تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
زیباکلام در گفت‌‌وگو با رویداد۲۴:

آدام اسمیت هم وزیر اقتصاد شود، تغییر ایجاد نمی‌شود/ تندروها به دنبال نفوذ نهادهای نظامی در مدیریت کشور هستند

زیباکلام بر این عقیده است که مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور ناشی از سیاست‌هایی است که در 40 سال گذشته در پیش گرفته‌ایم و با افرادی مانند ابراهیم رییسی و قاسم سلیمانی هم مشکلات کشور حل نمی‌شود.
برخی فکر می‌کنند با تغییر نوبخت و کرباسیان، وضعیت بهتر می‌شود/ برخی فکر می‌کنند با آمدن افرادی مثل قاسم سلیمانی مشکلات حل می‌شود/ تندروها به دنبال نفوذ بیشتر سپاه هستند
رویداد۲۴ تغییرات کابینه این روزها بحث اول دولت است. عده‌ای از خروج نوبخت می‌گویند، عده‌ای از استیضاح کرباسیان، عده دیگر از برکناری سیف می‌گویند و ... همه احتمالات برای تغییر در راستای بهبود عملکرد دولت تفسیر می‌شود و کارشناسان می‌گویند شرایط دولت با مدیران کنونی پیش نمی‌رود. صادق زیباکلام اما این بار معتقد است تغییر هم فایده‌ای ندارد و می‌گوید اگر آدام اسمیت را هم در راس وزارت اقتصاد بگذارند، کاری از پیش نمی‌رود چراکه ابتدا باید ببینیم اسباب و علل واقعی اینکه باعث شده کشور در این شرایط قرار بگیرد، چیست؟ صادق زیباکلام به رویداد۲۴ می‌گوید: بخش عمده‌ای از صحبت‌‌هایی که درباره تغییر کابینه یا لزوم و ضروت تغییر تیم اقتصادی دولت، برگرفته از احساسات است، زیرا کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند، توجه ندارند که ریشه عمیق‌تر مسائل اقتصادی ایران چه عواملی است.

او تاکید می‌کند که کارنامه دولت دوم آقای روحانی کارنامه موفقی نیست؛ و می‌گوید: چه در زمینه اقتصادی، چه در زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یقینا دولت دوم آقای روحانی بسیار ضعیف بوده و حداقل مطالبات و انتظارات 24 میلیون نفر را هم نتوانسته برآورده کند. 

برخی فکر می‌کنند همه مشکلات ناشی از عملکرد دولت است

زیباکلام ادامه داد: اینکه فکر کنیم همه مشکلات و بحران اقتصادی فعلی ناشی از عملکرد ضعیف روحانی خصوصا تیم اقتصادی اوست، اشتباه بسیار بزرگ است. زیرا همانطور که گفتم، جدا از اینکه دولت روحانی نتوانسته خوب عمل کند، بسیاری از مشکلات و مسائلی که وجود دارد، در ورای دولت آقای روحانی است. سیاست ما در قبال غرب، سیاست ما در منطقه و اسرائیل، اصرار بر دشمنی با آمریکا، اصرار بر پیشبرد برنامه هسته‌ای و نظامی و ... حوزه‌ها و مسائلی نیستند که دست دولت آقای روحانی باشد یا اگر برخی از وزرا تغییر کنند، مشکلات حل و فصل شود. 

تندروها به دنبال این هستند که نفوذ نهادهای نظامی در مدیریت کشور را بیشتر کنند

این فعال سیاسی با بیان اینکه تلاش‌هایی که صورت گرفت تا از سردار قاسم سلیمانی یک چهره موفق به وجود بیاید، خاطرنشان کرد: تندروها به دنبال این هستند تا نفوذ سپاه و نهادهای نظامی را در مدیریت کشور بیشتر کنند و این تصور و توهم را به وجود بیاورند که اگر یک چهره نظامی چه سردار سلیمانی یا یک چهره دیگر، رییس دولت شود و زمام امور را به دست بگیرد، ما یک شبه ره صدساله را می‌رویم.

او ادامه داد: رییس‌جمهور چه روحانی باشد، چه سردار سلیمانی و چه حجت‌السلام رییسی، یک گزینه نظامی نمی‌تواند مصائب و بحران‌هایی که در عرصه داخلی با آن‌ها مواجه هستیم را حل کند. اینکه کشور به دلیل سیاست‌های اشتباه گذشته از یک سو و از سوی دیگر به دلیل کاهش نزولات جوی دچار بحران بی‌آبی شده است، مسائلی نیستند که اگر یک رییس‌جمهور نظامی بیاید، بتواند با خودش هزاران متر مکعب با خودش آب وارد پاستور کند.  
 
به‌جای تغییر وزرا، ریشه مشکلات و مصائب را بررسی کنیم

زیباکلام ادامه داد: به جای اینکه بگوییم دولت باید ترمیم شود یا وزرا تغییر کنند، باید ببینیم اسباب و علل واقعی اینکه باعث شده کشور در این شرایط قرار بگیرد، چیست؟ به نظرم مجموعه سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... که ظرف 40 سال گذشته در کشور اجرا کرده‌اند، باعث شده ما امروز در وضعیتی بحرانی قرار بگیریم. معتقدم به جای دادن آدرس‌های غلط باید به تحلیل سیاست‌های کلان بین‌المللی، اقتصادی که ظرف چند دهه گذشته اجرایی کرده‌ایم، بپردازیم.
 
هیچ پنهان‌کاری در مورد تغییر کابینه وجود ندارد

صادق زیباکلام، با بیان اینکه هیچ پنهان‌کاری درباره تغییر تیم کابینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عرض کردم که این مسائل بیشتر روحی و روانی است و شرایط بیشتر هل دادن به سمتی است که مردم فکر کنند مشکلات کشور ناشی از عملکرد آقای نوبخت و شریعتمداری و ... است و اگر این افراد تغییر پیدا کنند، این مشکلات حل و فصل می‌شود. در حالی که معقتدم این اشتباه‌ترین فکر موجود است و بارها اعلام کرده‌ام که اگر به جای آقای کرباسیان آدام اسمیت را هم بیاوریم، هیچ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی‌‌شود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
چرا وزیر جهاد کشاورزی را تعغیر نمی دهید که زندگی کشاورزان را با در راس قراردادن افراد نالایق ونژاد پرست به تباهی کشاندند . خدا خیرش ندهد
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان