تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷

زنان، غایبان اصلی این مستند هستند

کارگردان مستند سینمایی«بزم رزم»، با بیان اینکه ساخت این مستند از ایده تا اجرا حدود یک سال به طول انجامید، خاطرنشان کرد: یکی از نقدهایی که به این مستند وارد شده و آن را درست می‌دانم،عدم توجه به وضعیت زنان فعال درعرصه موسیقی کشور در مقطع زمانی انقلاب و جنگ دراین مستند است.
زنان، غایبان اصلی این مستند هستند
رویداد۲۴ «سید وحید حسینی»، بعد از نمایش مستند سینمایی «بزم رزم» در خانه فرهنگ «کارفه» در نشست نقد و بررسی این اثر که با حضور وی به عنوان کارگردان و«محدثه گلچین عارفی » تدوین گر این مستند برگزار شده بود در مورد روند ساخت این مستند دو ساعته تصریح کرد: من پیش از اعزام به سربازی به موضوع موسیقی و تاریخ آن به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ علاقه داشتم. در دوران سربازی در موسسه روایت فتح مشغول به خدمت شدم و در آنجا پیشنهاد ساخت این مستند در ارتباط با موسیقی جنگ را ارائه کردم که مورد پذیرش قرار گرفت.

وی با تاکید براین که ، مستند «بزم رزم» به صورت شخصی ساخته شده است و به نوعی مستقل از روایت فتح است، ادامه داد: اکثر پلان‌ها و مصاحبههای انجام شده در فیلم، در خانه خودمان فیلمبرداری شده است.
این مستندساز جوان با بیان اینکه در طول فیلمبرداری با توجه به مصاحبه‌هایی که با هنرمندان و مسوولان فرهنگی وقت، انجام دادیم، اطلاعات‌مان در مورد وضعیت موسیقی در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ افزایش پیدا کرد،اظهار کرد:در اوایل کار قسمتی از اطلاعاتی که در اختیار داشتیم گنگ بود ولی در دل کار بسیاری از اطلاعات برایمان مشخص و روشن شد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد چرایی انتخاب فرم گفت‌وگو و مصاحبه برای ساخت این مستند، گفت: من از این فرم در تمام فیلم‌هایم استفاده کرده‌ام. متاسفانه بعضاً در بین مستندسازها نگاه خوبی نسبت به ساخت مستند براساس مصاحبه وجود ندارد ولی من اولین کارم مصاحبه‌محور بود و علاقه‌مند بودم که از این شیوه در ساخت این مستند نیز استفاده کنم.
این کارگردان با بیان اینکه در تکمیل و ساخت این مستند از آرشیو کمک زیادی گرفته است، خاطرنشان کرد: درساخت این مستند، آرشیو به کمک مصاحبه آمده و باعث شد که فیلم با آنکه طولانی است ولی برای مخاطبان خسته‌کننده نباشد.
حسینی با بیان اینکه در ساخت این مستند تمام تلاشم این بود که اطلاعات درست را به مخاطبان در ارتباط با موضوع مستند ارائه دهم، به سختی انجام برخی از مصاحبه‌ها در جریان ساخت این مستند اشاره کرد و گفت: برخی از مصاحبه‌شونده‌ها به خوبی همراهی می‌کردند ولی در مورد برخی از آنها نیز ما نمی‌توانستیم آنها را به راحتی به سر ذوق بیاوریم تا صحبت کنند.
وی در پاسخ به این سوال که محدودیت‌هایش برای ساخت این مستند چه بوده و دوست داشته چه کسانی در این مستند حضور داشته باشند ولی اکنون در آن حضور ندارند ؟ گفت: لیستی 70 الی 80 نفره از آهنگسازان، تنظیم‌کنندگان، خوانندگان و مدیران فرهنگی  وقت را تهیه کرده بودیم که توانستیم با برخی از آنها گفت وگو کنیم. دوست داشتم که می‌توانستیم  در این مستند با آقایان «علی معلم دامغانی» و «فریدون شهبازیان» ، صحبت کنیم ولی این امر اتفاق نیفتاد. از آن طرف علاقه‌مند بودم که در این مستند از حضور آقایان «لطفی» و« مشکاتیان» نیز استفاده کنیم که این امر امکان‌پذیر نبود و به آقای «سایه» نیز دسترسی نداشتم. همچنین از حضور آقایان «محمدرضا شجریان» و« مهرداد کاظمی» به علت این که هر دو بیمار بودند ، نتوانستیم استفاده کنیم، مطمئناً هر کدام از این افراد در این مستند حضور پیدا می‌کردند گرچه کار ما سخت‌تر می‌شد، ولی این مستند جامع و کامل‌تر بود.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست که با حضور علاقمندان به حوزه سینما و موسیقی  برگزار شده بود،خاطرنشان کرد: یکی از نقدهایی که به این مستند وارد شد و آن را نقد درستی می‌دانم این است که ما فراموش کردیم که به  وضعیت زنان فعال در عرصه موسیقی کشور در مقطع زمانی انقلاب و جنگ و اینکه چه اتفاق هایی  برای آنها رخ داد، بپردازیم. به نظرم باید درحد یک فصل به این موضوع می‌پرداختیم.
در ادامه این نشست «محدثه گلچین عارفی» تدوین گر این مستند  که همسر سید وحید حسینی است در سخنانی درمورد روند تدوین این مستند با بیان اینکه من خود به این موضوع علاقه‌مند بودم و علاقه‌مندی و آشنایی‌ام به موضوع فیلم در تدوین آن نیز موثر بود، ادامه داد: در تدوین با داستان‌های زیادی روبه‌رو بودیم. راش‌های زیادی داشتیم و مهم این بود که بهترین‌ها را انتخاب کنیم؛ قسمت‌هایی که جذاب باشند و بتوانند اطلاعات مورد نظر را به خوبی منتقل کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب آرشیو نیز به علت حجم زیاد آنها، کار سختی  بود و ناچارا در  دو مرحله آرشیوها را تدوین کردیم، تصریح کرد : در واقع سختی کار این بود که ما چگونه سفره‌ای را که پهن کرده‌ایم، جمع کنیم.

عارفی افزود: ترفندی که در این زمینه به ما کمک کرد، فصل‌بندی مستند بود ،ما به راحتی نمی‌توانیم برخی از قسمت های مستند را به هم ربط بدهیم چراکه با هنرمندانی روبه‌رو بوده‌ایم که گرایش‌های متفاوتی داشتند و نمی‌توانستیم این قسمت‌ها را پشت‌سر هم بیاوریم. بنابراین اقدام به فصل‌بندی کردیم و هر بخش را متناسب با محتوا نام‌گذاری کردیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در دو سوم این مستند سیر تاریخی رعایت شده ولی در یک‌سوم پایانی چنین موضوعی مورد توجه قرار نگرفته، خاطرنشان کرد: ما از اول هم قصد نداشتیم که سیر تاریخی را رعایت کنیم. شاید در ابتدای مستند این تصور به وجود آید که سیر تاریخی رعایت شده ولی در واقع اینگونه نیست. من فکر می‌کنم اگر می‌خواستیم براساس سیر تاریخی مستند را تدوین کنیم این باعث وارد شدن ضربه فنی به مستند «بزم رزم» می‌شد چنانکه بیننده بعد از یک ساعت از مشاهده مستند خسته میشد.
این تدوینگر با بیان اینکه زمان این مستند حدود دو ساعت است و این موضوع در سینمای مستند ایران امری غیرمتعارف است، ادامه داد: ما نمی‌توانستیم فیلم را کوتاه‌تر کنیم ،ناچار بودیم که مستند طولانی باشد گرچه برخی از قسمت‌ها را نیز حذف کردیم.
بر اساس این گزارش مستند «بزمِ رزم» سرگذشتِ پر فراز و نشیبِ موسیقیِ  کشور در سال‌های جنگ است .
این مستند سینمایی تاکنون سیمرغ بلورین بهترین پژوهش فیلم مستند از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، نامزد سیمرغ بلورین بهترین مستند از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر ،دیپلم افتخار و تندیس بهترین پژوهش از دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت،دیپلم افتخار و نشان شبکه مستند برای بهترین فیلم از دهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت نامزد بهترین کارگردانی، فیلم، تدوین و پژوهش از هشتمین جشن مستند خانه سینما دیپلم و....را کسب کرده است.
 مستند «بزم رزم» به دلیل استقبال بالای مخاطبین هفته اینده دوشنبه ۱۲ شهریور ماه در خانه فرهنگ کارفه با مدیریت علیرضا شجاع نوری و مونا زندی دوباره به نمایش در میآید.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: موسیقی ، فیلم ، مستند ، سینما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان