تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
هاآرتص مدعی شد؛

سود ۱۵ میلیارد دلاری اسرائیل برای تهدید ایران

اگر اسرائیل به کمپین بین‌المللی علیه ایران در تنگه باب المندب بپیوندد، دلایل متفاوتی پشت آن است که مشابه دلایل سال ۱۹۶۷ است.
سود ۱۵ میلیارد دلاری اسرائیل برای تهدید ایران در تنگه باب المندب
رویداد۲۴ «هاآرتص» رژیم صهیونیستی در گزارشی به پشت پرده تهدیدهای نتانیاهو علیه ایران در تنگه «باب المندب» اشاره کرد و نوشت: «نتانیاهو» چندی پیش از پیوستن اسرائیل به کمپین مقابله با ایران در صورت بسته شدن تنگه باب المندب خبر داد.

این رسانه با طرح این سوال که چرا لفاظی‌های «نتانیاهو» درباره این موضوع شدت گرفته است، نوشت: شاید ریشه آن در اتفاقاتی است که در ضیافت مشترک با «آویگدور لیبرمن» رخ داده است. «لیبرمن» هم در این ضیافت گفته بود اخیرا اطلاعاتی درباره تهدیدات علیه قایق‌های اسرائیل در باب المندب به گوش ما رسیده است. اما دلایل دیگری هم برای این عصبانیت نتانیاهو وجود دارد.

هاآرتص در گزارش خود نوشت: باب المندب آبراه استراتژیک و مسیر تجارت بین‌المللی است. مسیر آلترناتیو، دریانوردی در اطراف اقیانوس آفریقایی است. در سال ۱۹۶۷ و مسدود شدن تنگه تیران توسط مصر، یکی از دلایل اصلی جنگ شش روزه بود.

بر اساس این یادداشت، اگر اسرائیل به کمپین بین‌المللی علیه ایران در تنگه باب المندب بپیوندد، دلایل متفاوتی پشت آن است که مشابه دلایل سال ۱۹۶۷ است. اسرائیل می‌خواهد از منافع اقتصادی و رابطه‌اش را شرق به ویژه چین حفاظت کند. اسرائیل در پیوستن به ائتلافی برای حفاظت از مصر و عربستان، منافع خودش را دنبال می‌کند. چنین حرکتی موقعیت ژئوپلتیکی اسرائیل و روابطش را با کشورهای خلیج فارس که از ایران می‌ترسند تقویت خواهد کرد.

در ادامه این یادداشت، نویسنده به ارزش ۱۵ میلیارد دلاری کالاهایی که سالانه از تنگه باب المندب از اسرائیل و به سمت اسرائیل حرکت می‌کند اشاره کرده و گفت:  ۱۸ درصد از کل واردات و ۵ درصد از کل صادرات عبوری از این تنگه به اسرائیل تعلق دارد. بیشتر کالاهایی که از این تنگه به وسیله کشتی صادر می‌شوند، از چین است تا آلمان و آمریکا. در مورد واردات نیز کشتی‌های اسرائیلی به بیشتر به سمت آمریکا و سپس هلند و ترکیه حرکت میکنند تا به سمت چین.

بر اساس این گزارش، در صورت افزایش روابط تجاری چین و اسرائیل، واردات از آمریکا کاهش خواهد یافت. اسرائیل بیشتر ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی، فلزات و اقلام شیمیایی‌اش را از چین خریداری می‌کند. صادرات به چین شامل اقلام شیمیایی و مشتقات نفت است. اسرائیل با کره جنوبی، ژاپن و استرالیا نیز روابط تجاری دارد اما بسته شدن تنگه باب المندب به رشد واردات این رژیم از چین و صادرات خودرو به شرق آسیب خواهد زد. از طرفی هر گونه بی ثباتی در تنگه به افزایش هزینه های بیمه می انجامد که قیمت نهایی کالا را بالا خواهد برد.

به ادعای این رسانه اسرائیلی، در یک سناریوی افراطی، بسته شدن تنگه توسط ایران به جنگ منطقه‌ای می انجامد. این سناریو با توجه به نیاز ایران به افزایش سرمایه گذاری خارجی بعید به نظر می رسد. ایران هیچ منافعی در دامن زدن به آتشی که از کنترل خارج خواهد شد و ائتلاف غرب علیه خودش را تقویت خواهد کرد ندارد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان