تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

نیازمند بانک مرکزی جامع و قوی هستیم

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی می‌گوید: «هیچ بنگاهی در اقتصاد ایران معاف از مالیات نیست». او علت نابسامانی ارزی و ضعف سیستم بانکی را نداشتن بانک مرکزی جامع و قوی می‌داند.
نیازمند بانک مرکزی جامع و قوی هستیم
رویداد۲۴ مالیات، بخش عمده بودجه کشور‌های توسعه‌یافته را تشکیل می‌دهد. اما در ایران بیشتر بار بودجه بر دوش فروش نفت و گاز است.
 
مالیات می‌تواند به‌جای نفت و پتروشیمی جایگزین مناسبی برای بخش درآمدی کشور باشد، ولی در بحث مالیات شاهد این هستیم که برخی از نهاد‌ها و ارگان‌ها آن‌طور که باید از پرداخت مالیات استقبال نمی‌کنند. چگونه باید این نهاد‌ها را که بنیه مالی کلانی در اختیاردارند به پرداخت مالیات مجاب کرد؟

دو نوع مالیات داریم یکی مالیات بر ارزش‌افزوده و دیگری مالیات بر عملکرد. مالیات بر ارزش‌افزوده ارتباطی به نهاد و بنگاه ندارد و به عملیات و فعالیت اقتصادی برمی‌گردد. هر فعالیتی که مشمول آن باشد باید مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کند و این قانون شامل صادرات نیست.

برخی نهاد‌ها عملکرد شفاف ندارند این مسئله چطور می‌توان کنترل کرد؟
ارزش‌افزوده به بنگاه‌ها ارتباطی ندارد بلکه عملکرد به بنگاه‌ها ارتباط دارد. در مالیات بر عملکرد بر اساس قوانین موجود هیچ بنگاهی در اقتصاد ایران معاف از مالیات نیست و اگر کسی مالیات نمی‌پردازد مرتکب تخلف می‌شود؛ و نتیجه تخلف این است که باید پاسخگو باشد و مجازات شود. تنها سازمانی که بر اساس حکم امام و تنفیذ مقام معظم رهبری مالیات بر عملکرد او محاسبه نمی‌شود آستان قدس رضوی است و به‌غیراز این مجموعه هیچ مجموعه دیگری چنین شرایطی ندارد.

رهبر انقلاب و کارشناسان اقتصادی همواره به عملکرد بانک‌ها نقد داشته‌اند بانک‌ها را چگونه باید رام کرد و سربه‌راه کرد؟

مشکل آن‌ها در ساختار بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی قوی، کامل و جامع باشد این پیامد‌ها را نخواهیم داشت. بانک مرکزی ساختاری سنتی دارد و قانون بانک مرکزی ما به سال ۱۳۵۱ برمی‌گردد. یعنی از آن روز تابه‌حال قوانین بانک مرکزی به‌روز نشده‌اند. درحالی‌که وضعیت بانکداری ایران در آن روزبه چه صورتی بود و امروز چگونه است؟ وضعیت نظارتی که باید شکل می‌گرفت ایجاد نشد و مشکل ما همین است. مشکلات به‌واسطه نبود نظارت است. در قانون جدید سازمانی نظارتی دیده‌شده است و همچون شرایط کشور‌های پیشرفته که سازمانی نظارتی با ساختاری حرفه‌ای و پیچیده ذیل بانک مرکزی دیده می‌شود و عمل می‌کنند. در حال حاضر ضعف نظارتی بی داد می‌کند.
 
 
منبع: گفتمان خبر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان