تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

اظهارات داروغه زاده درباره اکران «خانه پدری»، «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی»

معاونت نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای اینکه سلامت روان جامعه حداقل در حوزه سینما تضمین شود باید در ابتدا به سلامت روان سینماگران کمک کنیم. یعنی نباید باعث تخریب روان سینماگران شویم و اجازه دهیم که به شکل حیات طبیعی؛ فیلم‌هایی که علاقه دارند را بسازند و به آنها اعتماد کنیم.
اظهارات داروغه زاده درباره اکران «خانه پدری»، «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی»
رویداد۲۴ ‎ابراهیم داروغه زاده درباره رفع توقیف تعدادی از فیلم‌های سینمایی و امکان اکران آنها در سینما گفت: تاکنون تعدادی از فیلم‌هایی که مشکل اکران داشتند با رفع این مسائل توانستند روی پرده سینما بروند. «عصبانی نیستم»، «دلم میخواد»، «خانه دختر»، «زادبوم» و … از آن جمله بودند. فیلم‌های «پارادایس» و «آشغالهای دوست داشتنی» هم به احتمال زیاد تا پایان سال اکران خواهد شد، «خانه پدری» هم اکنون مجوز نمایش در سینماهای «هنرو تجربه» را دارد.
‎او که دبیری سی و ششمین جشنواره ملی فجر را برعهده داشت، با بیان اینکه «طبیعتاً تمایل ندارم که دبیری جشنواره را برعهده بگیریم» درباره‌ی دبیری دوره‌ی پیش رو جشنواره، گفت: همانطور که می‌دانیم انتخاب دبیر جشنواره برعهده رئیس سازمان سینمایی است و ما تابع دستورات و نظر ایشان هستیم اما این وظیفه سنگینی است که معاونت نظارت و ارزشیابی همزمان بخواهد، دبیری جشنواره را هم داشته باشد.
‎داروغه‌زاده که در حاشیه برگزاری سومین جشنواره فیلم سلامت این گفت‌وگو را انجام می داد، درباره تولید فیلم‌هایی با درونمایه سلامت و بهداشت روانی و جسمی با توجه به مسوولیت‌اش در وزارت ارشاد، توضیح داد: تعداد فیلم‌هایی که در حوزه سلامت ساخته می‌شود ارتباط مستقیمی به اداره نظارت و ارزشیابی ندارد. در این میان وظیفه ما این است که نظارت داشته باشیم تا فیلمی که در حوزه سلامت ساخته می‌شود، علمی و درست باشند. به همین دلیل فیلمسازان را به کارشناسان وزارت خانه معرفی می‌کنیم تا مشورت بگیرند. به طور مثال اگر فیلمی راجع به پیوند اعضا، ایدز یا هر موضوع دیگری مرتبط با سلامت ساخته شده باشد، ما از فیلمسازان خواهش می‌کنم با کارشناسان حوزه سلامت مشورت کنند تا فیلم از نظر حوزه سلامت بتواند به درستی حرفش را بیان کند.
‎او با تاکید بر اینکه “فیلم‌هایی که با نیت خوب ساخته می‌شوند باید اطلاعات درست هم به مخاطب بدهند” گفت:  در سه، چهار سال گذشته فیلمهایی که با موضوع سلامت ساخته و نمایش پیدا کردند زیاد بوده‌اند. همچنین بخش مهمی از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر هم حضور داشتند به موضوع سلامت پرداخته بودند. برای ما در سازمان سینمایی بسیار مهم است که فیلم‌ها غلط فاحش در حوزه سلامت نداشته باشند یعنی اطلاعات اشتباه در حوزه سلامت به مخاطب ندهند. سازمان سینمایی و معاونت نظارت و ارزشیابی از اینکه فیلمی درباره موضوعات مرتبط با سلامت ساخته شود، استقبال می‌کند زیرا که شاید نتوان برخی مسایل را از طریق تلویزیون، به خاطر آنکه رسانه‌ای عمومی است بیان کرد اما می‌توان این پیام‌ها را از طریق سینما به گروه خاص مخاطب منتقل کرد.
‎داروغه زاده که خود پزشک است در پاسخ به اینکه پزشک بودن او چقدر در سمت معاونت نظارت و ارزشیابی برای نمایش فیلم‌هایی در حوزه سلامت تاثیر گذار بوده، توضیح داد: دغدغه  پزشکی که در سازمان سینمایی می‌آید این است که از طریق سینما به سلامت روان مردم و جامعه کمک کند. برای این کار هم باید کمک کنیم فیلم‌سازان فیلم‌هایی که دوست دارند را بسازند و وقتی فیلم‌های شاد و مفرح ساخته می‌شود خوشحال می‌شوند، زیرا که می‌توانند در جامعه حس خوب ایجاد کنند.
‎این مدیر فرهنگی در پایان گفت: برای اینکه سلامت روان جامعه حداقل در حوزه سینما تضمین شود باید در ابتدا به سلامت روان سینماگران کمک کنیم. یعنی ما نباید باعث تخریب روان سینماگران شویم و اجازه دهیم که به شکل حیات طبیعی، فیلم‌هایی که علاقه دارند را بسازند و به آنها اعتماد کنیم. سخت گیری های بلاوجه و خارج از قانون نکنیم. ‎همیشه هم این روش جواب داده است به نحوی که اگر همین الان هیچ دستگاه نظارتی وجود نداشته باشند، فیلمی توسط سینماگران ساخته نخواهد شد که با منافع ملی یا باورهای دینی مردم در تضاد باشد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینما ، فیلم ، اکران ، توقیف
نظرات شما
پیشخوان