تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

نخستین خواننده مقام "نوایی" درگذشت

مراد علی سالار احمدی، خواننده موسیقی مقامی و خواننده مقام مشهور "نوایی" بعد از تحمل بیماری و به دلیل کهولت سن و عارضه قلبی از دنیا رفت.
نخستین خواننده مقام

رویداد۲۴ علی مغازه‌ای، پژوهشگر موسیقی اقوام در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: این هنرمند به دلیل عارضه قلبی مدتی در بیمارستان بستری بود که بعد از مدتی مرخص شد و در نهایت شب گذشته، ۲۰ مرداد ماه در بیمارستان تربت جام از دنیا رفت.

او اعلام کرد: مراد علی سالار احمدی متولد سال ۱۳۱۳ و اولین خواننده‌ای بود که مقام نوایی با صدای او ثبت و ضبط شد. این هنرمند از نسل خوانندگان قدیم تربت جام و حافظ و میراث‌دار مقام‌ها و نغمه‌های دیرین منطقه شرق خراسان بود.

دبیر هنری فستیوال آینه‌دار افزود: این هنرمند با استادان بزرگانی چون مرحوم نظر محمد سلیمانی، مرحوم نور محمد درپور، مرحوم غلامعلی پور عطایی، مرحوم ذوالفقار عسکریان، سرور احمدی، همراهی و همخوانی کرده بود.

مغازه‌ای با بیان اینکه سالار احمدی از سال ۱۳۵۳ به واسطه پژوهش‌های فوزیه مجد ـ پژوهشگر موسیقی اقوام به جامعه هنری و موسیقی معرفی شد، ادامه داد: مقام نوایی اولین بار با صدای او توسط فوزیه مجد ثبت و ضبط و توسط آقای مسعودیه آوانگاری شد که در کتاب موسیقی تربت جام نیز منتشر شده است.

این پژوهشگر موسیقی اقوام گفت: این خواننده، زاده و بزرگ شده تربت جام بود که قبل از انقلاب در فستیوال‌های بزرگی چون جشن هنر شیراز اجرا کرد و درخشید. بعد از انقلاب نیز سال‌ها از او خبری نبود. آخرین اجرای او در سال ۱۳۹۲ با همراهی ذوالفقار عسگریان و غلامحسین غفاری در فستیوال آینه‌دار ضبط و منتشر شده است.

مراد علی سالار احمدی جلسه شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان کشور که در تیر ماه امسال برگزار شد، در حوزه تخصصی آواز محلی خراسان درجه یک هنری که معادل دکترا هست، دریافت کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان