تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۷
بازار سهام دومین روز از پاییز را طلایی آغاز کرد:

ورود به کانال ۱۶۸ هزار واحدی با موج جدیدی از نقدینگی

بورس تهران در نیم ساعت آغازین معاملات روز دوشنبه سه کانال شکنی دیگر به ثبت رساند، تا شروع پاییز برای بورس با مجموع ۸ کانال شکنی طی دو روز، طلایی‌تر از همیشه باشد. ارزش معاملات و همچنین رشد نماد‌های کوچک و بزرگ در بازار حکایت از جذب موج‌های جدیدی از نقدینگی دارد. نقدینگی‌های سرگردانی که تحت تاثیر خبر‌های سیاسی و اقتصادی این روز‌ها به دنبال بازار امن سرمایه گذاری مانند بازار سهام هستند.

رویداد۲۴هشت کانال شکنی تنها در ۲ روز آغازین مهرماه، ارمغان پاییز برای سهام داران است. شاخص بورس امروز و تنها در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات، توانست با جهش حدود ۳ هزار واحدی وارد سطح ۱۶۸ هزار واحد شود، سطحی جدید که تجربه‌ای دیگر برای بورس تهران به شمار می‌رود.

 بورس تهران روز دوشنبه را نیز به تبعیت از روز‌های گذشته، با جذب حجم قابل توجه‌ای از نقدینگی‌های جدید آغاز کرد. جهش محسوس حدود ۳ هزار واحدی تنها در نیم ساعت شروع معاملات در حالی به ثبت رسید، که ارزش معاملات بازار در این مدت به ۴ هزار میلیارد ریال رسید و حجم معاملات در محدوده یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم قرار دارد.

شروع صعودی بورس تهران امروز به مدد نماد‌های فلزی و پتروشیمی آغاز شد. اما نماد‌های کوچک نیز از تقاضای قابل توجه سهامداران بی نصیب نماندند. گروه‌های قندو شکر، سیمان، دارویی و محصولات غذایی از صنایعی بودند که امروز را با اقبال سهامداران حقیقی آغاز کردند.

ازفایش حجم تقاضا در بسیاری از سهام در حالی رخ داد که این روز‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی و سیاسی شاهد تحولاتی هستیم که می‌تواند در روند بازار سهام اثر گذار باشد.

شب گذشته رییس جمهور ایران برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد. نشستی که عمده محتوای آن مربوط به موضوع ایران است. با توجه به اینکه چالش دور جدید تحریم‌ها از سوی آمریکا مورد انتقاد بسیاری از کشور‌های اروپایی است، باید دید نتایج حاصل از این نشست چه تاثیری بر اقتصاد کشور و بازار سرمایه دارد.

از سوی دیگر تحولات در بازار‌های جهانی نیز بسیار قابل توجه است. سنگینی فضای انتظاری بر معاملات فلزات امروز بطور کامل مشهود است. همانطور که گزارش روز قبل سنا نیز گفته شد، نشست روز چهارشنبه فدرال رزرو و احتمال قوی افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر مستقیمی بر بازار‌های کالایی دارد.

از سوی دیگر جنگ تجاری میان آمریکا و چین این روز‌ها به آرامشی نسبی رسیده و به دلیل تعطیلی بازار‌های آسیایی تا کنون اثر قابل توجهی بر معاملات کامودیتی‌ها نداشته است.

امروز بازار‌های جهانی در حالی فعالیت خود را آغاز کردند، که نفت برنت تحت تاثیر نشست شب گذشته اعضای اوپک تا مرز ۸۰ دلار نیز پیش رفت. عدم توافق دو کشور روسیه و عربستان با آمریکا بر سر کاهش تولید نفت و همچنین انتشار آمار کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا از موضوعاتی بود که اهرم رشد نفت برنت تا این لحظه شده است.

به زعم بسیاری از کارشناسان، نگرانی از نتایج هر یک از اتفاقات مذکور اثر قابل توجهی بر روند بازار‌های موازی مانند ارز و سکه دارد.

از این رو، بخش جدیدی از نقدینگی‌های سرگردان به دنبال محل امن سرمایه گذاری به سمت بازار سهام روانه شده اند. از آنجا که بورس تهران با پوشش ریسک قابل توجهی همراه است و بازار در شرایط فعلی خوشبینی انتشار گزارش‌های ۶ ماهه را در خود نهفته دارد، سرمایه گذاران در حرکتی هوشمندانه نگاه خود را به این سمت معطوف کرده اند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان