تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷

متهم پرونده ثامن الحجج ممنوع الخروج نیست

یازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسسه ثامن الحجج امروز با بیان گلایه های چند نفر از سپرده گذاران همراه بود، وکیل متهم ردیف سوم (که متواری است) نیز در دادگاه حضور یافت و گفت: موکل من ممنوع الخروج نیست و تاکنون احضاریه دریافت نکرده است.
متهم ردیف سوم پرونده ثامن الحجج ممنوع الخروج نیست

رویداد۲۴ قاضی باقری در ابتدای جلسه گفت که متهم ردیف اول و دوم حضور دارند و اگر چه متهم ردیف سوم حضور ندارد ولی وکیلی را به دادگاه معرفی کرده است.
بهروز صفری، وکیل متهم ردیف سوم در جایگاه گفت: موکل من از جریان رسیدگی به این پرونده مطلع بود ولی نمی دانست که نامش به عنوان متهم اعلام شده و ابلاغی هم به او نشده و فقط از طریق رسانه ها و فضای مجازی مطلع شده که البته روزنامه شرق نام او را اشتباه نوشته بود.
وی از حضور موکلش در تهران و خیابان گاندی خبر داد و گفت: او یک خط تلفن هم دارد و ممنوع الخروج از کشور هم نیست. قاضی باقری از این وکیل خواست تا در جلسه بعد به همراه متهم ردیف سوم در دادگاه حضور یابد.
قاضی باقری همچنین از متهم ردیف اول درباره نقش متهم ردیف دوم سوال کرد که مدیرعامل ثامن الحجج گفت: او هیچ نقشی نداشته و فقط در جلسه مجمع گفتیم که عضو هیات مدیره باشد».
مدیرعامل موسسه ثامن الحجج افزود: متهم ردیف سوم پنج سال قبل از او در این موسسه فعالیت می کرده یعنی نایب رئیس هیات مدیره و از سهامداران بوده ولی از سال 90 ارتباطی با من نداشته است.
قاضی باقری در ادامه نامه ای از متهم ردیف سوم را قرائت کرد که در 21 مرداد سال 91 درخواست استعفای خود را از هیات مدیره خطاب به مدیرعامل موسسه ثامن الحجج نوشته بود که متهم ردیف اول در این زمینه اظهار بی اطلاعی کرد.
اظهارات وکیل متهم ردیف سوم باعث شد که قاضی باقری از مطالبی که در فضای مجازی منتشر شده، گله کند، او گفت: صحیح نیست بگویند 13 هزار میلیارد تومانی حیف و میل شده بلکه 12 هزار و 800 میلیارد تومان سپرده گذاری شده است. اموال موسسه ثامن الحجج توقیف شده و در اختیار مراجع قضایی است.
تحقیقات از متهم های ردیف دوم و سوم به جلسه بعدی موکول شد و قاضی باقری گفت: با توجه به اینکه از 24 تیر اسنادی جدید به دادگاه ارائه شده و وکلای متهم ردیف اول برای ارائه اسناد و مدارک تقاضای مهلت دارند جلسه بعدی دادگاه شنبه سیزدهم مرداد خواهد بود.

* گلایه سپرده گذاران در دادگاه
اظهارات یکی از سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج در جلسه امروز (چهارشنبه) دادگاه کیفری یک استان تهران مورد توجه حاضران قرار گرفت. قاضی باقری در این جلسه سپرده گذاری را مورد خطاب قرار داد تا در دادگاه صحبت کند.
او گفت: تاکنون 55 ساعت از عمرمان را بر روی صندلی های این دادگاه نشسته ایم. آقای قاضی، من برای این پرونده تاکنون 25 هزار کیلومتر را طی کرده ام و 113 بار به تهران آمده ام البته این دادگاه بیش آنکه به مسائل سپرده گذاران بپردازد، به مشکلات میان بانک مرکزی و موسسه ثامن الحجج رسیدگی می کند.
او گفت: اموالم از دستم رفته است و خجالت زده همسر و فرزندانم هستم.
قاضی باقری با تائید سخنان این شاکی، به او گفت که تا لحظه آخر و پس از تحقیقات و بررسی کامل نمی تواند هیچگونه اعلام نظری درباره این پرونده داشته باشد.
سپرده گذار خطاب به قاضی گفت: بقیه مسئولان این پرونده، رئیس فلان شعبه و تمام کسانی که در این پرونده مقصر بوده اند، کجا هستند؟
وی خطاب به متهم ردیف اول گفت که یکی از مسئولان شعبه های موسسه ثامن الحجج همسر استاندار بوده و به همه کارکنان استانداری هم اعلام کرده بود که باید حساب بانکی در این موسسه باز کنند.
او به دیگر مشکلات و آسیب های اجتماعی و خانوادگی سپرده گذاران مربوط به سال های اخیر اشاره کرد و خطاب به متهم ردیف اول گفت: آقای مدیرعامل موسسه بگو به چه کسانی پول و تسهیلات داده ای و بگو که پول های ما را کجا خرج کرده ای».
قاضی باقری پس از شنیدن اظهارات چند نفر از شاکیان خطاب به مدیرعامل موسسه ثامن الحجج گفت: به هر کسی که تسهیلات دادی، اگر رانتخواری کرده اند، نام ببر و وظیفه دادگاه، پیگیری است.
رئیس شعبه یک دادگاه کیفری در پاسخ به سخنان اعتراضی برخی سپرده گذاران افزود: دادگاه در چارچوب کیفرخواست و اسامی که مطرح شده رسیدگی می کند و کسی نباید از دادگاه توقع داشته باشد ولی باید به سمتی حرکت کنیم که با تمام کسانی که مرتکب جرم می شود، برخورد صورت گیرد.
سپرده گذار در ادامه صحبت هایش به انحراف اذهان مردم و سپرده گذاران اشاره کرد و گفت: مساله م.م. یا ا.ع. انحرافی است که بانک مرکزی به راه انداخته تا ذهن ما را در فضای مجازی و رسانه ها گمراه کند.
علاوه بر این سپرده گذار طلبکار، دادگاه به دو نفر دیگر از سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج فرصت سخن داد. یکی از آنان خود را جانباز جنگ تحمیلی معرفی کرد و از حضور در 70 تجمعی سخن گفت که سپرده گذاران در طول سه سال گذشته برای رسیدن به طلب خود برپا کرده اند.
یکی دیگر از حاشیه های جلسه امروز جمع آوری امضای سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج و تنظیم نامه برای ریاست دادگاه بود. این نامه دست به دست میان حاضران می گشت و به امضای سپرده گذاران می رسید.
روی سخن این نامه البته بیش از هر همه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و نقد عملکرد مسئولان آن بود. در بخشی از این نامه آمده است: «ما سپرده گذاران کجای معادلات پیچیده هستیم؟» و این سوال نیز مطرح شد که آیا روند ساماندهی موسسات مالی مبتنی بر کار کارشناسی و مدیریت بحران انجام گرفته است؟
در بخشی دیگر از این نامه آمده است: آیا برنامه ساماندهی شما (بانک مرکزی) این بود که در یک برنامه تلویزیونی اعلام کنید که موسسه ثامن الحجج غیرمجاز بوده تا مردم جهت دریافت سپرده هایشان به شعب این موسسه هجوم آورند؟ در صورتی که می دانستید هیچ بانک و موسسه ای ظرفیت نقد فوری اموال را نداشته و پاسخگویی به همه سپرده گذاران را نمی تواند داشته باشد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان