تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
وزیر نفت در نمایشگاه بیست و یكم عنوان كرد؛

صادرات نفت ایران در پساتحریم دوبرابرشد

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینكه صادرات نفت كشورمان پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك(برجام ) و رفع تحریم ها دو برابر شد، گفت: ایران در دوران تحریم روزانه یك میلیون بشكه نفت صادر می كرد كه به زودی حجم صادرات از دو میلیون بشكه فراتر خواهد رفت.
رویداد24- بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینكه صادرات نفت كشورمان پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك(برجام ) و رفع تحریم ها دو برابر شد، گفت: ایران در دوران تحریم روزانه یك میلیون بشكه نفت صادر می كرد كه به زودی حجم صادرات از دو میلیون بشكه فراتر خواهد رفت.

زنگنه روز شنبه در آئین گشایش رسمی بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتریشمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، افزود: تحقق برجام فرصتی برای توسعه صنعتی و اقتصادی كشور فراهم كرد تا درون زایی دوران تحریم را گسترش دهیم.

وی گفت، در برقراری تعامل با شركت های بین المللی می توانیم با آن ها همكاری سازنده برقرار و برون گرایی اقتصادی را توسعه داده و صادرات كالا و خدمات را افزایش دهیم.
زنگنه برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت را فرصتی برای ارتباط و تعامل با تولیدكننگان داخلی و شركت های معتبر بین المللی دانست.


افزایش صادرات نفت 
وی به دستاوردهای دولت پس از اجرای برجام اشاره و مهمترین آن را افزایش صادرات نفت خام عنوان كرد، به گونه ای كه در دوران تحریم مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران یك میلیون و 350 هزار بشكه بود كه اكنون به دو میلیون و 400 هزار بشكه افزایش یافته است.

وزیر نفت با بیان اینكه توانسته ایم بخشی از سهم خود را در بازار جهانی انرژی پس بگیریم ، تاكید كرد، برای توسعه صنعت نفت نه تنها از منابع داخلی بلكه باید از سرمایه گذاری ها و فناوری های خارجی نیز استفاده كنیم.

هزاران فرصت شغلی با اجرای قراردادهای جدیدنفتی
وی به تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی اشاره كرد و گفت: با اجرای این قراردادها صدها هزار فرصت شغلی در كشور ایجاد خواهد شد.

زنگنه با بیان اینكه تنها بخش مدیریت با شركت های خارجی خواهد بود، افزود: شركت های ایرانی بخش اجرایی این پروژه ها را بر عهده خواهند گرفت كه صنایع پایین دستی مختلف را شامل می شود.

به گفته وزیر نفت، حدود دو سوم ارزش قراردادهای جدید را ایرانی ها اجرا خواهند كرد و از طریق آن فناوری های جدید نیز به كشور منتقل می شود.

**اولویت های وزارت نفت 
زنگنه اولویت اصلی وزارت نفت در قراردادهای جدید نفتی را توسعه میدان های مشترك و افزایش بازیافت میادین عنوان كرد.
وی تاكید كرد، در مسیر توسعه صنعت نفت، افزایش تولید، جلوگیری از خام فروشی، افزایش ارزش افزوده و انتقال فناوری مورد توجه قرار دارد.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی 
وی با بیان اینكه امسال بیش از هشت میلیون تن به ارزش چهار میلیارد دلار به تولید صنعت پتروشیمی كشور افزوده می شود، افزود: در سال های اخیر برنامه های گسترده ای برای افزایش كیفیت و میزان تولید فراورده های نفتی نیز اجرا شده است.

صادرات بنزین 
زنگنه گفت، امسال با وارد مدار شدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیح فارس، واردات بنزین به كشور متوقف و از سال آینده صادر كننده خواهیم شد.

افزایش تولید گاز پارس جنوبی 
وزیر نفت به افزایش تولید گاز كشور اشاره كرد و گفت: میزان تولید گاز از میدان پارس جنوبی از روزانه 240 میلیون مترمعكب در سال 1391 به 360 میلیون متر مكعب در سال 1394 افزایش یافت.

وی افزود: با افزایش تولید گاز، فرصت صادرات انواع فرآورده های نفتی فراهم شد به گونه ای كه پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان صادرات گازوئیل به بیست میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

وی با بیان اینكه پارسال 80 هزار میلیارد ریال برای توسعه گازرسانی به روستاها و شهرهای كوچك هزینه شده است، اضافه كرد: قرار است امسال طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز پیگیری شود.

بیست و یكمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور یك هزار و 900 شركت داخلی و خارجی از روز شانزدهم اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به كار كرده است و تا فردا به كار خود ادامه می دهد.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان