تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
رویداد24 بررسی می‌کند؛

شرایط کرباسیان پیش از استیضاح چگونه است؟/ قربانی رییس جمهور یا قربانی عملکرد وزارت اقتصاد؟

کرباسیان فردا در حالی در مجلس حاضر خواهد شد که به قول خودش آماده است دلایل مشکلات ایجاد شده را با نمایندگان در میان بگذارد. باید منتظر ماند و دید نمایندگان چه واکنشی به سخنان او خواهند داشت.
9 میلیارد دلار گم شده در لیست آقای وزیر/ خبری از استیضاح نیست
رویداد۲۴ طرح استیضاح کرباسیان قرار بود سه شنبه این هفته در مجلس بررسی شود اما زمان آن از سه‌شنبه به یکشنبه تغییر کرد تا کرباسیان با خیال راحت‌تری پا به بهارستان بگذارد؛ چه آنکه استیضاح قرار است چند روز پس از تعطیلات انجام شود و این یعنی فرصتی برای هماهنگی نمایندگان مجلس وجود ندارد! شاید این موضوع خبر خوبی برای کرباسیان باشد، اما به نظر می‌رسد خبرهای بد برای وزیر اقتصاد نیز کم نباشد. لیست متخلفان واردات با ارز دولتی که عبدالناصر همتی به وزارت اقتصاد ارسال کرد، هنوز روی میز وزیر قرار دارد و گویا فعلا بنا نیست منتشر شود. این در حالی است که یکی از نقدهای نمایندگان مجلس همین موضوع تعلل در انتشار لیست بوده است. سیده حمیده زرآبادی پیش از این به رویداد24 گفته بود اسامی برخی افراد دولتی و نزدیکان آنها در این لیست قرار دارد لذا برای جلوگیری از فاش شدن اسامی این افراد تا به حال مقاومت‌های زیادی صورت گرفته است. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه به رویداد24 می‌گوید: وزارت اقتصاد انتشار لیست را به تاخیر انداخته است. البته بعید می‌دانم اسامی مابقی متخلفان ارزی افشا شود.
 
حسینی گفته است: در 4 ماهه نخست سال 11 میلیارد دلار ارز برای واردات اختصاص داده شد که سرنوشت 2 میلیارد دلار آن با افشای اسامی متخلفان ارزی مشخص شد، اما 9 میلیارد دلار دیگر که هنوز اعلام نشده، همان اسامی است که در دست وزیر اقتصاد قرار دارد و با مراجعه به لیست گمرک می‌توان مابقی 9 میلیارد دلار را شناسایی کرد.البته فکر می‌کنم درشرایط فعلی جامعه ظرفیت این را ندارد که اسامی جدیدی منتشر شود و باید به سمتی رفت تا اعتماد عمومی به نظام برگردانده شود.
 
انتشار یا عدم انتشار لیست ارزبگیران دولتی تنها مشکل کرباسیان نیست. محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: اصلی‌ترین سوال کمسیون بودجه  از وزیر درمورد عملکرد دولت در بحث هدفمندی یارانه‌هاست که درتبصره 14 لحاظ شده است و مهم‌ترین بخش این کمسیون از وزیراقتصاد رسیدگی به نحوه منابع و مصارف هدفمندی یارانه و مشخص کردن اینکه منابع از کجا گرفته شده و درکجا هزینه شده است اختصاص دارد.
 
حسینی می‌گوید رفتن یا نرفتن یک وزیر دردی دوا نمی‌کند و سوال اینجاست که چه کسی باید بیاید تا مشکل اقتصاد یک شبه حل شود؟ معتقدم ابتدا ساختارها باید درست شوند و سپرده‌های آزاد شده به سمت تولید، خدمات و اشتغالزایی برود. موافقان کرباسیان گفته‌اند او یکسال است سکان وزارتخانه را در دست گرفته و باید به او فرصت داد. برخی از کارشناسان نیز بر اصلاح ساختارها تاکید کرده بودند و گفته بودند در این شرایط اگر بزرگترین اقتصاددان هم بیاید، کاری از پیش نمی‌بریم لذا باید شرایط تغییر یابد. با همین استدلال موافقان کرباسیان در تلاشند نمایندگان را استیضاح کرباسیان منصرف کنند؛ اتفاقی که گویا تا کنون هم موفق پیش رفته است و بنا بر گفته علی اصغر یوسف‌نژاد تعدادی از نمایندگان مجلس امضای خود را پس گرفته‌اند. این بدان معناست که آنها فردا رای به ادامه حضور کرباسیان در وزارت اقتصاد خواهند داد.
 
کرباسیان اما مخالفان سرسختی نیز در مجلس دارد؛ مخالفانی همچون حاجی دلیگانی که سخت‌ترین انتقادها را علیه کرباسیان مطرح کرده است. امیرآبادی فراهانی نیز از مخالفان کرباسیان است. او در توئیتی نوشته بود «استیضاح دکتر کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی با پیگیری نمایندگان پارلمانی رئیس جمهور امروز اعلام وصول شد تا استیضاح قبل از سوال از رئیس جمهور مطرح شود! آیا وزیر اقتصاد و دارایی قربانی سوال از رئیس جمهور خواهد شد؟»
 
امیرابادی پس از این توییت در توضیحی تکمیلی به تسنیم گفته است «به‌دلیل همین تلاش‌ها بود که 12 تن از نمایندگان فراکسیون نمایندگان ولایی به هیئت رئیسه نامه نوشتند و اعلام کردند که استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس به بعد از سؤال از رئیس‌جمهور موکول شود.» ماجرا هرچه بود استیضاح به زمان دیگر موکول نشد تا کرباسیان فردا در حالی در مجلس حاضر خواهد شد که به قول خودش آماده است دلایل مشکلات ایجاد شده را با نمایندگان در میان بگذارد. باید منتظر ماند و دید نمایندگان چه واکنشی به سخنان او خواهند داشت.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان