تاریخ انتشار: ۲۲:۱۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

کامران ندری: نرخ ارز و انرژی سرکوب شد

یک اقتصاددان گفت: مدیریت نقدینگی در کشورمان از ابتدای اقتصاد در ۴ دهه گذشته مشکلات ساختاری و ضعف های بنیادی داشت و این مدیریت اکنون هم تغییر چندانی نداشته است.
کامران ندری: نرخ ارز و انرژی سرکوب شد

رویداد۲۴ کامران ندری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی فعلی نسبت به دوره های قبل تفاوت چندانی نداشته و شاید 2 تا 3 درصد کمتر بوده است، گفت: در چند سال گذشته نرخ تورم در مقایسه با دوره های گذشته پائین تر بود.

وی ادامه داد: با متوسط نرخ رشد نقدینگی 25 تا 26 درصد در بلند مدت باید نرخ تورم متوسط بالاتری را انتظار داشته باشیم و به نظر می رسد در سال های گذشته به نوعی از جمله سرکوب نرخ ارز و حامل های انرژی و کالاهای اساسی، ناسازگار با نرخ رشد نقدینگی، قیمت ها را کنترل کردیم و تورم انباشت شد و با توجه به تحولات اخیر در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد، این تورم، خود را نشان داد.

این اقتصاددان افزود: مدیریت نقدینگی در کشورمان از ابتدای اقتصاد در 4 دهه گذشته مشکلات ساختاری و ضعف های بنیادی داشت و این مدیریت اکنون هم تغییر چندانی نداشته است.

ندری با اشاره به اینکه علت بخش عمده ای از رشد نقدینگی، خلق پول بانک هاست، گفت: پایه پولی ما حدود 212 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد نقدینگی به شکل سپرده های بلند مدت است، افزود: در چند دهه گذشته نتوانستیم نظام بانکی منظمی را ایجاد کنیم و کنترلی بر رشد نقدینگی نداشتیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه مدیریت بانک ها مشکل دارد، گفت: بانک مرکزی نظارت مطلوبی بر بانک ها ندارد و ریشه اصلی مشکل، درون خود بانک هاست و نظام بانکی را باید اصلاح کنیم.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز ، انرژی ، نقدینگی ، مدیریت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان