تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
گزارش رویداد24 از رونق سریال‌‌سازی خارج از صداوسیما؛

مروری بر تاریخ سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ از قهوه تلخ تا ممنوعه +جدول

تغییر ذائقه مخاطبان در دهه اخیر به صداوسیما نرسید و تلویزیون همچنان در سریال‌سازی با واقعیت جامعه فاصله بسیار دارد. عجیب نیست در این شرایط سازندگان سریال‌ها ترجیح بدهند آثارشان را در جایی بیرون از صداوسیما به دست مخاطبان خود برسانند.
وقتی گلزار، علیدوستی و مهران مدیری سریال بازی می‌کنند
رویداد۲۴  مجموعه نمایش خانگی ممنوعه این هفته در سراسر کشور توزیع شد تا بیستمین سریال شبکه نمایش خانگی لقب بگیرد. همین بهانه‌ای شد برای مرور تاریخ ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی. البته دو سریال «سیگنال موجود است» و «گنج مظفر» هم در شبکه نمایش خانگی پخش شدند. تفاوت اینجاست که این سریال‌ها در ابتدا برای نمایش در صدا و سیما ساخته شدند، اما به خاطر بعضی مسائل از شبکه نمایش خانگی سر در آوردند. در این بین مجموعه‌های دیگری مثل شام ایرانی هم بودند که در سریال داستانی محسوب نمی‌شوند.

تاریخ سریال سازی شبکه نمایش خانگی

سال ۸۹، بعد از توزیع موفق سریال خارجی فراز از زندان، لطیفی ساخت قلب یخی را شروع کرد. سریال موفقی نبود، اما به خاطر شکستن بعضی خطوط قرمز، فروش موفقی داشت. سال بعد لطیفی که فروش خوب «قهوه تلخ» را دیده بود به سراغ ژانر کمدی رفت و «ساخت ایران» را تولید کرد. این مجموعه بعدا از صدا و سیمای ایران هم پخش شد. محمدرضا گلزار برای اولین بار سریال بازی کرد.

از آن طرف در سال ۹۰ و در آشفته بازار نمایش خانگی، فصل جدید «قلب یخی» توزیع شد، اما هیچ ربطی به فصل‌های اول و دوم نداشت. کلی بازیگر جدید هم در سریال بودند.

همزمان با قلب یخی، قهوه تلخ مهران مدیری، احتمالا پرفروش‌ترین سریال تاریخ شبکه نمایش خانگی توزیع شد که با تبلیغات شهری فراوان موفقیتی چشمگیر داشت. با این حال بعد از چند ماه توزیع موفق، به خاطر بعضی اختلافات بین عوامل، این سریال متوقف شد. بعد از این سریال مهران مدیری هم سعی کرد شکست قهوه تلخ را با «ویلای من»، «شوخی کردم» و «عطسه» جبران کند. هر سه مجموعه شکست خوردند و مهران مدیری به صدا و سیما بازگشت.

با روی کار آمدن دولت جدید، بعضی چهره‌های مشهور که از صدا و سیما نا امید بودند، به نمایش خانگی آمدند. بیژن بیرنگ با ستاره‌ها «عشق تعطیل نیست» را ساخت و شکست خورد. کمال تبریزی هم با «ابله» موفقیتی دشت نکرد. تنها سریال موفق «شاهگوش» داود میرباقری بود که نسبت به همه مجموعه‌های قبلی، بیشتر قابل احترام بود.

سرانجام سال ۹۴ «شهرزاد» متولد شد. سریالی که پرخرج، پرستاره و موفق بود. هم فروش خوبی داشت و هم نقد‌های خوبی از منتقدان گرفت. فصل‌های بعدی شهرزاد ساخته شد و بسیاری به تقلید از شهرزاد پرداختند. از جمله کاظم راست گفتار که سعی کرد فیلم خود را با سر و شکلی شبیه شهرزاد به بازار عرضه کند.

«رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه، «خوب بد جلف» به کارگردانی سعید آقاخانی و «نهنگ آبی» به کارگردانی فریدون جیرانی از جمله سریال‌هایی هستند که در حال فیلمبرداری هستند و انتهای امسال یا ابتدای سال آینده به جمع سریال‌های سینمای خانگی افزوده می‌شوند.

وقتی گلزار، علیدوستی و مهران مدیری سریال بازی می‌کنند

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان