تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷

زمین‌خواری یا توسعه

پارک و علم فناوری این‌بار در ضلع دیگری از سنندج با ماشین‌های سنگین و طرح‌های تقلید شده از سایر استان‌ها می‌خواهد برای شهر سنندج توسعه به ارمغان بیاورد اما این ارمغان هزینه‌اش چه می‌تواند باشد

رویداد۲۴در تعریف زمین‌خواری می‌توان گفت: «زمین خواری، تصرف اراضی اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه‌های مختلف اداری و یا با شناسایی خلاءهای قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده‌های مالی و ملکی می‌پردازند.» در کردستان همیشه محروم این بار قرعه توسعه هیچ‌وقت صورت نگرفته بر پیکر محروم کچکه رش یکی از نمادهای استقامت این شهر نشسته است و کارنامه خدمت رسانی مسئولان همیشه در صحنه کردستان بدون شک این‌بار هم به توسعه نخواهد انجامید.

در هشت سال ایام جنگ این کوه به صورتی پدری استوار مردم محروم را در دامن خود پناه می‌داد و اکنون قرار است طرح توسعه‌ای در قالب ساختار پارک علم و فناوری عامل توسعه سنندج بشود. با ذکر اینکه از زمان دایناسورها این پارک علم و فناوری از سال‌ها قبل در چهارراه حاجی‌آباد یک تکه زمین را تسخیر کرده و هیچ خبری ساخت‌وساز نیست.

پارک و علم فناوری این‌بار در ضلع دیگری از سنندج با ماشین‌های سنگین و طرح‌های تقلید شده از سایر استان‌ها می‌خواهد برای شهر سنندج توسعه به ارمغان بیاورد اما این ارمغان هزینه‌اش چه می‌تواند باشد بدون شک نابودی یک نماد تاریخی و این از ناکارآمدی مسئولان استان است که نتوانسته‌اند کچکه‌رش را به ثبت ملی برسانند اما به دنبال ثبت کلانه هستند و البته از این مدیران نباید انتظار بیشتری داشت. اینان دف را که در شهر خانقین به ثبت رسیده است می‌خواهند در سنندج به ثبت برسانند.

باری به هر جهت بدون شک کچه‌رش اولین و آخرین نماد این شهر نیست که توسط بی‌تدبیری برخی از این مدیران تخریب می‌گردد. اکثر قریب به اتفاق مدیران این دیار سفارش شده هستند و از راه شایسته‌سالاری به میز ریاست نرسیده‌اند.

در تمام دنیا قوانین بین‌المللی سختی در مورد تخریب یا آسیب‌رساندن به بناهای تاریخی وجود دارد. اما یکی از سخت‌ترین قوانین در خصوص تخریب اموال تاریخی و فرهنگی در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی ایران درج شده است. فصل ۹ این کتاب از ماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ (براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا تزئینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از ۱ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

بر اساس ماده ۵۵۹، هرکس اشیا و لوازم و همچنین مصالح و قطعات آثارفرهنگی‌تاریخی را از موزه‌ها و نمایشگاه‌ها، اماکن تاریخی و مذهبی و سایر اماکنی که تحت حفاظت یا نظارت دولت است، سرقت کند یا با علم به مسروقه بودن، اشیای مذکور را بخرد یا پنهان دارد درصورتی‌که مشمول مجازات حد سرقت نشود علاوه بر استرداد آن به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.)کاملاً به تخریب اموال تاریخی فرهنگی اختصاص یافته است. اما در کردستان خبری از این قوانین نیست و هر کسی که مدیر می‌شود می‌خواهد از خودش آثاری ماندگار برجای بگذارد و مهم نیست این اخذ شخصیت چه بهایی دارد مهم نیست مهم ماندگاری نام آقای مدیر است و لا غیر.

باند و باندبازی مدیران در کردستان هم جای بحث به نحوی که هر مدیری برای خودش عده‌ای مداح، تعدادی خبر نویس و تعدادی به نام مشاور روشنفکر دارد که پول جیبی این اشخاص را پرداخت می‌کنند و اینان بر کباده می‌کوبند که آقای مدیر خوب است و.....

شورای شهر در تأیید و تهیه این طرح‌ها بدون شک تأثیرگذار است و کارنامه عمرانی و فرهنگی شورای شهر سنندج آنچنان قابل دفاع نیست که بتوان بحث نمود. پیکره زخم خورد شهر هنوز خیانت فروش زمین‌های آبیدر و یا اینکه ساخت برج فلان نماینده در بخش مرکزی شهر را التیام نداده‌اند که این مجلس نشینان محلی در اقدامی شایسته و در راستای خوش‌خدمتی طرح تخریب کچکه‌رش را به تصویب رسانده‌اند.

شایان‌ذکر است که در خاک اطراف کچکه رش هیچ درختی نمی‌تواند رشد کند پس طرح تهیه فضای سبز و غیره بدون شک دروغ بزرگی است که آخر این داستان تداعی نایسری دیگر است و لاغیر بدون شک الآن دلالان هم دست خوبان هکتارها زمین خریده‌اند و منتظر روز موعد هستند.

شورش عزیزی


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان