تاریخ انتشار: ۲۲:۴۹ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷

رایزنی‌های وزیر خارجه عمان در آمریکا با محوریت بحران یمن

«یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در آمریکا با وزرای دفاع و خارجه این کشور در خصوص ایران و یمن گفت‌وگو کرد.

رویداد۲۴علوی جمعه گذشته با «جیمز متیس» وزیر دفاع و امروز دوشنبه با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد. گفته می‌شود که محور اصلی مذاکرات دیپلمات ارشد عمانی با مقامات آمریکایی، بحث جنگ سه ساله یمن بوده است.

«جرالد فیراستاین» که بین سال‌های 2010 تا 2013 سفیر آمریکا در یمن بوده هم گفته که محور اصلی مذاکرات «یمن و تلاش برای ازسرگیری همکاری‌ها درون شورای همکاری خلیج (فارس)» بوده است.

جیمز متیس در سفر اواخر زمستان سال گذشته به عمان، مسئله بسته شدن مرزهای عمان به سمت یمن برای جلوگیری از رسیدن منابع غذایی و تسلیحات به مناطق تحت نفوذ انقلابیون یمن را با مقامات یمنی مطرح کرده بود.

هنوز گزارشی از جزئیات مذاکرات علاوی و وزرای آمریکایی منتشر نشده است.

فیراستاین در خصوص ارتباط عمان و ایران هم گفته که «عمانی‌ها از تصمیم ایالات متحده برای بیرون آمدن از توافق هسته‌ای رضایت ندارند ولی بعید است که تصمیم آمریکا برای از سرگیری اعمال تحریم‌ها را به چالش بکشانند.»

نشریه نشنال به نقل از منابع خود نوشته که به رغم ایفای نقش میانجی ایران و آمریکا از سوی عمان در مذاکرات منتهی به برجام، این بار «هیچ نشانه‌ای از تلاش برای ایفای مجدد چینن نقشی دیده نمی‌شود و دولت آمریکا هم تلاش خود را بر روی اعمال فشار بر دولت ایران متمرکز کرده است.»
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان