تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ از تحرکات جبهه پایداری در قم؛

یاران مصباح یزدی آماده شدند/ انتخابات مجلس یازدهم از قم آغاز می‌شود

اکثر احزاب سنتی اصولگرا رابطه قدرتمندی با مراجع تقلید دارند اما جبهه پایداری راه خود را به یک روحانی دیگر سپرده است. علامه مصباح یزدی، چراغ آنها برای سیاست‌ورزی است.
یاران مصباح یزدی آماده شدند/ انتخابات مجلس از قم آغاز شد!

رویداد۲۴ میثم سعادت: دو سال تا انتخابات مجلس باقی مانده است. در هیچ جای کشور رنگ و اثری از انتخابات نیست به جز قم. در مذهبی‌ترین شهر ایران اصولگرایان چنان در مقابل یکدیگرصف‌آرایی کرده‌اند که گویا انتخابات مجلس حیثیتی‌ترین انتخابات تاریخ قم است. حالا سنتی‌ترین شهر ایران، درگیر ابزار مدرن دموکراسی برای چالش بین طیف‌های مختلف اصولگرایان شده است.

علی لاریجانی سال‌هاست که در این شهر حضور موثر دارد. کمتر کسی است که از رابطه عمیق او با دفتر مراجع مشهو تقلید خبر نداشته باشد. چنانچه همه می‌دانند شهردار قم با نظر مساعد علی آقا انتخاب شده است. لاریجانی آنقدر اعتبار دارد که در انتخابات اخیر بدون کمک اصولگرایان راهی خانه ملت شد، اما کیاست لاریجانی آنجا بود که در مجلس، اصولگرایان در وضعیتی قرار گرفتند که ناچار شدند از ریاست او حمایت کنند. با اینهمه مخالفان لاریجانی می‌خواهند به دوازده سال ریاست او بر مجلس پایان دهند.

علی لاریجانی دوازه سال رئیس مجلس بوده و ده سال ریاست صدا و سیما را بر عهده داشته و در فاصله این دو مسئولیت یک بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و مدتی هم دبیر شورای عالی امنیت ملی. رقابت با چنین فردی البته ساده نیست و البته رقیبان لاریجانی هم جریان گمنامی نیست؛ جریانی که در راس آنها جبهه پایداری قرار دارد.

جبهه پایداری کجاست؟

پنجشنبه جلسه جبهه پایداری در قم برگزار شد. گروهی از سیاستمداران تندرو که سال‌هاست در صف اول سیاست ایران حضور دارند. تکلیفشان با لاریجانی مشخص است. مخالف او و مخالف مشی اعتدالی هستند اما تکلیفشان با خودشان مشخص نیست. تشکیلات قوی و منسجم اما مخفی و نامنظمی دارند و اسم حزب زیاد به نام آنها الصاق نمی‌شود. گرچه چریک عرصه عمل هم نیستند و عموما سابقه مبارزاتی در انقلاب 57 را ندارند. از گفتن حرف گزاف هم ترسی ندارند. لازم باشد ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را به امام دوازدهم منتسب می‌کننند و برای تخریب برجام برای 2500 خانواده مدیران دولتی گرین کارت صادر می‌کنند!

اکثر احزاب سنتی اصولگرا رابطه قدرتمندی با مراجع تقلید دارند اما جبهه پایداری راه خود را به یک روحانی دیگر سپرده است. علامه مصباح یزدی، چراغ آنها برای سیاست‌ورزی است. در مسائل اقتصادی و سیاسی، بیشتر بی سر و سامان هستند. همین هفته که بعد از مدت‌ها جلسه شورای مرکزی برگزار کردند، به دیدار علامه رفتند تا به تعبیر یکی از اعضا از سرچشمه علم او بیاموزند. مصباح یزدی اما مسائل اقتصادی را اینگونه برای آنان تشریح کرد «ما باید ببینیم هدف حکومت چیست؟ آیا هدف ما در زندگی این است که اقتصاد بهتر داشته باشیم، پول بیشتر تولید کنیم و لذّت بیشتر برای مردم به‌وجود بیاوریم؟ یا اهداف بالاتر از اینها وجود دارد؟ کسی که زندگی دنیا را کالایی بیش نداند و آن را مقدمه قرب الی‌الله و مقامات بلندتری بداند رویکردش با کسی که هدف زندگی را حل مسائل مادی می‌داند کاملاً متفاوت است.»

جوانان مذهبی زیادی دلبسته آنها هستند. از حوزه‌های علمیه و بسیج دانشجویی سراسر کشور نیروهایی وفادار تربیت کرده‌اند. دلبسته مسیر مصباح و سیر پایداری. اوج توانمندی آنها در قم است. سال 96 که شورای مشهد و شیراز و اصفهان و تهران و تبریز و کرج با لیست امید خاتمی فتح شد، این قم بود که باز هم اصولگرایان آن یکه تاز میدان انتخابات بودند.

در بیانیه‌ای که از طرف نیروهای انقلابی خطاب به جامعه مدرسین منتشر شد، آمده است «ایشان طی سالهای گذشته، به ویژه از سال فتنه، رفتارش نه تنها انقلابی نبوده، بلکه تلاش داشته و دارد تا خود را نماد فردی مرضی الاطراف احزاب و گروه‌های قدرت قرار دهد. در غالب موارد، مواضع و عملکرد ایشان به سمت جریان‌های چالش‌دار با نظام بوده است. چنانچه تا ابتداء دی ماه ۱۳۸۸، جزء ساکتین فتنه بوده اند. هیچگاه خودش را بعنوان سرباز انقلاب و نظام هزینه نکرده، بلکه سعی دارد رهبری را هزینه خود کند، آخرینش مقوله FATF است. ایشان، به بزرگترین تسهیل کننده سست‌ترین قراردادها و عامل چالشی‌ترین رفتارها در مجلس تبدیل شده است.»

مصباح یزدی 84 ساله، که بزرگترین منتقد سیاست‌های توسعه سیاسی دولت خاتمی بود، این روزها و به خصوص بعد از شکست در انتخابات خبرگان، بیشتر از همیشه سکوت کرده است. با این وجود شکی نیست که سال 98، رقابت مجلس قم، بین یاران لاریجانی و یاران مصباح یزدی، داغ‌ترین فصل انتخابات را رقم خواهد زد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
اصلاح طلب
|
Romania
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
1
چه تحلیل مزخرفی بود. اولا لاریجانی یک اصول گرای واقعی است. ثانیا طیف مقابل لاریجانی به گونه ای کار کرده اند که هر دور 70 هزار رأی کمتر از گذشته آورده. یعنی از دور اول تا دور سوم نزدیک به 140 هزار از آرای ایشان کم شده است.
ری را
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
مقبلویت ایشان در جامعه با این مقاله متناقض است ؟ در التهاب فعلی کشور خیلی زود است روی دیگر تمرینات ملوک الطوایفی را بازی کردن !! خاستگاه فکری جامعه امروز کسی را برمی تابد که برنامه اش شفاف و ارج گذاشتن بر مطالبات مردمی باشد نسخه های تکراری دیگر جواب عکس خواهد داد
نظرات شما
پیشخوان