تاریخ انتشار: ۰۴:۴۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

پیام بهارستان به بازار ارز

مهم‌ترین خبر امروز می‌تواند اثرگذاری تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) به عنوان یکی از لوایح مهم FATF بر بازار ارز باشد که منجر به افت قیمت دلار شد؛ در ابتدای روز قیمت دلار ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما بعد از تصویب CFT به ۱۲ هزارو ۲۰۰ تومان رسید. قیمت خرید نیز از سوی دلالان ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شده است.
پیام بهارستان به بازار ارز
 


رویداد۲۴ حال و هوای بازار ارز امروز (یکشنبه) از میدان فردوسی تا سبزه میدان نشان می‌دهد که قیمت‌ها همچنان رو به کاهش است و غالب شلوغی‌های آن برای فروش انواع ارز از سوی مردم و حتی دلالان است. البته برخی از دلالان به دنبال خرید انواع ارز از جمله دلار، یورو و لیر از مردم به قیمت پایین هستند. وضعیت قیمت‌ها تا ساعت ۱۳:۴۰ به گونه‌ای بود که دلار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و نرخ خرید آن تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان پایین آمده است. البته صرافی‌ها قیمت ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان را برای خرید دلار و نرخ ۱۲ هزار و ۴۰۰ تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان را برای فروش آن روی تابلوهایشان ثبت کرده‌اند اما عمدتا خرید و فروشی انجام نمی‌دهند. برخی از آن‌ها می‌گویند دلاری ندارند و برخی دیگر به ویژه صرافی‌های بانکی دوباره به سیستم ارز مسافرتی و فروش با مدارک برگشته‌اند.

کاهش ۳۵۰ هزار تومانی قیمت سکه

از فردوسی به بازار بزرگ تهران برویم؛ جایی که شاخص قیمت طلا مشخص می‌شود. سکه و طلا که به تبع دلار از هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفت، امروز هم روند خود را حفظ کرد؛ به طوری که تا ساعت ۱۳ امروز سکه طرح جدید ۳۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز کاهش یافت و سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رسید. ابراهیم محمدولی - رییس هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه روند کاهشی در بازار طلا و سکه اظهار کرد: قیمت‌ها رو به کاهش است و آرامش در حال بازگشت به بازار است که در این شرایط قدرت خرید مصنوعات طلا افزایش می‌یابد. این در حالی است که شش ماه گذشته شرایط اینطور نبود و روند رو به رشدی که در ماه‌های گذشته وجود داشت، منطقی نداشت که اکنون با اعمال سیاست‌ها این روند کاهشی شده است.

نرخ دلار باید ۱۸۵۰ تومان باشد؟!

یک اقتصاددان، امروز در تحلیلی جالب بیان کرده نرخ واقعی دلار باید ۱۸۵۰ تومان باشد! او مبنای این تحلیل را تفاوت تورم ایران و آمریکا قرار داده و سال پایه را زمانی که دلار هفت تومان بوده تعیین کرده است. عباس شاکری امروز در نشستی هم‌چنین با طرح این پرسش که حالا که قیمت ارز افزایش پیدا کرده، صادرات ما چه خواهد شد؟ گفت: صادرات، تولید مبتنی بر دانش و تولید مبتنی بر عرضه فناوری می‌خواهد، در حالی که ما هیچ کدام از این‌ها را نداریم و برای همین رشد اقتصادی ما یک سال مثبت می‌شود و دوباره پایین می‌آید.

آخرین وضعیت پرداخت‌های ارزی در"نیما"

آخرین وضعیت مبادلات ارزی در سامانه نیما از این حکایت دارد که در فاصله ۱۶ مرداد ماه تا ۱۴ مهرماه امسال، صادرکنندگان غیرنفتی حدود دو میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز در بازار ثانویه به فروش رسانده‌اند. از ارز فروش رفته توسط صادرکنندگان حدود دو میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار برای واردکنندگان تامین ارز شده است. یکی از مسایل موجود در سامانه نیما که مدت‌هاست مورد بحث قرار دارد، وارد شدن تمامی ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است که با وجود برآوردهایی که برای ارز صادرات وجود دارد، ارز وارد شده به سامانه بسیار پایین‌تر است؛ به گونه‌ای که در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شده که در کل در این مدت حدود چهار میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شده است.

با کاهش نرخ دلار، کالاها هم ارزان می‌شوند؟

با نوسانات نرخ ارز قیمت کالاها نیز افزایش یافت اما اکنون که روند کاهشی در بازار ارز حاکم شده، مصرف‌کنندگان توقع دارند قیمت کالاها نیز کاهش یابد اما رییس اتاق اصناف تهران می‌گوید تعیین قیمت کالا از سوی مراجع، هیچ ارتباطی با نوسانات نرخ دلار ندارد و قیمت مورد تائید برای مراجع، قیمت مندرج در فاکتور رسمی خرید و محاسبه سود قانونی است. گفت‌وگوی ایسنا با قاسم نوده فراهانی را این‌جا بخوانید.

گزارشی از حال و هوای امروز بورس

از اواخر هفته گذشته بورس تهران شاهد کاهش قیمت سهم‌هاست، امروز نیز با باز شدن معاملات شاخص کل بازده نقدی و قیمتی روند کاهشی به خود گرفت و تا ساعت حدود ۱۰ صبح به رقم ۱۷۷ هزار و ۷۰۰ واحدی رسید، اما در ادامه روند کاهشی آرام تر شد و در نهایت با ۷۶۶۵ واحد افت کار خود را در تراز ۱۷۶ هزار و ۴۱۹ واحدی پایان داد. در بازار سراسر قرمز امروز تنها معدود نمادهایی بودند که سعی کردند بازار را مثبت نگه دارند که از جمله آن می‌توان نفت پارس پرداخت الکترونیک سامان کیش و گروه صنعتی ملی نام برد.

کاهش محسوس قیمت بلیت هواپیما

چند هفته پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما در پی بالا رفتن نرخ ارز و پس از آن تصمیم‌گیری نهادهای مسئول برای تعیین قیمت بلیت مصوب، شرایط بازار به گونه‌ای پیش رفته که نرخ‌ها در برخی پروازها نزدیک به ۵۰ درصد از قیمت‌های مصوب پایین‌تر است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بلیت ، بورس
نظرات شما
پیشخوان