تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

"همه پسران من" نمایشی ضد جنگ است/ روایت مهیار اسلامی از اثر آرتور میلر

مهیار اسلامی گفت: مفاهیم "همه پسران من" شعاری و بولد نیست و این اثر نمایشی که قصه عشق و خیانت در دوران جنگ است، سه سال پس از جنگ را روایت می‌کند.
 

رویداد۲۴ نمایش "همه پسران من" اثر آرتور میلر، ترجمه حسن ملکی و به کارگردانی مهیار اسلامی و آرمین مهدی‌لو از اول مهر ماه ساعت 21 در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه است و بازیگران آن آرمین مهدیلو، محمدرضا هلال‌زاده، علی آشمند، هدی کاویانی‌نسب، فرید رحمتی، المیرا صارمی، آناوا صدرهاشمی و مهیار اسلامی هستند.
مهیار اسلامی بازیگر تئاتر و یکی از دو کارگردان نمایش "همه پسران من" که با این اثر نمایشی نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارد در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه از آرتور میلر گفت: این نمایشنامه از دو جهت برای‌مان جذاب بود؛ اول از منظر ساختار قصه و دیگری از نظر مفهومی. این نمایشنامه در قالب داستان، مفاهیم ضدجنگ، روابط اجتماعی و ... را در بر دارد و آن را به شکل ظریفی به مخاطب انتقال می‌دهد.
او ضمن اشاره به اینکه آرتور میلر نمایشنامه‌نویسی است که در همه آثارش به اتفاقات و شرایط آزاردهنده‌ای که در آن قرار گرفته است، واکنش نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: این نویسنده از آنجا که خود مهاجر بوده است در نمایشنامه "چشم‌انداری از پل" به مشکلات مهاجران اعتراض کرده است و همچنین در "مرگ فروشنده" ساختار اقتصادی آمریکا را مورد نقد قرار داده است. او که درگیر اتفاقات جنگ جهانی دوم بوده است و چندین سال به دلیل شرایط آن دوران نوشتن را کنار گذاشته است، نمایشنامه ضد جنگ "همه پسران من" را نگاشته است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه "همه پسران من" اثری ضد جنگ است، عنوان کرد: مفاهیم این نمایشنامه شعاری و بولد نیست و این اثر نمایشی که قصه عشق و خیانت در دوران جنگ است، سه سال پس از جنگ جهانی را روایت می‌کند.  
اسلامی مدت زمان تمرینات نمایش را 6 ماه عنوان کرد و درباره سبک و شیوه اجرایی "همه پسران من" اظهار کرد: نمایش از طراحی صحنه، نور تا بازی بازیگران به صورت کاملاً رئال اجرا می‌شود. آرتور میلر خود ابداع‌کننده رئالیسم مدرن است و او در مصاحبه‌هایش تاکید داشته تا آثارش به سبک رئال اجرا شود. هر چند که سلیقه من و آرمین مهدی‌لو هم اجرایی به شیوه واقع‌گرایانه است.
او درباره طراحی صحنه نمایش گفت: داستان این نمایش 24 ساعت از یک شبانه روز است که اتفاقات آن در حیاط پشتی خانه‌ای می‌گذرد؛ یک سری اتفاقات صبح زود، برخی بعدازظهر و یک سری نیمه شب اتفاق می‌افتد. بنابراین تماشاگر در صحنه، تصویر حیاط، حیاط پشتی و خانه را می‌بیند.
مهیار اسلامی در ادامه افزود: به طراحی صحنه در این نمایش بسیار بها دادیم و هزینه بسیاری کردیم تا تماشاگر کاملاً در فضای این نمایش قرار گیرد و این طراحی سال‌ها در ذهنش باقی بماند. متاسفانه در این شرایط نابسامان و نا‌هنجار این روزهای تئاتر، گروه‌های نمایشی به دلیل هزینه‌بر بودن طراحی صحنه و دکور، اغلب از آن گذر می‌کنند و به نظرم حق دارند.
او درباره موسیقی نمایش یادآور شد: موسیقی به صورت پلی‌بک پخش می‌شود و مربوط به فضای دهه‌ای است که نمایشنامه نوشته شده است.
اسلامی در پایان ضمن تشکر از صبوری و کمک‌های اعضای گروه‌اش، گفت: متاسفانه این روزها تئاتر بسیار مظلوم و فقیر شده است و حمایتی از آن نمی‌شود. کارگردان‌ها در روزهای منتهی به اجرای نمایش‌شان به جای اینکه تمرکزشان بر کارشان باشد مجبور هستند به دنبال مجوزها باشند. در سالن‌های دولتی افراد با رابطه، موفق به اجرا می‌شوند و از سالن‌های خصوصی تشکر می‌کنم که شرایطی را برای اجرای گروه‌های تئاتری فراهم می‌کنند. دیوار چهارم از تماشاخانه‌های بسیار خوب است که شرایط ویژه‌ای را در اختیار ما قرار داده است.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: نمایش بر پایه یک اتفاق واقعی بنا شده است که در آن ۲۱ خلبان در جنگ جهانی دوم به دلیل نقص فنی کشته می‌شوند. جو کلر رئیس کارخانه‌ای است که در آن قطعات این هواپیماها ساخته می‌شدند. او و چند نفر از کارمندان این کارخانه راهی دادگاه می‌شوند. در این بین پسر جو کلر در جنگ مفقوالاثر می‌شود. نمایش سه سال بعد از این اتفاقات را نشان می‌دهد...
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده و مدیر تولید: گروه تئاتر ریما، دستیار کارگردان: مانیا بیگلری، طراح دکور: عبدالرزاق بنی شیخ الاسلامی و ایمان نظری، طراح پوستر: امین دایی، تبلیغات مجازی: گروه هنری پژواک، مدیر تبلیغات: مریم شریعتی، عکاس: محمد جلالی نسب، اجرای نور و موسیقی: مرتضی ملک جاری، ساخت تیزر: امین دایی، تصویربردارتیزر: حمیدرضا طاهر، طراح گریم: مریم رستگار مطلق و مجری گریم: ثمین بابا حسینی، ریحانه خا ئف زاده و علی احمدی.
علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "همه پسران من" را از سایت تیکت تهیه کنند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نمایش ، تئاتر ، اجرا ، صحنه
نظرات شما
پیشخوان