تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
یک وارد کننده واکسن مطرح کرد:

"واکسن آنتی‌هپاتیت B بزرگسالان" در انتظار صدور مجوز توزیع/ تغییر نرخ ارز روند واردات را با مشکل مواجه کرد

واردکننده واکسن آنتی بادی هپاتیت B (ایمنوگلوبولین) درباره کمبود این واکسن در بازار گفت: تغییر نرخ ارز و نحوه تخصیص ارز این مشکل را به وجود آورد و کمبود دارو نیز خارج از کنترل ما بود.
رویداد۲۴​ علیرضا اسداللهی، واردکننده واکسن آنتی‌ بادی هپاتیت B (ایمنوگلوبولین)، درباره چرایی کمبود این واکسن در بازار از اسفندماه سال گذشته تا جایی که موجودی آن در ماه‌های اخیر در اکثر داروخانه‌ها به صفر رسیده‌است، بیان داشت: تنها تامین‌کننده این واکسن هستیم، این واکسن در واقع به دو دسته با دوز نوزاد و دوز بزرگسال تقسیم می‌شود. دوز نوزادان ۱۸۰ واحد است و دوز بزرگسالان نیز ۵۴۰ واحد یا هزار واحد است.
 
او با اشاره به اینکه واردات ایمنوگلوبولین دوز نوزادان یک ماه پیش دوباره از سر گرفته شد، گفت: علت بروز مشکل در واردات ما نبودیم؛ بلکه نوسانات ارزی واردات را با مشکل مواجه کرد، حتی سازمان غذا و دارو نیز اعلام کرده بود که به مدت یک ماه واردات دچار مشکل شده است، چون قرار بود ارز از طریق سامانه نیما پرداخت شود و در این بین یکسری آیین‌نامه‌ها تغییر کرد و باعث شد تاخیر یک ماهه ایجاد شود و بعد از این وقفه یک محموله از واکسن آنتی‌هپاتیت B وارد شد. محموله دوم نیز وارد شده، اما مجوزهای لازم هنوز صادر نشده که دارو توزیع شود.
 
او در ادامه گفت:‌ محموله اول این واکسن که مخصوص نوزادان است توزیع شد، اما تمام شده است و در حال حاضر منتظر مجوزها برای توزیع محموله دوم هستیم. این محموله‌ها باید به سامانه سلامت ارسال شود، برچسب سلامت خورده و مجوزهای فروش آن صادر شود تا در نهایت دارو آزاد شود. بخشی از این مجوزها در دست ماست و بخشی دیگر خیر و وزارت بهداشت باید آن را صادر کند و ما منتظر طی شدن مراحل قانونی هستیم. احتمالا تا پایان این هفته این مجوزها باید صادر شوند.
 
اسداللهی تاکید کرد: در حال حاضر در رابطه با واکسن هپاتیت B مخصوص نوزادان مشکلی نداریم، اما این مشکل یک ماه پیش وجود داشت. محموله اول هم اگر هر چه سریع‌تر توزیع شود به مشکل یک ماه پیش برنمی‌خوریم.
 
او افزود: در رابطه با واکسن آنتی‌هپاتیتB دوز بزرگسالان این مشکل وجود داشت، اما تا حدودی حل شده است؛ یعنی واکسن وارد شده اما در انتظار مجوز است.
 
وی ادامه داد: قبول دارم که این امر ممکن است کمی زمان‌بر بوده باشد، اما از کنترل و اختیار ما خارج است و به شرایطی بازمی‌گردد که کشور دچار آن شده است. تغییر نرخ ارز و نحوه تخصیص ارز این مشکل را به وجود آورد، اما تمام تلاش ما این بود که کمبودی در بازار ایجاد نشود و این کمبود نیز خارج از کنترل ما بود.
 
او در واکنش به این سوال که چرا این دارو تنها باید توسط یک شرکت خصوصی وارد شود، بیان داشت: انحصاری در این خصوص وجود ندارد. در گذشته این واکسن توسط چند واردکننده به بازار تزریق می‌شد، اما آنها انصراف دادند و تنها یک شرکت این دارو را وارد می‌کند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: واردات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان