تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

طرح جدید کنکور نباید برگرفته از کشورهایی باشد که دغدغه کنکور ندارند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به طرح جدید کنکور گفت: نباید از کشور‌هایی الگوبرداری کنیم که اصلا دغدغه کنکور ندارند.
طرح جدید کنکور نباید برگرفته از کشورهایی باشد که دغدغه کنکور ندارند
رویداد۲۴ علی زرافشان (معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش) درباره طرح جدید کنکور که از سوی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی ارائه شده است، گفت: من این طرح را در فضای رسانه‌ای شنیدم و، چون در حد طرح است؛ باید چارچوب و روش اجرایش مشخص و سپس به عنوان یک طرح مدون به صحن علنی مجلس پیشنهاد شود، اما هنوز هیچ گفت‌وگویی در مورد آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهاداتی که معمولا مطرح می‌شود، واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها است که در گذشته دور هم مطرح بود. به طور مثال در دهه ۵۰ علاوه بر کنکور سراسری برخی از دانشگاه مثل دانشگاه نفت آبادان خودشان کنکور مستقل داشتند، اما پیشنهادی که الان مطرح شده این است که کنکور برگزار نشود و دانشگاه‌ها بر مبنای عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان آن‌ها را بپذیرند، لذا باید بگذاریم این طرح یک مقدار روشن‌تر و چارچوبش مشخص شود، بعد راجع به آن صحبت کنیم.

زرافشان در پاسخ به این سوال که چرا این طرح الگوبرداری از دانشگاه‌های فرانسه و آلمان است، گفت: یکی از اشتباهات همین است، ما نباید از کشور‌هایی الگوبرداری کنیم که اصلا دغدغه کنکور ندارند. کشوری که ۳۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌هایش توسط مردم خودش پر می‌شود و ۷۰ درصد دیگر را مردم کشور‌های دیگر پر می‌کنند، نمی‌تواند برای ما الگو باشد، چون در آن کشور اصولا دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل دانشگاهی ندارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر زمانی نمایندگان محترم قصد داشتند از کشوری الگوبرداری کنند، باید در این زمینه کشور چین، کره و ژاپن را ببینند. یعنی در جا‌هایی که تحصیل در دانشگاه یک ارزش اجتماعی است و در آن جامعه تحصیل در دانشگاه در واقع تمایز اجتماعی ایجاد می‌کند. این کشور‌ها می‌توانند الگوی ما باشند و تقریبا مشکلات ما را دارند. کنکور‌های بسیار بزرگی هم دارند، همین سه چهار هفته قبل کنکور چین با ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار داوطلب برگزار شد.

زرافشان به برگزاری آزمون کشور کره نیز اشاره کرد و گفت: در این ایام همچنین کشور کره آزمونش را برگزار کرده است. در آنجا هم مثل ایران مادر داوطلبان در معابر نشسته‌اند و دعا می‌خوانند و شمع نذر می‌کنند. خطای استراتژیک این است که ما خودمان را با کشور‌هایی مقایسه کنیم که هیچ سنخیتی با ما ندارند.

معاون آموزش متوسطه در خصوص حواشی مطرح شده درباره قانون منع به کارگیر بازنشستگان گفت: در وزارت آموزش و پرورش هیچ یک از معاونان در حال حاضر بازنشسته نیستند و همه شاغل‌اند، لذا مشمول این قانون نمی‌شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده۱۰۳ قانون خدمات کشوری حداقل سنوات خدمت برای کسی که مدرک لیسانس دارد، ۳۰ سال و برای کسی که فوق لیسانس دارد؛ ۳۵ سال است. وقتی گفته می‌شود؛ حداقل یعنی حداکثر آن باید با یک سقف مشخص تعیین شود که سقف آن سن فرد است. کسی که مدرک لیسانس دارد تا ۶۰ سال می‌تواند کار کند، یعنی اگر ۱۸ سالگی وارد دانشگاه فرهنگیان شده می‌تواند ۴۲ سال خدمت کند. اگر مدرک فوق لیسانس داشته باشد، می‌تواند ۴۷ سال خدمت کند، لذا سقف سنوات خدمت با سن تعیین می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: در این مورد باید به اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشتگان توجه کرد. این قانون جدید فقط تبصره ۱ قانون قبلی را اصلاح کرده است. تبصره ۱ اعلام کرده بود که مقامات ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری از شمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان مستثنی هستند، پیش از این معاونان وزیر هم استثنا بودند، اما حالا معاونان وزیر را از استثنا خارج کرده‌اند. یعنی اگر معاون وزیر قبلا بازنشست شده و بعد با ایشان قرارداد تمام وقت بسته‌اند، این فرد دیگر نباید کار کند، اما کسی که هنوز بازنشست نشده مشمول این قانون نمی‌شود، حتی مخاطبش هم نیست.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان