از او هم تاج نداشتن لطف اول فکر کن بعد نظر بده نژاد پرست نباشیم واقع بین باشیم درضمن کریم خان از اصیل ترین نژاد ایران به اسم لک که همون مادها مادها بودن بود
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
3
اخه لا مصب یکی بخواد تو رو بکشه از خودت دفاع نمیکنی ؟ که اومدی این چرندیات رو نوشتی

طرف اومده میگه کریم خان دزد بوده که مثلا کریم خان رو خراب کنه
شما اگه واقعا ایرانی بودید و کریم خان رو میشناختید میدونستید توی داستان تملغ گو و کریم خان که یه نفر میاد میگه من کور بودم از قبر پدر شما منو شفا داد خودش میگه من بچه راهزن بودم پدرم قبری نداره
این از بزرگی ایشونه که راه رو رسم پدرشو دنبال نکرد و تبدیل به شخصیت صالح و عادل شد
همچنان که پادشاهی بزرگی مثل یعقوب لیث صفاری هم دزد بود
ولی هر دو از عادلترین پادشاهان جهان بودند
اغا محمد خان هم بیسواد بود
ولی کریم خان بر خلاف اغا محمد خان به فکر مردم و پیشرفت بود نه به فکر پادشاهی و خودش

یکی هم اون بالا نوشته زندیه به قاجار ظلم کرد کلا اشتباه است
پدر اغا محمد خان قاجار توسط نیرو های کشته میشه وقتی سرش رو برای کریم خان میارند بشدت عصبانی میشه که چرا کشتیدش و سرشو از بدنش جدا کردید و دستور میده سر اون رو با گلاب تطهیر کنند و به صورت رسمی قبرش کنند
جدای از این رفتار پر مهر ایشون با اغا محمد خان قاجار هم نشان دهنده لطف ایشون در تاریخ ثبت شده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
3
منطق نویسنده : یه عده خواستن کریم خان رو بکشن
ولی کریم خان اونا رو کشته
پس کریم خان قاتله
سخن از این غیر منطقی تر در دنیا پیدا نمیشه
اخه نابغه یکی بخواد تو رو بکشه همینطوری وای میستی تا بیاد بکشتت ؟؟ یا بهش دست گل هم میدی و ازشم تشکر میکنی ؟؟؟
اولا شاه شدن همیشه باعث میشه انسان دست به کارهای بزنه که نباید بزنه
بخاطر همین کریم خان خوی شاهی نداشت و خودشو شاه نمیدونست چون میدونست شاهی چه چیز های به بار میاره
میدونست شاهی مصونیتی به ادم میده که دست به کاری بزنه که درست نیست
مثل اغا محمد خان که جنایت نمونده بود تو دنیا که نکرده باشه هرچند اخر سر هم بخاطر کارهاش توسط خودی ها کشته شد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
3
قاجار فقط به صورت اسمی ادعای بر مناطق هرات ازبکستان و ترکمنستان داشت در واقعیت لشکریان قاجار حتی به هرات هم نرسیدند چه برسه به ازبکستان
در واقعیت وسعط قاجار اندازه زندیه بود
که با از دست دادن مناطق کرد نشین عراق و قفقاز حتی از اونم کوچکتر شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
4
چه کسی نادر شاه رو کشت و باعث تجزیه ایران شد ؟

بله پدر اغا محمد خان قاجار

هرجای که کلمه تجزیه ایران میاد
نام ایل قجر در کنار ان میدرخشد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
2
تقاضا دارم این نظر من پخش بشه تا همه چیز روشن و مشخص بشه
کریم خان دنبال حفظ پادشاهی صفوی بود
نادر شاه همینطور اونم اول دنبال حفظ صفویه بود .
علی مردان خان بختیاری به دنبال شاهی بود
سر همین قضیه شاه اسمایل سوم رو گروگان گرفت
و رفت تا شهر شیراز رو فتح کنه ، کریم خان جلوشو گرفت در این موقعه اسمایل سوم فرار میکنه و به لشکر کریم خان میپیونده و بهش وکالت پادشاهی میده

اینکه نادر شاه و کریم خان این چنین از افغان ها بدشون اومده کاملا دلیل داره
سقوط صفوی باعث نابودی ایران شد ما هنوز تاوان این اتفاق رو میدهیم
این دو نفر کاملا از این اگاه بودند که چه ضرر بزرگی به ایران وارد شده و افغان ها چه ظلم های انجام دادند .

ولی چیزی که تو این صفحه نگفته شده اینه :
افغان ها فقط موقع صفویه به شهر های مرکزی ایران حمله نکردند بلکه بعد از مرگ نادر باز هم شروع به یورش به شهر های ایران کردند و چندین شهر از جمله سمنان را به دست اوردن و بر مردم اونجا حکومت کردند
بعد از اینکه کریم خان به قدرت میرسه دست به سرکوب این متجاوزان و ازاد کردن شهر ها از دست افغان ها میزنه .
و دست هردوشون یعنی نادر و کریم خان درد نکنه که افغان ها را به مجازات کارهاشون رسوندند به قول یکی اون بالا نوشته با این منطق ما الان باید خودمون رو جنایتکار بنامیم چون با عراقی های متجاوز جنگیدیم

جنگ با عثمانی هم حرکت درستی بود و به پیروزی و موفقیت هم رسید
راستی عمر پاشا اتریشی بود نه ترک ،

دو سه تا منبع هم دادی بدون ذکر صفحه
اولی رو تحریف کردی
دومی هم سندیت واقعی نداره
کریم خان زند برای دلجوی از قاجار ها حکومت دامغان رو به برادر اغا محمد خان قاجار داد (چقدر این انسان یعنی کریم خان زند ادم مهربانی بوده )برادر اغا محمد خان قاجار منطقه را به اشوب میکشد و مازندران و گرگان رو تصرف میکند
خود حاکم مازندران با قاجار ها میجنگه ولی شکست میخوره .
کریم خان ، زکی خان رو برای سرکوب شورش میفرستد و زکی خان هم سران شورشی را گردن میزند
این چیزیه که کاشانی گفته
زکی خان کاری به مردم نداشته
بلکه سران شورشی رو کشته ، حتی نه کل شورشیا هااا
فقط سرانشون رو که از قاجار ها بودند .
اون یکی روایت هم از پناهی سمنانی اوردی که خودت قبول داری چنین روایتی سندیتی نداره و ساختگی است

ولی بهتر بدونید جناب پناهی سمنانی کتابی داره تحت عنوان
کریم خان زند : نیکو ترین زمامدار تاریخ ایران

که اسم این کتاب نظر جناب پناهی را در مورد کریم خان به خوبی میرسونه
و بجز این
چطوره یه نگاه هم به جنایات قاجار توی نوشته های اقای پناهی بندازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
1
2
سلام عزیزان من نوشتم زند ها همدیگر را می کشتند به خاطر پادشاهی و نه چیز دیگر . ضمنا یکی نوشته لک ها ماد بودند هیچ منطقی این حرف ندارد . از کتاب تاریخ طبری نقل می کنم اعراب پیروز موقعی که به کرمان میرسند کرمانیهای زرتشتی همگی خارج شده و به استان گجرات هند میروند و اعراب پیروز تمام مکران را تصرف کرده و ساکن میشوند . نه من اینو گفتم و نه شما . این نوشته یک ایرانی اصیل تر از من و شما به نام طبری بوده تحت عنوان تاریخ طبری . نتیجتا تمام کرمانی‌ها بعد از اعراب بودند. ضمنا من نگفتم که پدر کریم خان راهزن بوده اونو از کتاب سر جان ملکم نقل کردم . من هرگز کلمه از خودم نمی گویم منابع را ذکر می کنم که عیناً می تواند وقت بگذارید و بخوانید . ازبکستان و ترکمنستان و ... را روسیه تحت عنوان پیمان آخال از ایران جدا کرد . پس متعلق به ایران شده بود . آقا محمد خان اونجا را تصرف نکرد پس کی این کار را انجام داد که در تاریخ ننوشتند . فتحعلی شاه می ماند . ضمنا در تاریخ خودمان نوشتند که زندیه تا رود ارس را به کاترین داد و آقا محمد خان پس گرفت . می دانم در ذهنتان بدون مطالعه کتابهای مرجع از افرادی با ساختید که نبودند . من خودم هم باستان شناسان و هم رشته من تاریخ است . باید تاریخ را با تمام خوبی و بدیش بخوانید . تاریخ اتفاقات فریز شده در زمان است . باید از نقاط ضعفش درس بگیرم . اگر قسمتی از گذشته تاریک بود باید آینده رو روشن کنیم هم برای بچه هایشان و هم برای کشورمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
0
1
چرا موقعیکه اصل منابع در دستمان هست البته به لطف اینترنت چرا برم و کتابهای تفسیر شده پناهی را بخوانم . اصل مرجع کتاب را می خوانم بی کم و کاست . ضمنا نمی خواهم بگم کریم خان این یا اون بوده . نه قاجار را با زند و نه زند را باقاجار مقایسه نمی کنم . اما می گویم از کسی در تاریخ خدا نسازید و کسی را هم زیر گل فرو نبرید . مثل مردمان خارج همانگونه که هست بپذیرید و نه با افراط و تفریط . می گوید چون از ماست خداست و چون از ما نیست شیطان است و باید کوبید . اگر بخواهم از برادران لر بد بنویسم اون موقع خودم هم اعتدال را رعایت نمی کنم . من رشته ام باستانشناسی است و استاد دانشگاه هستم . پناهی یا هر کس دیگر تفسیر می نویسند بعضی قسمتها را برجسته می کنند و بعضی قسمتها را هم کم اهمیت می کنند . این اسمش مطالبه به مطلوب است . من هرگز از این کار ها انجام نمی دهم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
1
2
از کریم خان زند دست نوشته های زیادی به خط خودش بجا مونده
جناب فضا نورد
بیا رو زمین یه سر به موزه ها بزن و ببین ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
4
0
سلام کریم خان بیسواد بوده و دست نوشته نداشته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
3
0
تاریخ گیتی گشا متعلق به همان دوران است . در متن آن چهار سطر القاب فدایت شوم نوشته و سپس یک اسم از زند ها را نوشته است . این کتاب از خود زند ها اعلام می کند زندها ایرانی نیستند و از عراق به ایران آمده اند. من یک منبع را اشتباه نوشتم و اون منبع روضه الصفا بود تقصیر از من بود و این کتاب گیتی گشا نام دارد . نویسنده زیر نظر خود زند ها می نوشت اگر کریم خان آنقدر که می گویید خاکی بوده چرا چهار سطر القاب و سپس اسم آمده است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
2
0
می نویسند چرا آقا محمد خان دستور داد به لطفعلی خان تجاوز کنند ؟ می گویم در همین کتاب تاریخ کامل ایران سیرجان ملکم نوشته چون لطفعلی خان زند به دختر و زن حاج علی کرمانی از دوستان نزدیک آقا محمد خان تجاوز کرد و بعد از دستگیری آقا محمد خان تقاص زن و بچه رفیقش را گرفت . چرا لطفعلی خان دستور داد فرمانده نگهبانان کرمان را قطعه قطعه کردند؟ چون نگهبانان آقا محمد خان را راه دادند . این موارد تاریخی است اما سوالی هم دارم چرا کرمانی‌ها از کرمان قرار کردند و به سپاه قاجار پیوستند ؟ چرا نگهبان اجازه فرار را به مردم دادند؟ مگر لطفعلی خان چکار کرده بود که ازش روی گرداندند ؟ آیا فراریهای از لطفعلی خان را آقا محمد خان کشت مسلما نه . دور بر سپاه لطفعلی خان افغانها بودند و قسمت‌هایی از نزدیکان . پیشنهاد میکنم کتاب سیرجان ملکم را بخوانید دو جلد بیشتر نیست اما فوق العاده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
1
نادر شاه به دست صالح خان آستراکی کشته شد این در تمام منابع یکسان است . محمد حسن خان در زمان قتل نادر در اطراف طبرستان مخفی بود . منبع این نوشته علاوه بر خاطرات طبیب نادر شاه در کتاب سرجان ملکم است .
چون قاتل نادر شاه مسول بدبختی ایرانیها در اذهان عمومی است لذا اگر قاجار باشد رقبای ترک راضی می شوند . اون طایفه ای که آستراکی هم دارند از این لکه خیانت پاک می شوند لذا چند گروه این حماقت را به سمت قاجار ها میدهند که واقعیت ندارد . دروغ محض است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
2
3
لعنت بر قاجار نابودگر ایران لعنت بر اینترنت دروغگو که همش میخواد قبل انقلا و همه سلسه های پادشاهی ایران رو خون خار اعلام کنه اخه ادم نا حسابی کل تاریخ ایران خاندان زندیه رو وکیل مردم و دلسور مردم میدونن اونوقت این دوره تو اینترنت میزنه کریم خان زند مردی خون خار و خشمگین بود واقعا جای تاسف داره یکم فکر کنید و تحقیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
0
1
سلام تا قبل از اینترنت شما دسترسی به منابع نداشتید . برای دانستن تاریخ یا هرچیزی باید کل کتاب را می خواندید . الان با کتاب الکترونیکی و با یک سرچ کردن به تمامی اطلاعات دسترسی دارید . قبلاً کتاب مرجع مثل تاریخ طبری را یک عده می خواندند و شما تاریخ را از دریچه دید یک نفر دیگر می دیدید . قبلاً یک مورد دیگر این بود شما به صورت رو در رو باید با دیدگاه انتقادی روبرو می شوید و شاید هم در اون لحظه چیزی به ذهن شما در فضای استرس دار گفتگو نمی رسید اما الان چیزی که هست اینکه شما یک روز یا یک ساعت می تواند فکر کنید به مدارک دیگر دسترسی دارید و میآید می نویسید .
قبلاً شما عقاید را از کتاب می خواندید و این را یک طرفا ای بود الان گفتگو می کنید . تحلیل می کنید و اون چیزهایی که قبلاً می خواندید و به عنوان حقایق مسلم می پنداشتید الان کنکاش میشه و هر چقدر مشکل داشته باشه پدیدار میشه . قبلاً عقاید را می پذیرفتید و الان تحلیل می کنید این فکر و اندیشه است . قبلاً حفظ می شد یا از بر می کردید . الان فکر می کنید و نتایج عوض می شود . این نتیجه گفتگوهای دو نفره و چند نفره است
سنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
3
0
با سلام و ادب ...جناب نویسنده محترم اول اینکه بنده اصالتا تورک اردبیل هستم و تهران زندگی میکنم و بسیار ممنونم بابت واقعیات تاریخی که با گذشت و تحمل فحاشی ها و توهینها درج نمودید ...چاره ای نیست نژاد گرایی در گوشت و خون این ملت رسوخ کرده متاسفانه ...من از بابت توهینها و فحاشی ها از شما عذر میخواهم ...جناب نجفی یه سوال داشتم از خدمتتان ... چرا اسم پدر کریم خان زند ایناق خان بوده ؟؟ ایناق خان یک اسم تورکیست و ما هنوزم تو منطقه خودمان از این اسامی داریم که معنی و مفهومش هم برامون مشخصه ...و اینکه اسم مادر کریم خان هم پسوند بیگیم داره که بازم تورکیست ... من کاری با خوبی و بدی کریم خان ندارم ولی احتمال میدم اصالت کریم خان را تحریف کرده اند یا اینکه خودشان بخاطر مسایل سیاسی اصالتشان را مبهم باز تعریف کرده اند ...با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
2
چرا اسم محمد بین تورک ها داریم یا اینکه چرا اسم زهرا فاطمه و غیره داریم . هر کس غالب بود اسم اون قبیله هم مد روز بود الان هم اسمهای جدیدی اومده
S.b
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
2
نباید از هیچ شخصیتی بت بسازیم یا کسی رو تخریب کنیم هر پادشاهی خصلت نیک و بد داشته نادرشاه افشار با فتح هند و طلاهای کوه نور داشت آسیای شرقی رو تسخیر میکرد متاسفانه توطئه انگلیس نذاشت این اتفاق بیافته و حتی کورشدن رضاقلی ب دست پدرش بازهم یک توطئه بود ظهور کریم خان بعداز آشفتگی های افشار تاحدودی ایران رو منسجم تر کرد البته در زمان زندیه فتح جدیدی نداشت و جانشین مناسبی بعداز کریم خان روی کار نیامد حتی لطفعلی خان زند با همان غرور جوانی و لجبازی با حاج ابراهیم کلانتر زمینه سقوط خودشو فراهم کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
0
0
با سلام جناب آقای نجفی یک مطلب ارسال کرده بودم که نوشتید . تمام اون موارد همگی با سند قابل اثبات است . اگر کل موارد تاریخ ایران را عین واقعیت بنویسم فکر کنم اصلا نخواهید که بخوانید . یک مورد مهم این است که چرا تمام منابع ذکر شده را از کتابهای خارجی ذکر می کنم؟ دلیلش این است آن زمان اکثرا تحصیلات داشتند و دید دقیقی هم داشتند و چند قومیتی از ایران نداشتند بی طرف بودند . شما این را مقایسه کنید با نوشته های الان که پر از فحش و غیره است . به نظرم اون افراد از خیلی از افرادی که به شبکه اجتماعی و اینترنت دسترسی دارند و سوار ماشین می شوند متمدن تر. هستند .
در فرانسه و انگلیس دیدم که چقدر در کارشان دقیق هستند و ایرانیها چقدر بی خیال هستند . او نجات یک نفر سه سال وقت می گذارد تا فقط مثلاً در اتومبیل یک کار را یاد بگیرد و یکسال زمانی است که یک ایرانی می تواند کل ماشین را با تمام اجزا تعمیر کند . اما تعمیر اون و این فاصله ای دارد از اینجا تا نپتون . تاریخ نویس های ایرانی مجیز نویس بودند و اونها این خاطرات را برای پادشاه می نوشتند .
کتاب آبی و نارنجی را برای عزیزان معرفی می کنم کتاب بسیار خوبیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
1
کتاب آبی به قلم احمد بشیری است در 8 جلد در سال شصت و دو ترجمه شده و از دخالت‌های انگلستان در انقلاب مشروطه خبر میدهد و کتاب نارنجی هم دخالت‌های روسیه در ایران است . این دو کتاب گزارشات روس و انگلیس به دولتشان است که از حالت محرمانه خارج شده است .
کتاب دیگری است به نام حقوق بگیران انگلیس در ایران اون هم از دوران قاجار اطلاعاتی میدهد در سال 45 منتشر شده .
ضمنا یکی از کارهای امیر کبیر دستور اعدام باب بهایی ها بوده که برایش گران تمام شد و نتوانست دارالفنون را ببیند و سیزده روز قبل از افتتاح مدرسه کشته شد .
کتاب خاطرات یاکوب پولاک را هم بخوانید که از دوران ناصر الذین شاه می گوید و باور مردم اون زمان حالا مقایسه کنید مردم عصر فضا در ایران چقدر با اون مردم تشابه دارند . حالا یک سوال هم می پرسم چرا به ستار خان و باقر خان سردار و سالار ملی می گفتند؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
6
متاسفم براتون ،کریم خان پس از کورش و داریوش بزرگترین و با شرف ترین پادشاه ایران بوده،شما با چه رویی دارین این پادشاه رو تخریب میکنید؟
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
0
0
قبلی ها را که منتشر نکردی حالا اینو بزن دو نفر از ایل قاجار و از اخلاف فتحعلی شاه. خلبان نادر جهانبانی
و دیگری فیروز کنوانسیون رامسر البته فرمانفرما را که رضا خان نگهبان در خانه اش بود و زمانی دیگر نابودش کرد هم یکی دیگرش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
حالا یک مورد جنجالی سرداراسعد بختیاری عنصر انگلیس
اسناد به ترتیب تاریخ اصفهان و ری و همه جهان صفحه 357 و 358
ملاقات سردار اسعد درست قبل از اقدام ایل بختیاری و ملاقاتش با سرادوارد گری وزیر انگلیس و کسب اجازه حرکت به تهران منبع کتاب انقلاب مشروطیت ایران سرگویچ ایوانف ترجمه کاظم انصاری در زمان پهلوی 1357
دلایل پیوستن سرداراسعد به انقلاب منبع تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق انتشارات امیرکبیر صفحه 119 تاریخ نشر 1364
منبع دیگر شش سال انقلاب مشروطه احمد قاسمی آرشیو ملی ایران صفحه 46 و 47 تاریخ نشر 1353
و قتل ستارخان توسط عنصر انگلیس و یپرم خان عنصر روس
منظورم از این نوشته ها توهین و تحقیر نیست . هر کسی را که می شناسید تحقیق نکردید باید تحقیق کنید چون من لرم و اون هم لره پس خوبه دلیل این نیست که پرستش کنیم . این مملکت ضرباتی را که دریافت کرده از خوش بینی و عدم تحقیق بچه های خودش بوده .
یک هدف کوچک دارید زندگی خودتان و یک هدف بزرگتر ایرانیان این اهداف کوچک در داخل این اهداف بزرگ یعنی آینده کشور ساخته می شوند . ایران و آینده آن مثل آب است و ما گیاهان هستیم می میریم و جوانه می‌زنیم اما همه ما وابسته به اون آبیم اگر لر و ترک و ترکمن و بلوچ و عرب و همه را گیاهان مختلف در مسیر این آب
بدانیم بدون ایران آبی هم نیست .
حالا دانستن سرداراسعد انگلیسی یا سرداراسعد ایرانی چه فرقی دارد؟
باید بدانیم خیانت همیشه از داخل است و دشمنی همیشه از بیرون . خوش خیالی های خودمان عامل خیانت است . اگر بگیم فلانی ایرانی است پس خوبه این خیانت به ایرانه نتیجه اخلاقی این است
از این به بعد به چشم عقل خواهم نگریست
این بود که ستارخان و باقر خان را ملی دانستند چون اون دو تا وابسته به دولت دیگر بودند . تحقیق کنید و اگر اشتباه گفتم به من گوشزد کنید . من همه اسناد را دیده ام شاید سندی هم ندیده باشم شما به بگویید
امیر حسین عرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
0
4
با سلام ببخشید از کوروش دست بر نداشتید دارید کریم خان زند را هم می زنید. اگر تاریخ ایران را مطالعه کرده باشید کریم خان زند زمانی که شهر شیراز در دوره افشاریان دچار هرج مرج بود قدرت را بدست گرفت این شاه قدرتمند لقب نماینده مردم را برای خود برگزید او در جنگی که بین زندیان وقاجاریان در گرفت توانست آقا محمد حسن خان قاجار را شکست دهد وآقا محمد خان قاجار را به مرکز فرماندهی خود به شیراز برد و رفتاری مهربانانه با او داشت ولی او کینه زندیان را در دل داشت و زمانی که کریم خان درگذشت از شیراز فرار کرد.
زنده باد کشور ایران زنده باد کریم خان زند پادشاه مقتدر زندیه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
1
1
سلام جناب آقای نجفی چرا اون کامنت را نگذاشتی الفاظ که نامناسب نبود . اگر چیزی نوشتم با سند و مدرک نوشتم . درست است که خیلی ها علاقه دارند همینطوری تعریف کنم اما تاریخ فریز شده در زمان است . به عقیده من هرگز نباید بهش دست زد . اسناد و مدارک را بهشان نشان بده بقیه قبول یا رد آنها به عهده خواننده است . موقعیکه می گویم آقای بختیار شرط نخست وزیری را خروج شاه گذاشت اسنادش هست و زمانیکه می گویم روحانی خطاب به بختیار گفت اگر شاه برود تو هم می روی و ایران هم میرود و غیره کلیپش هست . حالا از دید یک عده این کار خوب بود یا نه مربوط به خودشان است یا زمانیکه می گوییم ای صالح خان آستراکی بود که سر نادر شاه را زد این را که نمی شود تغییرش داد . سرجان ملکم نوشته خان قاجار از ترس نادر شاه در روستایی مخفی بود حالا یک سری می خواهند این خان قاجار را به قتل نادر شاه پیوند زنند به صورت درخواسته و نه تاریخی . هر قومیتی اشتباهاتی داشت چه لر باشد یا بقیه باشند . اما باید فقط جسارت دیدن واقعیت را داشت . موقعیکه می نویسند کریم خان شاه قدرتمند می گویم قدرتمند کجا را فتح کرد ?
افغانستان را یا آسیای میانه را یا بغداد را یا سیستان را . در سی سال فقط یک ششم ایران آن زمان را که نصف ایران کنونی بود . بقیه عمر را در آسایش سپری کرد . کجایش غلط است که غیر قابل انتشار باشد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
0
1
تاریخ علمی است نسبی و برپایه برداشت های تاریخ نویسان نه میشود رد کرد نه قبول تاریخ پر است ا عقده گشایی و جانبداری
امیرمهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
1
3
واقعا آقا محمد خان کار ناشایستی کرده ایل قاجار خیلی بیرحم بوده برای شما هم متاسفم که داری کریم خان بزرگ رو تخریب میکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
3
1
سلام من کریم خان را تخریب نمی کنم . اینجا صحبت از برداشت من نیست . وقایع را می نویسم . موقعیکه می گویند قاجار وطن فروش بوده می پرسم کجارا فروخته؟ ‌‌‌اگر قفقاز را چرا در کتاب ماثر که در زمان جنگ ایران و روس نوشته شده ننوشته بقیه ایران هم در این جنگ بوده . چرا افراد قاجار مثل زیاداوغلی ها باید زن و دخترش بدست روس تجاوز شود اما افراد امروز حتی حال مطالعه دقیق تاریخ را نداشته باشند ؟ چه رسد به جنگ . من دیدم در زمان خودمان دریای خزر را تقسیم کردند اما کسی جیکش در نیامد . اگر قاجار وطن فروش بود من و شما و غیره که ادعای وطن پرستی داریم چرا برای خزر حتی اعتراض نکردیم اگر قاجار وطن فروش بود ما حتی صدها درجه از قاجار پایین تریم چون نه تنها نجنگیدیم لا مصب اعتراض هم نکردیم . ما نمی توانیم به قاجار ایراد بگیریم اونها جنگیدند و باختند علارغم خیانت گرجها و ارامنه ما نجنگیدیم و باختیم آقای امیر مهدی و ناشناس. ضمنا چرا آقا محمد خان در اوایل کارش فقط مشغول بیرون کردن روس از گیلان و مازندران و قفقاز بود ؟ مگر نادر شاه این موارد را تصرف نکرده بود و قاجار هم نبود . پس در این فاصله فقط زندیه بود و فتحعلی شاه با جعل امضای کاترین کبیر روس‌ها را بیرون کرد . شرحش در کتاب هوشنگ طلوع تاریخ تجزیه ایران قسمت قفقاز کاملا ذکر شده است .
لرممسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
1
2
این اراجیف چیه نوشتی درباره کریم خان مردک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
1
0
سلام بر دوستم لر ممسنی پرسیدی چی نوشتم ؟ جوابم واقعیت بدون کم و کاست . هرگز از کسی بد نمی گم و هر گز هم طرف کسی را نمی گویم . این واقعیت محض است با اسناد و مدارک . مثل آقای یزدان پناه اون چیزی را بعضی می خواهند بشنوند را به آنها نمی گویم . گذشته در زمان فریز شده نمیشه دستش زد
دادجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
1
0
متاسفم که می بینم نویسنده محترم به پیروی از نویسندگان معلوم الحال تاریخ قاجاریه در دوران پهلوی ، آقا محمدخان قاجار را آغا محمدخان می نامند که روش تاریخ نگاران امیدوار به صله پهلوی بوده است ، راوی و گردآوردنده تاریخ گذشتگان لازم است که سعی نماید تا به هیچ روی علایق شخصی و یا اهداف معین سیاسی و اجتماعی را وارد روایت خود ننماید چون در این صورت خواننده گان نکته سنج را در مورد تمامی مطالب مندرج خود دچار شک و تردید خواهد نمود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
0
1
سلام جناب نجفی اون غیر قابل انتشار ها را اگر فحشی نیست و ارزش انتشار دارد را منتشر کنید . شاید چیزی باشد . چند مورد متعلق به من بود اما من نه فحش نوشتم و نه توهین به دیگران کردم . ممنون میشم البته اگر مورد تاریخی نوشتند اگر درست باشد که هیچ اگر تا درست بوده با منبع و تاریخش من خواهم گفت . با تشکر
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
3
1
کریم خان زند به سندیت تاریخ، یک خونخوار مقدس ماب بود که فقط ظواهر حکومت رو مهربان نشان میداد.
درضمن به سندیت تاریخ، منافع بسیاری از این سرزمین را در اختیار دولت کثیف بریتانیا گذاشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
0
3
سلام با یک استاد تاریخ آشنا شدم بنام انوش راوید . این آقا عجیب تریم آدمی است که باهاش آشنا شدم . هیچ چیزی را قبول نداشت البته از روی حرفش می دانستم آدم تاریخ دان نیست اما نمی دانستم لوله کش است . چنان چیزهایی را دیدم که باور کردنی نبود مثل این جمله تمدن مصر و بابل از تمدن جیرفت تاثیر گرفته اند . یک زمانی که ایران را مرکز عالم می پنداشتند یک نگاه به سایت این بنده خدا بیاندازید تا ببینید پدرانمان چگونه فکر می کردند . فکر کرده تاریخ هم سایز لوله است هر جوری بخواد می تونن بچسباند
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
2
2
علیرضا نجفی زنجانی است و ترک و در داخل ایران و در رسانه های ایران در حال تخریب ایرانیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
1
2
مگر نجفی ایرانی نیست ؟ مگر زنجانی ایرانی محسوب نمی شود ؟ ایرانی یعنی همه هم موافق و هم مخالف . تخریب به معنی گفتن حقیقت نیست اما وارونه نشان داده تاریخ را گویند تخریب. کجایش دروغ بود . همه افکارمان را می گوییم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
2
نویسنده ترک و عاشق قاجار بوده خخخخخخ کاری ندارم ولی اغا محمد خان قاجار خواجه بدون الت چ عقده ای داشته از کریم خان . فک کنم اون سیزده سال کریم خان اول خایه اغا رو کشیده بعد هر روز بهش تجاوز کرده خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
0
0
خوابید خوب بخوابید . تاریخ نخوانید . حال فکر کردن و تاریخ خواندن را از سر بیرون کنید . چرا به خودتان زحمت کتاب خواندن بدید . همین که می گویید گفتند از سند و شخص ناشناس همین مستند است . اگر مغرضانه بفرمایید چون این افشار ترک بود و من از پس لطفعلی خان خوب بوده و نادر شاه بد و خاین همین تاریخ ، تاریخ واقعی هست . همین دنیای ماست و خوشمان میآید در این دنیا باشیم .
گفتند که در عصر قبل از تاریخ سلیمان هواپیما داشت ما که باور می کنیم .
با این دلایل این گونه زندگی شایسته ماست .
نظرات شما
پیشخوان