تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

چرا بانوان «گزینشی» به ورزشگاه می‌روند؟/ نمایش «صوری» برای فیفا

مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ضمن تشریح دلایل انتخاب گزینشی بانوان برای حضور در ورزشگاه آزادی و تماشای دیدار ایران با بولیوی گفت: این کار برای ما تکلیف شده بود!
چرا بانوان «گزینشی» به ورزشگاه می‌روند؟/ نمایش «صوری» برای فیفا
رویداد۲۴ دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و بولیوی در شرایطی برگزار شد که حضور بانوان در ورزشگاه به مهمترین سوژه این دیدار تبدیل شده بود. حضوری مثل همیشه به صورت گزینشی انجام شد و همین مسئله انتقادات زیادی را ایجاد کرده است.

غلامحسین زمان آبادی مشاور فدراسیون فوتبال در امور فرهنگی با تاکید بر اینکه حضور بانوان در ورزشگاه برای دیدار تیم ملی فوتبال مقابل بولیوی به صورت گزینشی انجام شد، در مورد دلیل آن توضیح داد. وی همچنین تاکید کرد که توجه به مهلت فیفا در این زمینه یکی از دلایل اتخاذ چنین تصمیمی بوده است.

 دیدار تیم‌های ملی ایران و بولیوی در حضور بانوانی برگزار شد که البته به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کردند، چه شد که چنین تصمیمی اتخاذ شد.

- غلامحسین زمان آبادی: یک سال است که بحث ورود خانواده‌ها و بانوان در ورزشگاه‌ها کار می‌کنیم. این موضوعی است که خواست فدراسیون هم بوده، اما به خاطر وجود برخی شرایط، تاکنون انجام آن محقق نشده است. به هرحال برای اینکه شاهد حضور خانواده‌ها و بانوان باشیم، باید فضای ورزشگاه‌ها مناسب سازی شود. این در حالی است که ما در ورزشگاه‌ها شاهد حرمت شکنی‌ها و شعار‌هایی هستیم که در شان خانواده‌ها نیست. بر همین اساس از یک سال پیش یک عزم عمومی برای برطرف شدن مشکلات پیش آمد تا موانع برای ورود خانواده‌ها و بانوان برطرف شود. طی این مدت حتی وزیر ورزش هم نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم دستور لازم را داده بود و در کل مسئولان موظف به پیگیری شده بودند تا کم کم شرایط حضور بانوان با ایجاد زیرساخت‌های لازم مهیا شود.

یعنی می‌خواهید بگویید حضور بانوان در ورزشگاه آزادی در راستای ایجاد حداقل زیرساخت‌های لازم برای آن‌ها انجام شد، اما با این حال ما شاهد حضور «گزینشی» و «فرمایشی» بانوان بودیم نه حضور عام آنها.

- ما باید در وهله اول چگونگی حضور بانوان در ورزشگاه را تست می‌کردیم. از یاد نبرید که در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و در دیدار با ژاپن ۹ نفر از تماشاگران کشته شدند. حالا در نظر بگیرید علاوه بر ۱۰۰ هزار تماشاگری که همیشه می‌آیند، ۵۰ هزار تماشاگر خانم هم به آن‌ها اضافه می‌شد. قطعاً حضور این تعداد تماشاگر مشکلاتی را به همراه داشت. به همین دلیل ما در اولین اقدام از بانوانی دعوت کردیم به ورزشگاه بیایند که می‌دانستیم حضورشان مشکل ساز نخواهد شد. در واقع می‌خواستیم با حضور این افراد، بحث حضور تماشاگران زن در ورزشگاه را دقیق‌تر بررسی کرده و آسیب شناسی‌های آن را تکمیل کنیم.

 به تعداد تماشاگران و مشکلاتی که حضور زیاد آن‌ها می‌توانست ایجاد کند، اشاره کردید. این در حالی است که بسیاری از سکو‌های ورزشگاه در جریان دیدار ایران – بولیوی خالی بود با این حال بودند بانوانی که برای تماشای بازی به ورزشگاه آمدند، اما پشت در ماندند.

- خدمت شما گفتم که قصد ما بررسی جوانب مختلف حضور بانوان در ورزشگاه بود و بر همین اساس خود ما تعدادی از بانوان را که نسبت به آن‌ها شناخت هم داشتیم دعوت کردیم که به ورزشگاه بیایند.

 با این حساب، چرا حضور بانوان برای این بازی آزاد اعلام شده بود؟

- فدراسیون فوتبال هیچ اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده بود حتی به اندازه یک خط؛ این جوی بود که از سوی برخی رسانه‌ها و بیشتر در فضای مجازی ایجاد شد. فکر می‌کنم وقتی دوستان رسانه‌ای مطلع شدند که از بعضی بانوان برای حضور در ورزشگاه دعوت شدند، چنین جوی را ایجاد کردند.

بهتر نبود آزادبودن حضور بانوان در ورزشگاه به صورت رسمی توسط فدراسیون تکذیب می‌شد؟

- این کار را انجام دادیم. طوری که پیش از آغاز بازی در زیرنویس شبکه خبر چندین بار به این موضوع اشاره شد.

 البته که شاید اگر موضوع به صورت رسمی از سوی سایت فدراسیون اعلام می‌شد، چنین جوی به وجود نمی‌آمد. به بحث آسیب شناسی حضور بانوان اشاره کردید، فکر می‌کنید نتایج به دست آمده از حضور گزینشی بانوان را می‌توان به حضور عام آن‌ها تعمیم داد؟

- ما خودمان هم اطمینان نداشتیم که بعد از گذشت یک سال از ایجاد عزم عمومی و پیگیری‌های صورت گرفته، می‌توانیم بدون مشکل پذیرای خانواده‌ها و بانوان باشیم یا نه. به همین دلیل حضور بانوان را برای این بازی عمومی نکردیم. اتفاقاً با حضور همین بانوانی که خودمان از آن‌ها دعوت کرده بودیم خیلی از مسائل را توانستیم آسیب شناسی کنیم. مثلاً یکی از برنامه‌های مهم ما این بود که بررسی کنیم ببینیم کدام قسمت ورزشگاه برای بانوان مناسب‌تر است که با حضور همین بانوان هم می‌توانستیم آن را انجام دهیم. در این زمینه حتی پیشنهاد شد که تعدادی از بانوان پشت دروازه مستقر شوند تا از این حیث هم حضورشان مورد بررسی قرار بگیرد.

قاعدتاً اقدامی که برای حضور بانوان در ورزشگاه آن هم به صورت گزینشی انجام دادید به خاطر فیفا بود و مهلتی که در این زمینه برای فدرارسیون تعیین کرده بود.

- به هر حال این یک تکلیف برای ما شده بود. نباید دست روی دست می‌گذاشتیم و اجازه می‌دادیم خطری فوتبال ایران را تهدید کند.

 یعنی با این حضور نمایشی بانوان، مشکل حل می‌شود؟

- باید از یکجا کار را شروع می‌کردیم. ترجیح ما این بود در اولین گام خودمان از بانوان دعوت کنیم نه اینکه پذیرای همه آن‌ها باشیم. حالا اگر این حضور نمایشی قطع شود، حق را به شما می‌دهیم. اما برنامه ما این است که همچنان برنامه را با جدیت پیگیری کنیم تا به سرانجام برسانیم.

در ابتدای صحبت‌ها به این اشاره کردید که طی یک سال گذشته پیگیر حضور بانوان و مهیا شدن زیرساخت‌های آن بودید. برای دیدار ایران و بولیوی چه زیرساختی آماده شده بود.

- خیلی مفصل است. باید از نظر فضا و شعار‌های مطرح شده به آمادگی می‌رسیدیم. بلیت فروشی هم یکی از موارد مورد توجه بود. فدراسیون بلیت فروشی را به صورت اینترنتی انجام می‌داد، اما وقتی به باشگاه‌ها واگذار کردیم دوباره به روند کاغذی بازگشت و اینکه خیلی از تماشاگران از شب قبل پشت در ورزشگاه بخوابند. درست است که برای این بازی بلیت فروشی نداشتیم، اما به واسطه همین حضور بانوان حداقل مسیر ورود و خروج آن‌ها را بررسی کردیم.

 پاسخ سوالم را نگرفتم؛ زیرساخت‌هایی که برای حضور بانوان آماده شده بود شامل چه مواردی می‌شد؟

- سرویس بهداشتی، تغذیه، آبسردکن و نمازخانه از جمله مواردی بود که برای مهیا شدن حضور بانوان در دیدار ایران - بولیوی، لحاظ شده و آماده شده بود.

با توجه به جوی که برای حضور بانوان در دیدار ایران - بولیوی ایجاد شد، شائبه‌هایی در مورد حضور بانوان برای دیدار پرسپولیس - السد هم مطرح شده است.

- نه؛ این موضوع را تائید نمی‌کنم. فدراسیون برنامه‌ای برای ورود بانوان در دیدار‌های باشگاهی ندارد.

 با روند طی شده برای دیدار‌های آتی تیم ملی که در آزادی برگزار می‌شود، باز هم شاهد حضور بانوان خواهیم بود و اگر بله، باز هم این حضور گزینشی است؟

- فعلاً ما این بازی را به سرانجام رسانده ایم. برای دیدار‌های آتی هنوز تصمیم گرفته نشده است.

 سپاس از فرصتی که دادید. صحبتی ندارید؟

ـ. ممنون از اینکه به بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌پردازید. فدراسیون فوتبال با جدیت پیگیر این موضوع است. فقط اینکه در رابطه با آن باید صبوری کرد.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان