تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۷

نرخ رشد اقتصادی امسال منفی می شود؟

رییس سابق انجمن تجهیزات نفتی که دست یابی به رشد مثبت تجاری در سال جاری را کمی دور از انتظار می داند، به پول نیوز می گوید: امسال هم با کاهش صادرات نفت مواجه خواهیم بود و هم با محدودیت‌های وارداتی و افزایش نرخ ارز که اینها روی هزینه تمام‌شده تولید تاثیر می‌گذارد.
رویداد۲۴ در سال‌های اخیر میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران حدود 1 /4 درصد بوده و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت سال 96، حدود  6 /4 درصد است؛ یعنی معادل نرخ رشد بلندمدت اقتصاد ایران. این نرخ نشان می‌دهد اوضاع نه‌چندان بهبود یافته که خیلی امیدوارکننده باشد و نه‌چندان کاهش یافته که نگران‌کننده باشد.  اما حالا فعالان اقتصادی شرایط نگران کننده ای را برای اقتصاد ایران متصور هستند .  
 
بانک جهانی اخیراً گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی ایران ظرف چند سال آینده صعودی خواهد بود.
 
بر اساس پیش‌بینی‌های این نهاد در سال ۲۰۱۸ اقتصاد ایران رشد ۱ /‌۴‌درصدی را تجربه خواهد کرد و نرخ رشد اقتصادی برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۱ /‌۴ و ۲ /‌۴ درصد رشد خواهد کرد. چه می‌شود که پیش‌بینی‌های داخلی و این نهاد با هم متفاوت است؟
 
البته نباید فراموش کرد که این پیش‌بینی قبل از خروج آمریکا از برجام انجام شده است. یعنی این نرخ اعلام‌شده با فرض وجود برجام و عدم بازگشت تحریم‌ها به اقتصاد ایران بوده است. همین است که ما در این گزارش نه‌تنها برای سال 2018 که برای سال‌های 2019 و 2020 هم با نرخ رشد بالای چهار درصد مواجهیم.
 
رضا پدیدار رییس سابق انجمن تجهیزات نفتی که دست یابی به رشد مثبت تجاری در سال جاری را کمی دور از انتظار می داند، به پول نیوز می گوید:  به طور قطع  اگر این نهاد گزارشی از پیش‌بینی اقتصاد ایران در دوره بازگشت تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام منتشر کند، نتایج با گزارش منتشر‌شده تفاوت خواهد داشت. چون هم با کاهش صادرات نفت مواجه خواهیم بود و هم با محدودیت‌های وارداتی و افزایش نرخ ارز که اینها روی هزینه تمام‌شده تولید تاثیر می‌گذارد.
 
به گفته او در حال حاضر برخی از پالاشگاههای نفت اروپا به دنبال جایگزینی نفت ایران هســتند. مشتریان آسیایی نفت ایران نیز به دنبال دریافت معافیت از تحریم ایران هســتند.   
 
از سوی دیگر مذاکرات سیاسی برای حفظ برجام ادامه دارد. وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده است که با توجه به تجربه های گذشته، اجازه نمی دهد صادرات نفت ایران کاهش یابد.
 
پدیدار بر این باور است که  کاهش صادرات نفت بر بودجه دولت اثر می‌گذارد و منجر به کاهش هزینه‌های عمرانی دولت می‌شود که این مساله خود تاثیر بسزایی بر نرخ رشد اقتصادی خواهد گذاشت. شاید تاثیر این تحریم‌ها در سال 97 کمتر باشد اما در سال‌های بعد تاثیر آن بیشتر به چشم خواهد آمد.

منبع:پول نیوز
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سال جدید
نظرات شما
پیشخوان