تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۷

تصمیمی برای تغییر رئیس و ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اتخاذ نشده است/ پارلمان اصلاحات هنوز مفهوم مشخصی ندارد

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت:‌ با توجه به اینکه جلسات منظم شورای عالی پس از انتخابات سال گذشته هنوز آغاز نشده لذا بحثی هم در خصوص تغییر ریاست یا تغییر ساختار صورت نگرفته است.

رویداد۲۴-یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت:‌ با توجه به اینکه جلسات منظم شورای عالی پس از انتخابات سال گذشته هنوز آغاز نشده لذا بحثی هم در خصوص تغییر ریاست یا تغییر ساختار صورت نگرفته است.محمدجواد حق شناس در تشریح آخرین تحولات در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: مدتی است که جلسات منظم برگزار نشده و امیدواریم با تمهیداتی که از سوی هیات رییسه شورا در نظر گرفته می‌شود، شاهد برگزای جلسات منظم و تاثیرگذار شورای عالی باشیم.

وی افزود: عدم برگزاری جلسات بخشی به علت فضای حاکم بر جریان‌های سیاسی پس از انتخابات‌ها است که باعث فاصله گرفتن فعالان می‌شود اما با توجه به گذشت زمان امیدواریم در فصل جاری نشست‌های منظم شورا آغاز شود. 

حق‌شناس در خصوص تغییر احتمالی در سازوکار انتخاب اعضا هم گفت: بحث‌هایی در خصوص تغییر در ترکیب شورا مطرح است، چراکه  اختلاف نظر و  اعتراضات برخی احزاب منجر به عدم مشارکت آنها در شورا شده و همچنین بحث‌هایی در مورد نسبت چهره‌های حقیقی و حقوقی مطرح شده بود که معتقدم با شروع مجدد کار و روی روال افتادن جلسات می‌توان روی این موضوعات بحث و تبادل نظر کزد. 

حق‌شناس افزود: این شورا حداقل در سه انتخابات گذشته فعالیت کرده و تا اندازه‌ای هم پاسخگوی مطالبات اصلاح‌طلبان بوده گرچه الان احساس می‌کنیم در جامعه و فضای اصلاح‌طلبی نارضایتی‌هایی نسبت به عملکرد این مجموعه ظهور پیدا کرده ولی تا زمانی که جلسات آغاز نشود، نمی‌توان آینده جدیدی برای آن متصور بود و نمی‌توان قضاوت عجولانه کرد، پس باید صبر کنیم تا با شروع به کار شورا آسیب‌شناسی وضع موجود صورت بگیرد و سپس برای اصلاح روند تلاش کنیم.

این عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در خصوص شکل‌گیری پارلمان اصلاحات و جایگزینی احتمالی آن با شورای عالی گفت: مکانیزم پارلمان با شورا هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی کاملا متفاوت است. جمعیت تشکیل دهنده شورا محدود و حداکثر چهل نفر یا دو سه نفر بیشتر است و عمدتا متشکل از دبیران احزاب اصلاح‌طلب است که بخش عمده‌ای از آنها در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور دارند و چهره‌هایی از شخصیت‌های حقیقی اصلاح‌طلب که تشکیل‌دهنده شورا هستند و تعدادشان نباید از نصف اعضای حقیقی بیشتر باشد.

وی ادامه داد: وقتی سخن از پارلمان به میان می‌آید قطعا از ترکیب و تعداد متفاوت‌تری صحبت می‌کنیم. با توجه به گسترش فضای اصلاح‌طلبی این مجموعه، زیرمجموعه خاص خودش را خواهد داشت، یعنی به نظر می‌رسد در قالب یک پارلمان محلی و در سطح استان‌ها باید شکل بگیرد و بعد نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب در یک نظام انتخابی و دموکراتیک امکان ظهور و برزوشان فراهم شود و نهایتا نقش مشخصی را در پارلمان اصلاحات ایفا کنند. اما در حال حاضر اساسا مشخص نیست ساختار تصمیم گیری و تصمیم‌سازی این نهاد با توجه به اینکه جمع کثیری را در بر می‌گیرد به چه شکل خواهد بود و در نهایت نسبت این پارلمان با سران اصلاحات چگونه  خواهد بود.

حق‌شناس تاکید کرد:  در این برهه زمانی علائم مشخصی از این ساختار وجود ندارد و وقتی از پارلمان اصلاحات صحبت می‌کنیم، مشخص نمی‌کنیم منظورمان از پارلمان چه مفهومی است. در حال حاضر که  شورا پا گرفته و جا افتاده، صحبت از جایگزینی آن با پارلمان نمی‌تواند سخن دقیق و روشنی باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان