تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

پیشنهاد مصباحی‌مقدم به تیم‌اقتصادی‌دولت

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:پیشنهاد من این است که دولت محترم اوراق سلف نفتی ارزی به مردم عرضه کند؛ با این طرح نقدینگی فروانی که وجود دارد به سمت بازار سرمایه جذب می شود و دراین صورت بازار سرمایه ما ظرفیت بزرگ تری پیدا می کند .
رویداد۲۴ غلامرضا مصباحی مقدم، در ارتباط با چگونگی نحوه مدیریت وضعیت فعلی اقتصاد ایران، اظهار کرد: وضعیت اقتصادی اخیر کشور از جمله نوسانات بازار ارز ، سکه وامثال آن و بعد هم مسئله پیش بینی تحریم‌های بیشتر آمریکا واحیانا بعضی‌کشورهای دیگر اقتضا می‌کند که یک مدیریت قوی بر اقتصاد کشور ما اعمال شود تا ما بتوانیم ان‌شاءلله ماه‌های پیش رو و سال‌های آینده را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: یک مدیر قوی برای سیاست‌های پولی و مالی نیاز داریم که سیاست‌های پولی را به گونه‌ای تنظیم کند که اولا رشد نقدینگی ما تامین شود؛ ثانیا نقدینگی موجود که مثل سیلاب به هر سمتی برود آنجا را تخریب می کند مدیریت شود.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: شاید یکی از بهترین زمینه‌هایی که می‌تواند این نقدینگی را کنترل کند ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های اقتصادی است که نیازمند به سرمایه در گردش دارد. اگر سرمایه در گردش آنها جهت پرداخت به کارگران، خرید مواد اولیه و امثال آن تامین شود و ظرفیت آنها به صورت کامل مورد بهره بردرای قرار بگیرد، شاهد یک تکان قابل توجهی در رشد و تولید خواهیم بود.

وی سپس افزود: مهم است که این نقدینگی به سمت بورس ، برای تامین مالی پروژهای مورد نیاز بخش انرژی ما به ویژه بخش نفت، گاز و برق هدایت شود. اگر چنین تغیراتی صورت بگیرد ما به مقدار زیادی از این که دستمان جلوی بیگانگان دراز شود بی نیاز می شویم.

مصباحی مقدم خطاب به تیم اقتصادی دولت گفت:پیشنهاد من این است که دولت محترم اوراق  سلف نفتی ارزی به مردم عرضه کند. هر مقدار طی یک سال‌ها رشد کرد ما سود ارزی آن قمیت را به صاحبان آن اوراق، در زمان تسویه بدهیم.  بازار زمانی پرجاذبه می‌شود که ارزی که در دست مردم است به سمت بورس حرکت کند. براساس اطلاعاتی که داریم می دانیم که حدود 30 میلیارد دلار ارز در اختیار مردم قرار دارد. این طرح باعث می شود تا حدود زیادی تحریم‌ها به ویژه تحریم ارزی را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: با این طرح نقدینگی فروانی که وجود دارد به سمت بازار سرمایه جذب می شود و در این صورت بازار سرمایه  ما ظرفیت بزرگ تری پیدا می کند.  این بهترین راه برای سوق دادن نقدیندگی کشور به سمت بازار است واگر غیر از این باشد بخواهند  در سود بانکی دستکاری کنند، اشتباه است .

مصباحی مقدم درباره ضرورت همکاری همه نهادها با دولت برای ارائه گزارش دقیق و جامعه از وضع فعلی اقتصاد به مقام معظم رهبری گفت: علاوه بر این مردم ما باید گوششان به سیاست‌ها وتصمیمات دولت باشد. سه قوه هم در حل این مسئله باید دست به دست هم بدهند. همه نهادهای نظام  در ارائه گزارشی که دولت باید به مقام معظم رهبری بدهد کمک کنند. اگر این اتفاقات بیفتند یقیانا ما به خوبی می توانیم شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان