تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷

طرح‌های نوین مالیاتی کدام‌ها هستند؟

در نمایشگاه دستاورد‌های طرح جامع مالیاتی از دستاوردهای این طرح در قالب غرفه‌هایی بازدید شد.
طرح‌های نوین مالیاتی کدام‌ها هستند؟
 

رویداد۲۴ طرح جامع مالیاتی یک تغییر رفتار مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد که کلیه ارکان سازمان شامل ساختار، فرایندها، تغییر قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در بر می‌گیرد.
هدف از اجرای طرح جامع مالیاتی ایجاد یک نظام نوین مالیاتی است به‌طوری‌ که کلیه امور مالیاتی مودیان ازجمله ثبت‌نام، ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات و حتی محاسبه و حسابرسی مالیات به‌صورت الکترونیکی انجام  شود تا فرار مالیاتی کاهش‌یافته و عدالت مالیاتی نیز افزایش یابد.
درنمایشگاه دستاورد‌های طرح جامع مالیاتی با حضور جمعی از خبرنگاران از دستاوردهای این طرح در قالب غرفه‌های سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی(سنیم)، پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی، پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در ادارات امور مالیاتی بازدید شد.

سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی(سنیم)

این سامانه یک سیستم درون‌سازمانی است که از طرفی خدمات الکترونیکی را از طریق اینترنت به مودیان مالیاتی ارائه می‌کند و از طرف دیگر با جمع‌آوری اطلاعات عملیات کلیه ذینفعان، آن‌ها را در یک بانک اطلاعاتی قرار می‌دهد و عملکرد نظام یکپارچه مالیاتی را نسبت به مودیان هوشمند می‌کند.
 با وجود چنین سامانه‌ای درصد بالایی از اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی پذیرفته می‌شوند و ‍تنها حدود 20تا25 درصد اظهارنامه‌ها که از ریسک بالایی برخوردارند مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و فشار بی‌دلیل را از روی دوش کارمندان مالیاتی می‌کاهد.

پایگاه اطلاعاتی مودیان

به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی ایجاد شده است.
سازمان امور مالیاتی اطلاعات دریافتی از وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی را در قابل 12بسته دریافت و از طریق سامانه نرم‌افزاری یکپارچه نگهداری، پردازش و برای بهره‌برداری کارکنان در تشخیص مالیات مدیریت می‌نماید.

سامانه عملیات الکترونیک سازمان امور مالیاتی

این پورتال وظیفه دارد کلیه تعاملات دوسویه با مودیان را غیرحضوری و الکترونیکی نموده و امکان انجام تکالیف قانونی مودیان از طریق اینترنت و یا مرکز خدمات الکترونیکی را فراهم آورد.
از طریق این سامانه می‌توان ثبت‌نام و تشکیل پرونده الکترونیکی مالیاتی، اظهارنامه‌های اشخاص حقوقی، اشخاص حقیقی، اجاره املاک و مالیات بر ارزش‌افزوده، پرداخت مالیات در هر ساعت از شبانه روز به صورت الکترونیکی، استعلام بدهی مالیاتی و.. را انجام داد.
با این کار می‌توان از قطع سالیانه 13تا15هزار درخت و تولید 100میلیون برگ کاغذی که برای اظهارنامه‌ها استفاده می‌شود، جلوگیری کرد.

پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در ادارات امور مالیاتی

پیاده‌سازی طرح جامع مالیاتی در هر یک از ادارات امور مالیاتی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های طرح جامع مالیاتی است که ساختار ادارات امور مالیاتی را از فضای سنتی به مدرن تغییر می‌دهد.
این طرح تا کنون در ادارات شهر تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی و قزوین پیاده‌سازی شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان