تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۷

"کتاب سبز" فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره تورنتو شد

برندگان چهل و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو معرفی شدند.
 
 
رویداد۲۴ فیلم کمدی درام "کتاب سبز" به کارگردانی پیتر فارلی با بازی ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی با دریافت جایزه جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم در این دوره جشنواره فیلم تورنتو، به جمع مدعیان جوایز اسکار امسال اضافه شد.
مورتنسن در این فیلم نقش یک بپا ایتالیایی-آمریکایی در دهه 1960 را بازی می‌کند که استخدام می‌شود تا راننده خصوصی یک پیانیست سیاه‌پوست (علی) شود و او را در یک تور کنسرت در جنوب آمریکا دنبال کند. آن‌ها در جاده باید به کتاب سبز تکیه کنند، یک کتاب راهنما که در آن نام معدود هتل‌ها و رستوران‌هایی که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را می‌پذیرند ذکر شده است.
"اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" تازه‌ترین ساخته بری جنکینز کارگردان فیلم برنده اسکار "مهتاب" که با اقتباس از اثری نوشته جیمز بالدوین نویسنده آمریکایی ساخته شده است و رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون که به تازگی جایزه شیر طلای جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد، به ترتیب انتخاب دوم و سوم تماشاگران جشنواره بودند.
جشنواره فیلم تورنتو مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی آمریکای شمالی است. این جشنواره بخش مسابقه رسمی و هیئت داوری ندارد، اما در پایان جشنواره، بهترین فیلم با آرای تماشاگران انتخاب می‌شود. آن‌ها آرای خود را یا در صندوق می‌اندازند یا به طور آنلاین می‌دهند.
جشنواره تورنتو از دیرباز نقطه شروع فصل جوایز سینمایی و آشنایی با رقبای احتمالی اسکار بوده است. در سال‌های اخیر تعدادی از فیلم‌هایی که جایزه اصلی تورنتو را بردند مانند "زیبایی آمریکایی"، "تصادف"، "میلیونر زاغه‌نشین"، "گفتار پادشاه" و "دوازده سال بردگی" بعداً برنده اسکار بهترین فیلم نیز شدند.
سال گذشته فیلم "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری" به کارگردانی مارتین مک‌دونا جایزه فیلم برگزیده تماشاگران یا جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد. این فیلم در ادامه هفت نامزدی اسکار به دست آورد و برنده دو جایزه اسکار بهترین بازیگر زن (فرانسیس مکدورمند) و بهترین بازیگر مرد مکمل (سام راک‌ول) شد. در 2016، "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل در تورنتو جایزه انتخاب مردم را از آن خود کرد و و بعداً نامزد 14 جایزه اسکار و در ادامه برنده شش جایزه اسکار شد. در 2015،"اتاق" به کارگردانی لنی آبراهامسن تورنتو جایزه انتخاب مردم را دریافت کرد و بعداً جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای بری لارسن به همراه داشت. در 2014 نیز فیلم "مرکز توجه" به کارگردانی تامس مکارتی انتخاب دوم تماشاگران تورنتو بود و در ادامه جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد.
در دیگر بخش‌ها، جایزه انتخاب مردم در بخش جنون نیمه‌شب این دوره جشنواره تورنتو به "مردی که درد را حس نمی‌کند" ساخته واسان بالا فیلمساز هندی رسید که فیلمی اکشن است و با الهام از فیلم‌های بالیوودی ساخته شده است. "Free Solo" به کارگردانی‌ای. چای واسارهی و جیمی چین، جایزه انتخاب مردم در بخش مستند را به خود اختصاص داد. این فیلم درباره الکس هانولد صخره‌نورد معروف است.
"پسر زیبا" با بازی تیموتی شالامه و استیو کارل، "خودِ زندگی" به کارگردانی دن فوگلمن خالق سریال "این ما هستیم"، "همه می‌دانند" به کارگردانی اصغر فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم و درام جنایی "بیوه‌ها" به کارگردانی استیو مک‌کویین ("دوازده سال بردگی") با بازی وایولا دیویس از دیگر فیلم‌های مطرح بودند که امسال در تورنتو روی پرده رفتند.
"اولین انسان" به کارگردانی دامین شازل و "ستاره‌ای متولد می‌شود"، اولین تجربه کارگردانی برادلی کوپر با بازی لیدی گاگا، دو فیلم دیگر بخش گالا بودند که هر دو فیلم پیش از اکران در تورنتو اولین بار در دنیا در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شدند.
فهرست برنده‌های جشنواره فیلم تورنتو 2018 به این شرح است:
جایزه انتخاب مردم: "کتاب سبز" ('Green Book) به کارگردانی پیتر فارلی
انتخاب دوم: "اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" (If Beale Street Could Talk) به کارگردانی بری جنکینز
انتخاب سوم: "رُما" (Roma) به کارگردانی آلفونسو کوارون
جایزه بخش جنون نیمه‌شب: "مردی که درد را حس نمی‌کند" (The Man Who Feels No Pain) به کارگردانی واسان بالا
انتخاب دوم: "هالووین" (Halloween) به کارگردانی دیوید گوردون گرین
انتخاب سوم: "ملت ترور" (Assassination Nation) به کارگردانی سام لوینسن
جایزه بخش مستند: "Free Solo" به کارگردانی‌ای. چای واسارهی و جیمی چین
انتخاب دوم: "این همه چیز را عوض می‌کند" (This Changes Everything) به کارگردانی تام داناهیو
انتخاب سوم: "بزرگ‌ترین مزرعه کوچک" (The Biggest Little Farm) به کارگردانی جان چستر
جایزه پلت‌فرم تورنتو: "شهر آخرین چیزها" (City of Last Things) به کارگردانی وی دینگ هو
جایزه فیپرشی در بخش دیسکاوری: "حرکت مثل یک پروانه" (Float Like A Butterfly) به کارگردانی کارمل وینترز
جایزه فیپرشی در بخش نمایش‌های ویژه: "پوست" (Skin) به کارگردانی گای ناتیو
جایزه یوروایمیج اودنتیا بهترین کارگردان زن: آلام-وارک داویدیان برای "درخت انجیر" (Fig Tree)
جایزه نتپک: "همسر سوم" (The Third Wife) به کارگردانی‌اش میفر (ویتنام)
جایزه شهر تورنتو برای بهترین فیلم بلند اول کانادایی: "جاده‌ها در فوریه" (Roads in February) به کارگردانی کاترین یرکوویچ
جایزه کانادا گوس برای بهترین فیلم بلند کانادایی: "سوسک‌های شب‌تاب رفته‌اند" (The Fireflies Are Gone) به کارگردانی سباستین پیلوت
بهترین فیلم کوتاه: "The Field" به کارگردانی ساندیا سوری
بهترین فیلم کوتاه کانادایی: "برادری" (Brotherhood) به کارگردانی مریم ژوبور
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینما ، فیلم ، جشنواره ، تورنتو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان