تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرنوشت وزرای اقتصاد از بنی‌صدر و اردلان تا امروز/ کرباسیان؛ اولین وزیر اقتصاد که با استیضاح عزل شد +جدول

معمولا وزیران اقتصاد باید چهره‌های آکادمیک اقتصادی باشند؛ با این حال تنوع افرادی که بر وزارت اقتصاد تکیه زده‌اند بالاست. مشهورترین آنها ابوالحسن بنی صدر بود که از وزارت به ریاست جمهوری رفت.

 کرباسیان:اولین وزیر اقتصادی که با استیضاح عزل شد

رویداد۲۴ امروز برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، وزیر اقتصاد و امور دارایی ایران استیضاح شد. پیش از این شمس‌الدین حسینی هم یکبار در دولت احمدی نژاد استیضاح شده بود و رای اعتماد آورده بود اما حالا شانس با کرباسیان یار نبود تا او بعد از یک سال با وزارت اقتصاد و امور دارایی خداحافظی کند.

بعد از خداحافظی ربیعی از وزارت کار، سیف از بانک مرکزی و نوبخت از سخنگویی دولت، کرباسیان چهارمین تغییر کابینه در دو ماه اخیر است اما هنوز برای سه مسئولیت فرد جدیدی معرفی نشده است.

معمولا وزیران اقتصاد باید چهره‌های آکادمیک و اقتصادی باشند با این حال تنوع افرادی که بر وزارت اقتصاد ایران تکیه زده‌اند بالاست. مشهورترین شاید ابوالحسن بنی صدر باشد که از وزارت اقتصاد پله ساخت به ساختمان ریاست جمهوری.

افرادی مثل طهماسب مظاهری، مرحوم محسن نوربخش، صفدر حسینی، داود دانش جعفری و حسین نمازی هم در دو دولت مختلف در مدیریت اقتصادی کشور حضور داشته‌اند.

از جمع این افراد به جز بنی‌صدر، طهماسب مظاهری هم هوس ریاست جمهوری به سرش زد. پنج نفر دیگر هم عضو رسمی احزاب ایران بودند و به این ترتیب نمی‌توان وزارت اقتصاد را یک وزارت غیر سیاسی خواند.

از دوازده وزیر اقتصاد ایران بعد از انقلاب، دو نفر وفات کرده‌اند و سایرین همچنان در عرصه سیاست و اقتصاد ایران فعالیت دارند. جدول زیر همه وزرای اقتصاد پس از انقلاب و سرنوشت آنها را نشان می‌دهد:

سرنوشت وزرای اقتصاد از بنی‌صدر و اردلان تا امروز/ کرباسیان؛ اولین وزیر اقتصاد که با استیضاح عزل شد +جدول

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان