تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
جزئیات جلسه اقتصاددانان با روحانی؛

رئیس جمهور: توانایی کاهش نرخ ارز تا ۶ هزار تومان را هم داریم

اقتصاددانان در جلسه با روحانی تلاش کردند معضلات این روزهای اقتصاد ایران را بی پرده به گوش رئیس جمهور برسانند.

روحانی:توانایی کاهش نرخ ارز تا ۶هزار تومان را هم داریم

رویداد۲۴ حسن روحانی سکاندار پنج ساله دولت که این روزها انتقادات بسیاری نسبت به عملکرد تیم اقتصادی اش در گوشه و کنار و حتی محافل عمومی و خصوصی نزدیک به دولتش نیز به گوش می رسد، امروز حدود سه ساعتی از وقتش را برای دیدار با اقتصاددانان گذاشت.

آنهایی که از دور و نزدیک آمده بودند تا یک بار هم که شده در طول چند سالی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده است حرف خود را بزنند، اگر چه می دانستند شاید پاسخی در این جلسه برای گفته هایشان دریافت نکنند.

در صدر مجلس، حسن روحانی، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، محمد نهاوندیان، عبدالناصر همتی و علی ربیعی نشسته بودند تا رودررو با اقتصاددانان سخن بگویند و در مقابل برخی بزرگان حوزه اقتصاد از جمله تیمور رحمانی، حسین عبده تبریزی، حسن سبحانی، فرشاد فاطمی، علی مدنی زاده، سعید لیلاز، احمد توکلی، کامران ندری و چند تن از اساتید دانشگاه از شهرستان های کشور حضور داشتند. مسعود نیلی اما از غایبان مهم این جلسه بود.

فرشاد مومنی و حسین راغفر هم که طی ماههای اخیر انتقادات تندی را نسبت به عملکرد دولت مطرح کرده اند، از غایبان این جلسه بودند. 

آنهایی که حاضر در جلسه بودند و به دلایلی حاضر نشدند نتایج جلسه را به صورت رسمی اعلام کنند اما از یک رفتار رئیس جمهور کمی مکدر شده بودند و آن هم اینکه احساسشان این بود که رئیس جمهور آمده است تا حرف‌های خودش را بزند و در نهایت از آنها بخواهد ملاحظاتی را در تحلیل‌های رسانه‌ای خود رعایت کنند.

حسن روحانی از اقتصاددانان در این جلسه درخواست کرده که در تحلیل ها و قضاوت‌های خود نسبت به دولت به همه فشارهای خارجی و تحریم‌‎هایی که از دید او بی‌سابقه بوده و هیچ زمانی جمهوری اسلامی ایران چنین حجم از فشارهای خارجی را تحمل نکرده است، توجه داشته باشند و با قضاوت عادلانه، دولت را در بوته نقد بنشانند.

او به این نکته نیز اشاره کرده که مسیر فعلی اقتصاد ایران اگر چه فراز و نشیب هایی دارد و برخی مشکلات را با خود به همراه می کشد اما به زودی سامان خواهد یافت و به مسیری باز خواهد گشت که طی چند سال گذشته در ریل آن قرار داشته است.

او امیدوار است بتواند خطرات جدی کشور را به زودی مرتفع ساخته و اقتصاد را هم به سامان برساند.

 نرخ ارز از جمله موضوعاتی بود که بسیاری از اقتصاددانان حاضر در جلسه نسبت به آن گلایه داشته و سایه سنگین آن را بر اقتصاد کاملا گسترده می دانستند اما رئیس جمهور در پاسخ به آنها به این نکته اشاره کرده است که به هر حال گروهی در دولت هستند که برای مسائل این چنینی از آنها نظرخواهی شده و به صورت جمعی تصمیم گرفته می شود، پس نظر جمع بر این بوده که سیاست های ارزی چند ماه گذشته اعمال شود.

رئیس جمهور به این نکته اشاره کرده که دولت در شرایط کنونی حتی می تواند نرخ دلار را به ۶ هزار تومان هم کاهش دهد اما با توجه به وضعیت پیش رو و مواردی که نیاز حفظ ذخایر ارزی کشور را بیش از هر زمان دیگری دوچندان می کند، چنین اقدامی از سوی دولت برای کاهش نرخ صورت نمی گیرد و بیشترین مدیریت را درباره منابع ارزی کشور هم اکنون صورت می دهند.

در عین حال برخی اقتصاددانان به وضعیت کنونی تیم اقتصادی کابینه اشاره کرده و غیبت برخی اعضا را یکی از دلایل نابسامانی این تیم می دانستند که گویا فرصت پاسخگویی از سمت رئیس جمهور در این مجال ۱۸۰ دقیقه ای فراهم نشده است.

جعفر خیرخواهان، استاد اقتصاد که از جمله اعضای حاضر در این جلسه بوده است، وی درباره محتوای جلسه مذکور گفته است: رئیس جمهور علاوه بر اینکه به ابهامات پاسخ دادند تا حدی هم توصیه هایی را به اقتصاددانان داشتند.

وی افزود: به گفته رئیس جمهور اوضاع کشور در شرایط فعلی ممکن است محدودیت ها و مشکلاتی داشته باشد اما این مسائل به زودی رفع خواهد شد و فشارهای خارجی و تحریم ها برطرف خواهد گردید.

خیرخواهان افزود: به گفته رئیس جمهور، تصمیمات اقتصادی مهمی برای حفظ قدرت خرید مردم و بهبود معیشت آنها گرفته شده که به زودی از سوی دولت پیاده سازی می شود تا در این اوضاع اقتصادی به این قشر آسیبی نرسد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور عنوان کرد که ارز کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۴۲۰۰ تومانی تأمین خواهد شد و مشکلی در زمینه تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد.

خیرخواهان ادامه داد: اقتصادددانان صریح و بی پرده با رئیس جمهور مسائل و مشکلات اقتصادی را مطرح کرده و از این جهت که بعد از مدتها آنها توانستند پیام خود را به شخص اول دستگاه اجرایی کشور برسانند، از دید آنها یک گام رو به جلو محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: این امیدواری وجود دارد که رئیس جمهور موارد مدنظر اقتصاددانان را در تصمیمات خود لحاظ کند.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روحانی ، دولت ، ارز ، اقتصاددان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۳
0
0
(دولت در شرایط کنونی حتی می تواند نرخ دلار را به ۶ هزار تومان هم کاهش دهد اما با توجه به وضعیت پیش رو و مواردی که نیاز حفظ ذخایر ارزی کشور را بیش از هر زمان دیگری دوچندان می کند، چنین اقدامی از سوی دولت برای کاهش نرخ صورت نمی گیرد و بیشترین مدیریت را درباره منابع ارزی کشور هم اکنون صورت می دهند.)

خسته نباشی دلاور .

آیا مسائل اینچنینی و این همه اقتصاد دان ،فقط یک راه حل دارد ؟ لطفا و خواهشا کارشناسان محترم جواب بدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۶
0
0
دلم برای روحانی میسوزه ... میاد خالی میبنده رو سیاه شده جلو مردم
نظرات شما
پیشخوان