تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
سرپرست وزارت تعاون:

«سند سالمندی» ابلاغ شد/ تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برگزاری جلسه شورای ملی سالمندان، از ابلاغ سند سالمندی خبر داد.
«سند سالمندی» ابلاغ شد/ تدوین بانک جامع اطلاعات سالمندان
 

رویداد۲۴ انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه سند سالمندی بعد از کش و قوس‌های فراوان و بعد از چندین سال برای اجرا ابلاغ شده است افزود: شورای ملی سالمندان دو کار گروه شامل کارگروه امنیت و سلامت غذایی سالمندان و کارگروه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی تشکیل ‌داده است.
 
وی با بیان اینکه در گسترش سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های سالمندی نیز در این جلسه مطرح شدند اظهار کرد: بیش از ۱۲۰ بنیاد فرزانگان به عنوان حلقه ارتباطی سبک زندگی سالمندان را بررسی می‌کنند. همچنین بانک جامع اطلاعات سالمندی  تدوین و تنظیم خواهد شد. پیمایش ملی سالمندی اطلاعات اجتماعی و اقتصادی زندگی آنها را بررسی می‌کند که با همکاری صندوق بین المللی جمعیت سازمان ملل است.

بندپی افزود: صندوق تامین اجتماعی نیز موظف شده است تا اطلاعات را در اختیار دبیرخانه قرار دهد. این همایش تا انتهای سال ٩٧ به پایان می‌رسد. وب سایتی هم در دبیرخانه برای دسترسی سالمندان به شبکه خدمات مرتبط با سالمندی تاسیس شده است، به طوری که به جز سود جمعیتی افراد بین ۱۵ تا ۶۰ که ۷۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، سود جمعیتی افراد بالای ۶۴  سال نیز در اختیار این گروه قرار گیرد.
سرپرست وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سالمندی یک فرآیند زیست شناختی و در عین حال موهبتی الهی است اظهار کرد: افراد جامعه در مسیر کاری، علمی،تخصصی و کارشناسی‌شان با تجربیات ارزشمند وارد دوران سالمندی می‌شوند. با توجه به رشد جمعیت در دهه ۶۰ ایران جزو کشورهایی است که به سمت سالمندی حرکت می‌کند.

بندپی با اشاره به تقسیم بندی جمعیت کشورها به سه گروه سنی توضیح داد: کشورهایی که ۷ تا ۱۴ درصد از جمعیت کشور شان سالمند باشند در گروه اول، قرار داشتن ۱۴ تا ۲۱ درصد از جمعیت در این سنین در گروه دوم و کشورهایی که بیش از ۲۱ درصد از جمعیت آن در سنین سالمندی قرار داشته باشند در گروه سوم قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در کشور در سال ۹۵ ، 9.3 درصد جمعیت کشور سالمند بودند، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در گروه اول قرار دارد اما پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این جنعیت به ۱۳ میلیون نفر برسد و در سال ۲۰۵۰، ۳۱ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل دهند.
سرپرست وزارت کار و رفاه با بیان اینکه بر همین اساس در سال‌های اخیر سازمان بهزیستی محل استقرار شورای ملی سالمندان شده است گفت: با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و صندوق جمعیت توسعه برنامه‌ریزیهای خوبی برای اقدامات لازم در مورد سالمندان در حال انجام است.

بندپی با بیان اینکه سالمندان در حوزه اجتماعی تنها هستند افزود: سالمندان جزوه اقشار آسیب پذیرتر در حوزه اقتصادی هستند. همچنین در حوزه سلامت نیز بیماریهای بیشتری بر آنها غالب می‌شود و هزینه‌های درمان برای آنها طاقت فرسا است. به همین علت در شورای ملی سالمندان کارگروه سلامت و امنیت غذا و کارگروه رفاه و تامین اجتماعی تشکیل شده است همچنین پیمایشی در حوزه سالمندان در دست انجام است تا از نتایج آن در حوزه سیاست گذاری استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید با پدیده سالمندی برخورد علمی و تخصصی شود تا مسائل پیرامون سالمندی حل شده و این دوره تبدیل به دورانی پویا شود توضیح داد: امروز شورای ملی سالمندان با حضور اعضای آن تشکیل و تقسیم کار و تصمیم گیری‌های آن انجام شد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان