تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
ظریف مطرح کرد:

امضای رژیم حقوقی دریای خزر پایان همه مذاکرات و اقدامات نیست/تاکید کنوانسیون بر ممنوعیت حضور نیروهای بیگانه و غیرساحلی در منطقه

وزیر امور خارجه تاکید کرد: امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که به مذاکرات ۲۱ ساله در این خصوص خاتمه می‌دهد.
رویداد۲۴ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر شنبه در نشست وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی خزر گفت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی دریای خزر و فضای دوستانه و سازنده‌ حاکم بر این نشست‌ها، در حال حاضر در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و شش موافقت‌نامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر هستیم.

وی افزود:‌ امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این خصوص خاتمه می‌دهد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه‌های جدید و ضروری به شمار می‌رود.

ظریف با بیان این‌که در این کنوانسیون تحدید حدود بستر، زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده است، اظهار داشت: این مسائل به موافقت‌نامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است و امیدواریم کشورهای ساحلی در آینده‌ی نزدیک این امور را نیز نهایی کنند.

وی ادامه داد: جای خرسندی است که در کنوانسیون دریای خزر بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت عبور و حضور نیروهای بیگانه و غیر ساحلی اتفاق‌نظر وجود دارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان