تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت پیش از نظر شورای نگهبان، بازنشستگان را کنار می‌گذارد/ هیچ استثنایی وجود ندارد

فاطمه ذوالقدر می‌گوید: قانون منع بکارگیری بازنشستگان کاملاً واضح و روشن است و به سادگی می‌توان فهمید که این قانون شامل چه افرادی می‌شود یا چه افرادی می‌توانند از استثناهای آن برای حضور در پست‌ها استفاده کنند.
11111111111111111111111111111
رویداد۲۴ محمد آیتی: پس از بحث و بررسی‌های فراوان، سه‌شنبه هفته گذشته طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. حال این قانون در انتظار نظر شورای نگهبان است و اگر تایید شود که به نظر می‌رسد در این راستا مشکلی خاصی نباشد، دولت باید بخش زیادی از مدیران ارشد خود را برکنار و افراد دیگری را جایگزین آنان کند.

بی‌تردید اجرای درست و بدون اغماض این قانون کاری به مراتب مهم‌تر از تصویب آن است و حال باید به انتظار نشست و دید که آیا دولت از این آزمون، سربلند بیرون خواهد آمد یا خیر؟

قانون منع بکارگیری بازنشستگان کاملاً واضح و روشن است

سیده‌فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: موضوع منع بکارگیری بازنشستگان قبلاً در مجلس تصویب شده بود اما این بار روی اصلاحیه این قانون کار شد. پیش از تصویب اخیر این قانون در مجلس، استثناهایی وجود داشت که باعث می‌شد باز هم بسیاری از بازنشستگان در راس کار قرار گیرند؛ از این‌رو نمایندگان تصمیم گرفتند که این استثناءهای موجود در قانون را به حداقل برسانند تا به معنای واقعی بازنشستگان از حضور در پست‌های مختلف منع شوند.

او افزود: در حال حاضر قانون مصوب مجلس کاملاً واضح و روشن است و به سادگی می‌توان فهمید که این قانون شامل چه افرادی می‌شود یا چه افرادی می‌توانند از استثناءهای آن برای حضور در پست‌ها استفاده کنند. بطور مثال این قانون شامل وزرا، نمایندگان مجلس، اعضای شورای شهر، افرادی که با نظر رهبری سمتی را گرفتند و جانبازان با شرایط خاصی که در قانون آمده نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند به مانند گذشته در پست‌های خود حضور داشته باشند. از طرفی در قانون آمده که افراد بازنشسته نمی‌توانند در نهادهای عمومی غیردولتی به فعالیت خود ادامه دهند و بایستی از شغل خود کناره‌گیری کنند. مثلاً شهردارها، روساهای فدراسیون‌های ورزشی یا شاغلان در صداوسیما اگر بازنشسته باشند باید از سمت خود کنار بروند.

شهردار تهران هم جزو بازنشستگان محسوب می‌شود

عضو فراکسیون امید مجلس درباره آینده کاری شهردار تهران، گفت: در قانون مصوب مجلس در خصوص شهرداران هیچ استثنایی نیامده است و قاعدتاً این قانون شامل حال شهردار تهران هم می‌شود. حال باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم و اگر آن‌ها هم این قانون را تایید کنند، رییس جمهور باید قانون را ابلاغ و تمام دستگاه‌های دولتی روی به اجرای آن بیاورند. البته در این بین، وزیر کشور قبول کرده که استانداران بازنشسته خود را عوض کند. خبرهایی هم داریم که مدیران دیگری هم گفتند قبل از نظر شورای نگهبان روی به تغییر افراد بازنشسته در دستگاه خود خواهیم آورد. حال این قانون باعث خواهد شد که مدیران به دنبال کادرسازی نیروهای خود بروند و جوانان بیش از پیش فرصت حضور در پست‌های کلیدی را پیدا کنند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به اینکه در صورت تایید این قانون توسط شورای نگهبان اگر دولت نسبت به اجرای آن سهل‌انگاری کند، مجلس چه واکنشی را نشان خواهد داد، بیان کرد: اگر چنین اتفاقی بیافتد قطعاً مجلس از ابزارهای نظارتی و قانونی خود برای اجرای این قانون استفاده خواهد کرد. در شرایطی که کشور با انبوهی از جوانان بیکار مواجه است و یا نخبگانی در سیستم دولتی حضور دارند که هیچ‌گاه شانس تصاحب پست‌های مهم و تصمیم‌گیر را نداشتند باید این قانون درست و به موقع اجرا نشود. امروز کشور نیازمند تغییر و تحول است و نباید شیوه‌های گذشته ادامه پیدا کند. اکنون افراد باسواد و خوش‌فکر زیادی در سیستم دولتی مشغول بکار هستند که خیلی فرصت آنکه بتوانند ایده‌پردازی کنند به آن‌ها داده نشده و همین افراد در آستانه بازنشستگی قرار گرفته‌اند و باید پرسید پس چه زمانی قرار است این افراد با پتانسیل در راس دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند؟

آبادانی ایران در گرو تغییر روش‌ها و منش‌ها

عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان خاطرنشان کرد: البته من معتقدم همیشه باید از تجربه بازنشستگان در تصمیم‌گیری‌های آتی استفاده شود زیرا آن‌ها سال‌ها کار کردند و به بسیاری از چالش‌ها و فرصت‌ها آشنایی کامل دارند. اکنون آبادانی ایران در گرو تغییر روش‌ها و منش‌ها است و امیدوارم این قانون، بسترهای لازم برای بهبود هرچه بیشتر اوضاع مدیریتی کشور را فراهم کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان