تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

پاکستان در دو راهی بهبود روابط با ایران و عربستان/ سعودی‌ها وام 4 میلیارد دلاری پیشنهاد کردند

عربستان با پیشنهاد ارائه وام 4 میلیارد دلاری به دولت جدید پاکستان به دنبال گسترش نفوذ خود در دولتمردان این کشور است.
پاکستان در دو راهی بهبود روابط با ایران و عربستان/ سعودی‌ها وام 4 میلیارد دلاری پیشنهاد کردند

رویداد۲۴ عمران خان که پیش‌تر یک بازیکن بین‌المللی کریکت بود اخیرا توانسته است در انتخابات پاکستان پیروز شده و قرار است طی روزهای آینده به عنوان نخست‌وزیر این کشور قسم یاد کند.

یک بانک مورد حمایت عربستان سعودی پیشنهاد ارائه وام 4 میلیارد دلاری به دولت پاکستان داده است تا بتواند از این طریق نفوذ خود در دولت جدید این کشور را گسترش دهد.

این پیشنهاد زمانی از سوی عربستان مطرح شد که وزیر اقتصاد آینده پاکستان اعلام کرد  که تا پایان ماه سپتامبر این کشور  به دنبال دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول و یا کشورهای دوست نظیر چین و عربستان خواهد رفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با توجه به اینکه ذخایر ارزی پاکستان طی یک سال گذشته به شدت کاهش یافته است دولت جدید این کشور به دنبال دریافت 12 میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول است.

پاکستان تاکنون هم با دریافت وام از چین توانسته بود تا حدودی بر مشکلات خود فائق آید. طی 8 ماه گذشته روپیه پاکستان 4 بار افت ارزش در برابر دلار را تجربه کرده و 25 درصد سقوط کرده است.

پیش‌تر نیز بانک توسعه اسلامی در جده از کمک 4 و نیم میلیارد دلاری نفتی به پاکستان خبر داده بود.

یک بانک دیگر زیرمجموعه بانک توسعه اسلامی اعلام کرده است که به پاکستان 100 میلیون دلار وام خواهد داد. البته این نوع پیشنهاد سعودی‌ها در شرایطی که هنوز دولت جدید در پاکستان روی کار نیامده است نشان‌دهنده نگرانی عربستان نسبت به قدرت گرفتن عمران خان در پاکستان است. چرا که آنها نسبت به مواضع نخست‌وزیر جدید پاکستان نسبت به ایران به شدت نگران هستند.

مواضع عمران خان در قبال ایران و عربستان برای سعودی‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که وی اعلام کرده است که در قبال ایران مواضع مستقل‌تری را اتخاذ خواهد کرد.

عمران خان طی روزهای گذشته در تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران دعوت طرف ایرانی برای سفر به تهران را پذیرفت.

از سوی دیگر مهدی هنردوست سفیر ایران در پاکستان نیز جزو نخستین سفرای خارجی بود که پس از پیروزی عمران‌ خان با وی دیدار کرد.

در عین حال نخست‌وزیر آتی پاکستان به طور جداگانه با سفیر عربستان در این کشور نیز دیدار کرده است. سفیر عربستان پس از این دیدار از تمایل ولیعهد این کشور برای سفر به پاکستان در راستای بهبود روابط با اسلام‌‌آباد خبر داد.

عمران خان پیش از پیروزی در انتخابات پاکستان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود ما خواستار بهبود روابط با ایران هستیم.

عربستان کشور دوست ماست که در مواقع سخت کنار ما بود. هدف ما تلاش برای ایجاد مصالحه در خاورمیانه است و ما می‌خواهیم این نقش را ایفا کنیم.  ما تلاش خواهیم کرد با کنار زدن مناقشات بین دو همسایه آنها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

عمران خان در سخنرانی خود در جایی دیگر گفته بود که اگر کشوری خواستار صلح در شرایط کنونی باشد آن کشور پاکستان است. ما می‌خواهیم به عنوان یک کشور میانجی به ایران و عربستان در حل مشکلات آنها کمک کنیم. عربستان هیچ واکنشی به این سخنان عمران خان نشان نداده و تاکنون موضع این کشور حمایت از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بوده است.

از طرفی سعودی‌ها با اجرای برخی اقدامات در تلاش هستند تا در ایالات بلوچستان پاکستان سیاست‌های ضد ایرانی خود را دنبال کرده و در میان مردم بلوچ کشورمان اختلاف ایجاد کند.

سعودی‌ها همچنین نگران انتصاب شیرین مزاری به عنوان وزیر دفاع جدید در پاکستان هستند. دولت کنونی پاکستان اوایل سال جاری موافقت کرد که کارشناسان نظامی این کشور برای کمک به سربازان سعودی در جنگ یمن در زمینه آموزش و مشاوره حضور پیدا کنند.

پیش‌تر در سال 2015 دولت پاکستان درخواست سعودی‌ها برای حضور سربازان پاکستانی علیه مردم یمن را رد کرده بود.

شیرین مزاری سال گذشته میلادی به انتصاب راحیل شریف ژنرال پاکستانی به عنوان فرمانده ائتلاف نظامی ضد تروریسم ایجاد شده توسط عربستان به شدت انتقاد کرده بود.

وی گفته بود که پاکستان نباید به عربستان در اجرای برنامه‌های آمریکا کمک کند. مزاری معتقد است به جای این اقدام دولت پاکستان باید به سمت بهبود روابط با ایران و هند قدم بردارند.

این مقام پاکستانی می‌گوید:‌ ما باید سیاست خود در قبال عربستان را مورد تجدید نظر قرار دهیم. پاکستان نباید در اجرای برنامه‌های آمریکا با عربستان همکاری کند و به جای آن باید به سمت ایجاد روابط مناسب با کشورهای همسایه نظیر افغانستان، ایران و هند قدم بردارد
منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پاکستان ، ایران ، عربستان ، وام
نظرات شما
پیشخوان