تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
گزارش احمد خاتمی از فعالیت‌های مجلس خبرگان

از پیش‌نویس قطع‌نامه برای محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی تا شاخص‌های رهبری نظام

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اهم مسائل بررسی شده در کمیسیون تحقیق خبرگان، بررسی شاخص‌های رهبری نظام، بررسی اغتشاشات دیماه، پاسخ به نامه آقای جنتی و میزان تحقق مطالبات رهبری بوده است.

از پیش‌نویس قطع‌نامه برای محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی تا شاخص‌های رهبری نظام

رویداد۲۴ احمد خاتمی در نشست خبری در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت‌: یعنی آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ بلیط هواپیما که بخش خصوصی نیست، چرا این اندازه گران شده است؟ افزایش مالیات قانون دارد یا خیر؟ آیا افزایش ۶۰درصدی مالیات قانونی است؟  لوازم روزمره مردم این اندازه گران شده است.

وی  در خصوص برنامه پنجمین اجلاس خبرگان گفت: این بار به دلیل دغدغه اعضای مجلس خبرگان، رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دستور کار پنجمین اجلاس است.  برخی نگویند این ربطی به خبرگان ندارد؛ در ماده ‌۵۲ داریم به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان نسبت به تحولات کمیسیونی  تشکیل شود.  از روسای سه قوه دعوت کردیم که در مجلس خبرگان بیایند. رئیس‌جمهور عذرخواهی کردند. ما عذر ایشان را نمی‌دانیم ولی معتقد هستیم این یک فرصت بود که بیایند در مجلس و دغدغه‌های اعضای مجلس خبرگان را بشنوند که شخصیت‌های برجسته کشور هستند.

خاتمی ادامه داد: کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان از ابتدا تاکنون در دو سال ۱۳ جلسه داشته و اهم مسائل مورد رسیدگی، بررسی شاخص‌های رهبری نظام،  بررسی مسائل جاری کشور و اغتشاشات دی ماه،  بررسی هیات اندیشه ورز و پاسخ به نامه آقای جنتی، بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی و میزان تحقق مطالبات رهبری بوده است.کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ قانون اساسی که در انتخاب رهبری نقش دارد مصوبات مهمی داشته است. تعیین کمیته سه نفره و بررسی شرح وظیفه کمسیون و جلسه مشترک با کمیسیون تحقیق از جمله این کارها بوده است.

وی تشریح کرد: از کمسیون‌های فعال ما کمسیون سیاسی و اجتماعی است. اهم مباحث مورد بررسی و مصوبات، بررسی آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی،  بررسی مساله اقتصاد و مشکلات معشیتی،  بررسی موضوع ای اف تی اف، بررسی مسائل فرهنگی و فیلم و سینما، بررسی مسائل منطقه،  بررسی مفاسد اقتصادی و پدیده قاچاق، تعیین سه کمیته و کارگروه فرهنگی، مدیریتی، امنیتی و اقتصادی و برگزاری جلسات، تهیه و تدوین جزوات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ارسال به اعضای خبرگان، تهیه پیش‌نویس قطع‌نامه برای محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی،  بررسی عوامل اغتشاشات دی ماه،  بررسی افق آینده در برنامه‌های صدا و سیما،  بررسی نقشه‌های دشمنان و بررسی برخورد قوه قضاییه با فساد و مفسدان اقتصادی بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای عملی مجلس خبرگان برای اینکه سران سه قوه را مکلف به پیگیری فرمایشات رهبری کند چیست، گفت: می‌دانید که وظیفه قانونی خبرگان دو وظیفه است. یکی انتخاب رهبر است هنگامی که نیاز باشد یکی مراقبت بر اینکه رهبر واجد شرایط بماند.

خاتمی افزود: مقام معظم رهبری وظیفه خبرگان را فراتر از این دیدند. مطالبه‌گری را وظیفه خبرگان دیدند و فرمودند قطع نامه صادر کنید ما راهکار قانونی برای الزام روسای سه قوه نداریم ولی می‌توانیم این مطالبات را به عنوان خواسته عمومی مطرح کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره تجمع اخیر مدرسه فیضیه گفت  حوزه‌ها طی قرن‌ها با زعامت مراجع اداره شده است و امروز هم با زعامت مراجع اداره می‌شود، یعنی جامعه مدرسین پیشنهاد می‌دهد. این‌ها کتبی یا شفاهی این جمع را نصب می‌کنند به عنوان شورای عالی حوزه پس زعامت حوزه‌ها با مراجع عظام است و حرفی حرف حوزه محسوب می‌شود که حرف مستقیم مراجع شناخته شده تقلید باشد و یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد. ای کاش در همان مساله اقتصادی که اعلام شده بود منصفانه حرف زده می‌شد و این حواشی پیش نمی‌آمد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان