تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

کشته‌های اعتراضات عراق به ۱۹ نفر رسید/ اعلام منع رفت و آمد در بغداد

در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها در دو روز گذشته، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، در بیانیه‌ای مقررات منع رفت‌ و آمد در بغداد را اعلام کرد: «تردد همه وسایل نقلیه و افراد از ساعت پنج صبح امروز پنج‌شنبه ۱۱ مهر کاملا ممنوع است.»
کشته‌های اعتراضات عراق به ۱۹ نفر رسید/ اعلام منع رفت و آمد در بغداد
رویداد۲۴ براساس بیانیه نخست‌وزیر عراق، تردد مسافران به فرودگاه بغداد، آمبولانس‌ها، کارمندان دولت در بیمارستان‌ها، سازمان‌های برق و آب و زائران مشمول این مقرارات نمی‌شوند.

درگیری میان معترضان دولتی و نیرو‌های امنیتی در بغداد، پایتخت و برخی شهر‌های دیگر عراق که از روز سه‌شنبه ۹ مهر آغاز شده، دست‌کم ۱۸ کشته از جمله یک کودک و یک نیروی پلیس و بیش از ۴۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.
 
تنها طی اعتراض‌های چهارشنبه شب در شهر ناصریه ۷ معترض و در شهر عماره نیز حداقل ۴ معترض جان خود را از دست دادند، پیشتر نیز کشته شدن ۷ نفر تائید شده بود.

منع رفت و آمد بیشتر در سه شهر ناصریه، عماره و حله نیز به اجرا درآمد و اکنون حکم آن برای بغداد نیز صادر شده است. بنا بر بیانیه دولت این محدودیت‌ها تا طلاع ثانوی ادامه خواهند یافت.

از سوی دیگر و در پی بالاگرفتن ناآرامی‌ها وزیر دفاع عراق به تمام واحد‌های نظامی دستور آماده‌باش داده است.

به نظر می‌رسد این تجمعات سراسری که در اعتراض به بیکاری، فساد دولت و خدمات عمومی ضعیف برپا شده، فاقد هرگونه رهبری سازمان یافته بوده و بزرگترین آن از زمان نخست وزری عادل عبدالمهدی باشد.

گزارش‌های موجود حاکی از آن است که نیرو‌های پلیس برای متفرق کردن مردم معترض از شلیک گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرده اند. به گزارش برخی رسانه‌ها در مناطقی شلیک متقابل میان نیرو‌های امنیتی و معترضان نیز روی داده است.

دامنه اعتراضات ضد دولتی در عراق به شبکه‌های اجتماعی کشیده شده و بسیاری با هشتگ مردم عراق را نجات دهید (#save_the_Iraqi_people) درباره آن به تبادل نظر می‌پردازند.


سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی ناجا امروز اظهار داشت: با توجه به درگیری در برخی از شهر‌های کشور عراق مرز‌های چذابه و خسروی از شب گذشته بسته شده است.
 
شهریور سال گذشته افرادی در جریان چند روز تظاهرات عراقی‌ها به اوضاع معیشتی در استان بصره به کنسولگری ایران حمله کرده و آن را در آتش سوزاندند.
 
ابران در جریان حمله داعش به شهرهای مختلف عراق کمک‌های شایان نظامی به عراق کرد اما پس از خروج ترامپ و آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران العبادی نخست‌وزیر عراق گفت که «مخالف تحریم علیه ایران هستیم اما به آن پایبندیم»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
0
0
واقعا باورت کنیم ؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان