تاریخ انتشار: ۰۶:۴۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از کاهش نقش تهران در بغداد؛

انتخاب دولت جدید عراق در روزهای نفوذ آمریکا/ جنگ برای انزوای رقیب

هنوز مشخص نیست چه گروهی پشت پرده حمله به مکان های دیپلماتیک آمریکا در بصره قرار دارد اما برخی از تحلیلگران و سیاست مداران بر این باور هستند که این حملات سیگنال های هشدار آمیزی به واشنگتن است که در تلاش است مانع از آن شود که گروه های نزدیک به ایران دولت آینده عراق را تشکیل دهند.

آمریکا به دنبال نفوذ در عراق و انزوای ایران/

رویداد۲۴ نخست وزیر جدید عراق پس از برگزاری انتخابات پرحاشیه در این کشور هنوز انتخاب نشده است، آیت الله سیستانی روی کار آمدن افرادی که پیشتر در این سمت حضور داشتند را رد کرده است و هنوز مشخص نیست چه کسی قرار است با در اختیار داشتن حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان این کشور که اغلب آنها را ائتلاف مقتدی صدر که به ائتلاف ضدایرانی ملی گرا شناخته می شود، به منطقه سبز بغداد برود و عنوان نخست وزیر را برعهده بگیرد. این در حالی است که چند ساعت پیش حیدرالعبادی هم اعلام کرد نامزد نخست وزیری نخواهد شد.

سریال خبرسازی‌ها و ماجر‌های عجیب و غریب در روابط ایران و کشور همسایه غربی همچون ماجرای آتش سوزی هورالعظیم و توریسم جنسی در مشهد و در نهایت آتش سوزی سرکنسولگری ایران در بصره در حالی گسترش یافته است که روز به روز بر دامنه حضور آمریکا در عراق افزوده می‌شود.  رسانه‌های خارجی نیز با رصد تحولات عراق گمانه‌زنی‌هایی را در این زمینه مطرح می‌کنند، روزنامه وال استریت ژورنال، با انتخاب تیتر «افزایش خشونت در بصره نشان دهنده جنگ آمریکا و ایران برای نفوذ در عراق است» می‌نویسد: شلیک راکت به مقر‌های دیپلماتیک آمریکا در عراق پس از حمله به کنسولگری ایران در بصره، منجر به افزایش تنش‌ها در این شهر شد و این در حالی است که آمریکا و ایران در حال شکل دادن به دولت آینده این کشور هستند.

هنوز مشخص نیست چه گروهی در پشت پرده حمله به مکان‌های دیپلماتیک آمریکا در بصره قرار دارد، اما برخی از تحلیلگران و سیاستمداران بر این باور هستند که این حملات سیگنال‌های هشدارآمیزی به واشنگتن است که در تلاش است مانع از آن شود که گروه‌های نزدیک به ایران دولت آینده عراق را تشکیل دهند. آمریکا پس از این حمله در بیانیه‌ای عجیب نوشته بود: «از این پس هر حمله‌ای از سوی آنچه "شبه‌نظامیان عراقی حامی ایران" خوانده شده، علیه کنسولگری این کشور در بصره یا سفارت آن در بغداد صورت گیرد، ایران مسئول خواهد بود!»

آمریکا و ایران از گروه‌های سیاسی رقیب در عراق برای تشکیل دولت جدید این کشور حمایت می‌کنند. دولت ترامپ خواستار تشکیل دولتی دوستانه در بغداد پس از چند سال جنگ علیه داعش در این کشور است. او همچنین به دنبال منزوی کردن سیاسی و اقتصادی تهران پس از خروج از توافق هسته‌ای این کشور است. این در حالی است که دو کشور از طرفین درگیری‌ها در سوریه، لبنان، یمن حمایت می‌کنند و به دنبال تقویت جای پای خود در منطقه هستند.

نیویورک پست در تحلیلی با عنوان «عصبانیت عراقی از ایران فرصتی برای آمریکا» نوشته است: در حالی که بغداد شاهد هرج و مرج سیاسی است، آمریکا به دنبال افزایش تنش برای کاهش نفوذ ایران در عراق است.

اینکه آمریکا و عربستان با سوء استفاده از هرج و مرج سیاسی دربغداد به دنبال کاهش نفوذ ایران در عراق هستند گزینه دور از ذهنی نیست، به ویژه آنکه در کنار هم قرار دادن خبرسازی‌ها و جنجال‌های اخیر در روابط دو کشور نیز می‌تواند تاکیدی بر این گمانه زنی باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران ، عراق ، آمریکا ، رویداد 24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان