تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۷
احمد خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

انتخابات سازمان نظام مهندسی مانند مجلس و شورای شهر، رای‌فروشی دارد/ فریادها به جایی نمی‌رسد

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران می‌گوید: رای فروشی کمترین تخلف و فساد در این نهاد‌ها و سازمانهاست و متاسفانه اراده‌ای برای پیشگیری و مبارزه با فساد دیده نمی‌شود.

انتخابات سازمان نظام مهندسی مانند مجلس و شورای شهر، رای‌فروشی دارد/ فریادها به جایی نمی‌رسد

رویداد۲۴ روز پنجشنبه انتخابات نظام مهندسی در کل کشور برگزار می‌شود؛ انتخاباتی که همچون دوره‌های گذشته هنوز برگزار نشده، حاشیه‌های فراوانی با خود داشته است. در سال‌های گذشته اخبار معرفی متخلفان این حوزه به نهادهای نظارتی بسیار منتشر شده بود، در هفته‌های گذشته نیز خبر جعل امضای رئیس سازمان نظام مهندسی و تخلف ۴۰ میلیارد تومانی در آن سازمان خبرساز شده بود. سیدمحمد غرضی رییس پیشین سازمان نظام مهندسی نیز روز گذشته از تخلف در این سازمان خبر داده و گفته سازمان نظام مهندسی تهران ۱۲۰ هزار عضو دارد اما فقط ۷ تا ۸ هزار نفر در انتخابات دوره‌ای نظام‌مهندسی شرکت می‌کنند که آنها هم خرید و فروش رای می‌کنند. تخلفات مالی در سازمان نظام مهندسی پیش از این مطرح شده بود اما بحث خرید و فروش رای بحث جدیدی است که در آستانه انتخابات نظام مهندسی مطرح شده است.

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی درباره وضعیت برگزاری انتخابات نظام مهندسی و احتمال تخلف در آن به رویداد۲۴ می‌گوید: پنجشنبه این هفته این انتخابات برگزارمی‌شود که نزدیک به یک میلیون نفر واجد شرایط در این انتخابات در کشور حضور دارند و ۱۰۰ هزار نفر واجد شرایط در تهران هستند که از این تعداد، حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار عضو فعال هستند و ۱۰ هزار نفر نیز در انتخابات شرکت دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران می‌گوید: در دوره قبل که ۳ سال پیش برگزار شد، حدود ۱۰ هزار نفر شرکت داشتند که تقریبا ۲۵ درصد از اعضا فعال هستند اما اعضای غیرفعال کم نیستند که یا عضویت شان را تمدید نکرده‌اند یا پروانه‌شان تمدید نشده و حق عضویت نداده‌اند. مسلما اعضای غیرفعال حق رای ندارند و حق کاندیدا شدن نیز ندارند.

خرم در پاسخ به سخنان غرضی گفته است: بحثی که آقای غرضی در مورد انتخابات مطرح کرده‌اند درست است، اگر عملکرد مناسب سازمان نظام مهندسی در خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی به اعضا وجود داشت بیش از۶۰ درصد اعضا پای صندوق‌های رای حاضر می‌شدند. متاسفانه تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی در جامعه منفعل هستند و اعضا فکر می‌کنند فریادشان به جایی نمی‌رسد، در صورتی که اگر در قالب تشکل فشار به مدیریت وارد شود قطعا موثر است و نباید از این فعالیت‌ها مایوس شد زیرا کار تشکلی و کار اجتماعی دردسر و زحمت دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی گفت: در کشور بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی و صنفی هنوز جا نیفتاده‌اند و حمایت‌ها از سوی دولت انجام می‌شود نه از سوی تشکل‌های خودشان، بنابراین اعضا خودشان باید پیشنهاد دهند و همکاری‌های لازم داشته باشند. حاکمیت و دولت در صورتی که بستر توسعه بخش خصوصی را فراهم نکند قطعا عدم هماهنگی ها بین تشکل‌های مردم‌نهاد آنها را ناامید کرده و از صحنه خارج می کند.

 خرم در مورد رای‌فروشی در انتخابات افزود: بعضی مواقع رای فروشی صورت می‌گیرد، این موضوع تنها در سازمان نظام مهندسی نیست و در همه انجمن‌ها و صنوف انجام می‌شود در نظام مهندسی و نظام پزشکی هم همانند مجلس شورای اسلامی و شوراها این موضوع وجود دارد.

 وی با بیان اینکه رای فروشی در همه نهادها اتفاق می‌افتد تصریح کرد: رای فروشی کمترین تخلف و فساد در این نهادها و سازمان‌هاست و متاسفانه اراده و برنامه‌ای برای پیشگیری و مبارزه با فساد و تبعیض در کشور دیده نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان