تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
جزئیات جلسه استیضاح وزیراقتصاد؛

کرباسیان: بخش زیادی از توانم را صرف خنثی کردن اقدامات اقتصادی معاندین می‌کنم/ از سفره‌های مردم خبر دارم

نماینده مردم شاهین‌شهر تاکید کرد: آقای کرباسیان در زمان وزارت شما سفره‌های کوچک مردم نامرئی شد قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت مردم فقیر را فقیرتر کردید گوشت کیلویی ۷۰ هزار تومان شده است

حاجی‌دلیگانی: مردم فقیر را فقیرتر کردید/  ۵۷ تن سکه طلا غارت شده است

رویداد۲۴حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: هفته دولت یاد همه شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی می‌داریم. آقای کرباسیان یک سال از رای اعتماد ملت به شما گذشته است یک سال از زمان ارائه برنامه شما با شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت بر اساس ماده ۱۲۷ آیین‌نامه داخلی مجلس گذشته است اما در این یک سال می‌دانید بر وضعیت معیشت مردم چه گذشت؟ می‌دانید بر کارگران و کشاورزان و کسانی که شغل نداشتند و معلمان چه گذشت؟

وی افزود: آقای کرباسیان هر چه فکر کردم از کدام بخش اقتصاد برای شما بگویم به این نتیجه رسیدم با زبان خودتان و از برنامه‌های خودتان از گرانی خوراکی، مسکن، اجاره بهای خودرو و بازار عنان بریده ارز و سکه و رکود و عدم شفافیت بگویم. از برنامه‌های خودتان در مردادماه ۹۶ می‌گویم. یادتان هست تورم را در کنار راه‌های رشد اقتصادی مطرح کردیم و گفتیم کشور شاهد نوسان شدید در بازار ارز است؟ گفتید ثبات و آرامش در کشور به وجود آ‌مده و تورم یک رقمی شده است. تورم خوراکی‌ها از ۴۱.۷ درصد به ۸.۲ درصد در سال ۹۵ رسیده است توضیح دادید با توجه به اهمیت خوراکی‌ها سبد خرید برای گروه‌های ضعیف تعیین شده است. دلار از ۲۴۰۰ در سال ۸۴ به میانگین ۳۵۰۰ در سال ۹۲ رسید.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: ضریب نرخ ارز به کمتر از ۵ درصد در سال ۹۵ کاهش یافت در برنامه‌های خود به توجه به گزارش‌های جهانی در بهبود فضای کسب و کار صحبت کردید و گفتید ۳۸ پله در نوآوری و ۳۲ پله در فضای کسب و کار بهبود داشتیم و از ۷ به ۶ رسیده‌ایم. وضعیت کلان اقتصادی کشور ۱۵ پله بهبود یافته است اما دلار از ۳۸۰۰ به ۱۲ هزار تومان رسیده است. با افزایش نرخ مسکن روبه‌رو بوده‌ایم.

نماینده مردم شاهین‌شهر تاکید کرد: روزانه ۱۰ میلیارد به نقدینگی کشور افزوده شد و اقتصاد را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید و با ۹۵ درصد افزایش قیمت روبرو بوده‌ایم.

وی افزود: رشد در بخش‌هایی که تاثیر زیادی بر معیشت مردم دارد، مثل خوراکی‌ها روزانه با ۹ درصد افزایش قیمت روبرو است. ۴ نقطه در اقتصاد سقوط کرده‌ایم. قیمت سکه و خودرو به طور افسار گسیخته افزایش داشته است.

حاجی‌دلیگانی یادآور شد: در زمان وزارت شما سفره‌های کوچک مردم نامرئی شد قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت مردم فقیر را فقیرتر کردید گوشت کیلویی ۷۰ هزار تومان شده است نقش شما در بسته ارزی ارائه شده چیست در مفاد آن نقش داشتید ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار از کشور به تاراج برده شده ۵۷ تن سکه طلا غارت شده است.

بهادری: به اقتصاد حتی به اندازه فوتبال اهمیت ندادیم

هادی بهادری در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد گفت: من در وهله اول از آقای روحانی گلایه دارم که در راس وزارت اقتصاد، آدم اقتصاددان وجود ندارد. وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ‌کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است و به بحث تخصص هیچ توجهی نشده است و هر جایی ما به تخصص توجه نکردیم، آسیب‌های جدی دیده‌ایم.

وی افزود: حتی به اقتصاد به اندازه فوتبال اهمیت نداده‌ایم، وقتی می‌بینیم در فوتبال مربی متخصص نداریم از کشورهای خارج می‌آوریم اما در اقتصاد در همین حد هم اهمیت داده نشده است. وزارت اقتصاد توان هماهنگی را ندارد، تئوری ندارد و وزیر اقتصاد نمی‌تواند تئوری‌پردازی کند. آقای روحانی با وصله و پینه نمی‌توان کابینه را اداره کرد.

بهادری متذکر شد: تذکر بعدی من به خود شماست، آقای کرباسیان حالا که به شما پیشنهاد وزارت اقتصاد را دادند چرا پذیرفتید؟ شما که خود گفتید اقتصاد کلان نمی‌دانید چرا استعفا ندادید و عذرخواهی نکردید؟ وضعیت مردم را می‌دانید؟ می‌دانید ریشه گرانی در وزارت شماست؟ می‌دانید اگر می‌توانستید گرانی را کنترل کنید این وضعیت مردم نبود؟

وی افزود: می‌دانید بانک‌ها در سود تولیدی‌ها شریک هستند؟ برای تولید یک سال تا دو سال زمان می‌برد که سرمایه‌گذاری شود؟ می‌دانید وام‌ها مسدود می‌شود؟ آقای کرباسیان می‌دانید بند و تبصره ۱۶ هنوز اجرا نشده است؟ گمرک شما باعث شده امروز تلنباری از محصولات که در حال فاسد شدن هستند در انبارها وجود داشته باشد. آیا می‌دانید قاچاق از مبادی گمرک انجام می‌شود؟ می‌دانید اصناف بیچاره شده کسانی که سکه خریدند باید مالیات دهند؟ می‌دانید تولیدکنندگان در زندان هستند و عدالت مالیاتی وجود ندارد؟ مالیات یک استان در یک صنف با استان دیگر متفاوت است؟

بهادری خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما انسان خوش‌برخورد و خوش‌منشی هستید اما به رغم این موضوع توانایی هماهنگی تیم اقتصادی را ندارید. از همکاران عزیز خواهش می‌کنم با رای به استیضاح وزیر اقتصاد اجازه آسیب بیشتر به این وزارتخانه و وضعیت معیشت مردم را ندهند تحریم‌ها هنوز آغاز نشده وضع کشور این است.

خادمی: روحیه اشرافیگری خاوری همچنان در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت اقتصاد در زمینه‌ی تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی گفت: اگر امروز خاوری نیست، اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران وزارت اقتصاد جاری است.

هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

رحیمی‌جهان‌آبادی: کرباسیان، اقتصاد کلان بلد نیست

رییس فراکسیون مرزنشینان مجلس گفت:‌ اقتصاد دولت روحانی بیمار است و مقصر آن هم شخص آقای کرباسیان است پس همکاران عزیز به نام ملت ایران به استیضاح کرباسیان رای مثبت دهیم.

جلیل رحیمی جهان آبادی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ گفت: وزارت اقتصاد از مدیریت اوضاع اقتصادی ناتوان است. کرباسیان مدیری نیست که اقتصاد کلان بلد باشد و بتواند آن را اداره کند،‌ ایشان توانایی اداره زیر مجموعه خودش را هم ندارد. بیش از ۴۰ نماینده استیضاح وزیر اقتصاد را به این دلیل امضا کردند که بفهمند مقصر فساد در سامانه‌های گمرک چه کسی است؟ بارها به رییس گمرک گفته‌ام شرکتهای مرزنشینان تحت فشار هستند، در گمرک فساد است و مشکلات اقتصادی مردم را زمین‌گیر کرده است اما هیچ تلاشی در کرباسیان و گمرک برای رفع چالش‌ها نیست.

عملکرد کرباسیان باعث بهبود نیافتن وضعیت معیشت و افزایش بیکاری شد

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که عملکرد وزیر اقتصاد باعث اجرایی نشدن مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری شد، گفت: اگر این زلزله اقتصادی در هر کشوری رخ می‌داد مدیران ارشد اقتصادی عذرخواهی می‌کردند، اما انگار فرهنگ عذرخواهی در بین مسئولان کشور ما وجود ندارد. وی افزود: برنامه اقتصادی دولت مبتنی بر اقتصاد و اقتصاد مردم‌محور بود، اما دولت عملکردی خلاف آن داشت به طوری که سیاست پولی و مالی دولت و به خصوص عملکرد وزیر اقتصاد باعث کاهش ثروت عمومی و ارزش پول ملی شد.

امروز ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

حجت الاسلام حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. این امر یعنی خالی شدن جیب مردم و افت سرمایه مردم. این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می‌رود و به تورم تبدیل می‌شود. وی بیان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

مسعودکرباسیان وزیراقتصاد دولت دوازدهم امروز در مجلس و جلسه استیضاح خود حاضر شد تا علاوه بر پاسخگویی به سوالات نمانیدگان، از عملکرد خود نیز دفاع کند.

بخش هایی از اظهارات وی را بخوانید؛

*من متاسفم که به جای اینکه تمرکزم را برای بهبود معیشت مردم بگذارم، باید بخش زیادی از توانم را صرف خنثی کردن اقدامات اقتصادی معاندین کنم.

* بنده یک سال است که وزیر اقتصاد هستم و طبیعی است نمی شود مسائل تاریخی را در یک سال حل کرد

*ترکیه و روسیه نه تهدید به نخریدن نفت شدند، نه تهدید به تحریم کشتی ها شدند، نه تهدید به جنگ شدند اما ارزش پول ملی آنها بیشتر از ما کاهش یافت.

* از سفره‌های مردم خبر دارم/ مشکلات اقتصادی به عمر یک قرن را نمی‌توانم در یک سال حل کنم

*من هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسوولیت خود پاسخگو هستم من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم. ای کاش کسانی که در موافقت با استیضاح صحبت کردند سوالات را به من قبلا می‌دادند

*اگر نبود حوادث ارادی اکنون می‌توانستیم نشانه‌های روند بهبود اقتصاد را در کشور ببینیم

*من به عنوان وزیر اقتصادی به تک تک نمایندگان حق می‌دهم که نگران مردم باشند. میدانم که سفره‌های مردم با برخی آمارهای اقتصادی تناسبی ندارد. با نهایت صداقت مطالبات ملت را محترم می‌شمارم

*قبول میکنم که از ابتدای بهار اقتصاد ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم دچار نوسان شد اما این به معنی آن نیست که اقتصاد کلا ناکارامد شده است

*من واقعا متاسفم که به جای اینکه توان خودم را روی بهبود زندگی مردم بگذارم روی عناد دشمنان می‌گذارم

*ریشه تلاطم اقتصادی کشور یک قرن است که گریبان ما را گرفته است. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل کشور بلکه متاثر ار بدعهدی نظام سلطه است

*انتظار نمی‌توان داشت که در یک سال تمام مسائل تاریخی را حل و فصل کرد

*تهدیدهای برون زا هم برای ترکیه پیش آمد نه تهدید شدند به قطع فروش نفت، نه تهدید شدند به محدویت پتروشیمی و نه به بستن سوئیفت اما ما کشور و مردم خوبی داریم

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان