تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۷
معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی خودرو:

فرانسوی‌ها خواستار واردات کوئل خودرو از ایران شدند

معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی خودرو گفت: داخلی سازی کوئل خودرو مطابق با آخرین فناوری روز جهان در شرکت متبوعش مراحل پایانی و آزمایشی خود را می گذراند و واردات این قطعه برای استفاده در خطوط تولید خودروسازان فرانسوی درخواست شده است.

فرانسوی ها خواستار واردات کوئل خودرو از ایران شدند

رویداد۲۴ کوئل جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل گرفته و آن را تبدیل به هزاران ولتی می‌کند که برای ایجاد جرقه الکتریکی در شمع خودرو برای احتراق در محفظه سیلندر نیاز است.

«عباس حاتمی» معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی در جریان بازدید خبرنگاران از برخی شرکت‌های زیرمجموعه و خطوط تولید گروه قطعات خودرو افزود: اکنون خط تولید کوئل در یکی از زیرمجموعه‌های این گروه صنعتی در حال راه اندازی است و مراحل پایانی و تولید آزمایشی را می‌گذراند.

اکنون ۵۰۰ نوع محصول در ۱۰ گروه کالایی در گروه عظام تولید می‌شود و محصولات این شرکت به ۱۱ کشور جهان صادر یا به خودروسازان بزرگ داخلی فروخته می‌شود.

وی بیان داشت: از آنجایی که مطابق بررسی‌ها درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم‌ها بود، در ماه‌های گذشته پنج میلیون یورو سرمایه گذاری در این زمینه و خرید مواد اولیه به میزان سه میلیون یورو به انجام رسید که تا ۶ ماه پاسخگوی خط تولید خواهد بود.

حاتمی تاکید کرد: اکنون تولید کوئل در گروه صنعتی عظام داخلی سازی شده که در حقیقت آخرین فناوری روز جهان در این زمینه است و حتی شرکت «ولئو» فرانسه خواستار استفاده از آن در تولید خودرو‌های فرانسوی است.

«یعنی گروه صنعتی عظام در زمره یکی از تامین کنندگان قطعات خودروسازان فرانسوی قرار گرفت.»

وی خاطرنشان کرد: این مهم پس از عقد تفاهم نامه همکاری بین قطعه سازان ایرانی و فرانسوی در ماه‌های پس از اجرایی شدن برجام به ثمر رسید و پس از آن یک تیم ۱۰۰ نفره ایرانی برای فراگیری آموزش‌ها به فرانسه اعزام شدند. پس از آن دستگاه‌ها و تجهیزات از این کشور وارد ایران شد و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ (مهندسی معکوس) آن نیز فراگرفته شد.

به گفته این فعال تولیدی، اکنون گروه صنعتی عظام آماده است تا حتی با تشدید تحریم‌ها به تولید این قطعه کلیدی خودرو بپردازد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری کلانی در ماه‌های گذشته در زمینه خرید ماشین آلات، تجهیزات و خطوط تولیدی به منظور افزایش مقاومت تولیدی بین ۶ تا هشت ماه در شرایط تحریم انجام شده است.

«هدفگذاری این گروه صنعتی، دستیابی به خودکفایی در تولید، قیمت تمام شده رقابتی و کسب دانش فنی است.»
حاتمی گفت: به این منظور علاوه بر استفاده از سرمایه‌های داخلی گروه، از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تامین و تجهیز ماشین آلات کمک گرفته شده است.

وی افزود: این گروه صنعتی موفق شد تا با استفاده از فرصت موجود، پیش از اجرایی شدن مرحله نخست تحریم‌های آمریکایی، ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده را فعال کند و با انتقال فناوری، تامین مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی، ارزبری قطعات تولیدی را به حداقل برساند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی این گروه صنعتی، تولید محصولاتی با فناوری روز از نظر کیفی و ایمنی با همکاری شرکای صاحب برند خارجی است و انتظار می‌رود با کمک‌هایی که خودروسازان بزرگ داخلی در این مسیر داشته اند، از سال آینده آثار مثبت آن را در صنعت قطعه سازی کشور شاهد باشیم.

** عدم تخصیص ارز نیمایی

این فعال صنعتی در ادامه گفت: ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تا پایان مردادماه به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خرید‌های مورد نیاز بر مبنای این ارز انجام شد، اما اکنون ارز نیمایی جایگزین آن شده است؛ هرچند هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم.

وی افزود: به دلیل نوسان‌های نرخ ارز در ماه‌های گذشته، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مثل فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پلیمری، قیمت قطعات خودرویی نیز باید با افزایش همراه شود.

حاتمی ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده در قیمتگذاری جدید خودرو‌ها هستیم تا بر اساس آن افزایش قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه دهیم؛ هرچند به دلایل یاد شده اکنون ارزبری محصولات تولیدی در این گروه صنعتی رو به کاهش است که خود منجر به افزایش قیمت‌های کمتری می‌شود و همچنین باید کشش بازار را در برابر افزایش قیمت‌ها سنجید.

وی یادآور شد: با وجود همه مشکلات و سختی‌ها در ماه‌های گذشته، اما با استفاده از نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت، تولید متوقف نشد.

این فعال تولیدی ابراز امیدواری کرد که اگر مطالبات شرکت بر مبنای ارز نیمایی از شهریورماه تاکنون به روز شود، بتوان پول دریافتی را به چرخه تامین گروه تزریق و با قدرت به فعالیت‌ها ادامه داد.

** برنامه ریزی برای تولید «یی. سی. یو» (ECU)

کامپیوتر خودرو یا همان ECU (Electronic Control Unit) که معنای آن واحد کنترل الکترونیک است، وظیفه کنترل خودرو‌های انژکتوری را داشته و فقط در این دسته از خودرو‌ها موجود است.

یی. سی. یو شامل سنسور‌هایی است که به موتور متصلند، وضعیت و عملکرد خودرو را هر لحظه مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به شرایط، خروجی‌ها و دستوراتی را برای انژکتور، شمع و ... اعمال می‌کند.

یی. سی. یو قطعه‌ای «های تک» (High Tech) در خودرو است که فناوری تولید آن در اختیار چند شرکت بزرگ در جهان است.

عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش اظهار داشت: گروه قطعات خودروی عظام در ماه‌های گذشته به منظور خودکفایی در تولید این قطعه، با شرکت «بوش» آلمان وارد همکاری و مذاکره شد تا بتواند با در اختیار گرفتن دانش فنی، آموزش نیروی انسانی و مهندسی معکوس به آن دست یابد؛ اما در نهایت اجرایی شدن تحریم‌ها مانع از انجام آن شد.

وی گفت: مرحله نخست از این طرح، با تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان در یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی عظام کلید خورد و از ۶ ماه پیش تاکنون این پدال گاز که در ۲ مدل موتور ای. اف ۷ (EF۷) در سمند و خانواده سمند و تی. یو ۵ (TU۵) در رانا و خانواده رانا در کشور تولید می‌شود.

 

حاتمی بیان داشت: آنچه پیشتر «محسن قاسم جهرودی» مدیرعامل سابق سایپا درخصوص تولید یی. سی. یو در گروه سایپا مدعی شده بود در حقیقت تولید آزمایشی آن بود و هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

** پروژه سیستم پایداری خودرو

این فعال صنعتی ادامه داد: همچنین پروژه سیستم پایداری خودرو (ESC) در این گروه تعریف شده بود که سیستمی است که مانع از لغزندگی خودرو در پیچ‌ها و در نتیجه واژگون نشدن خودرو می‌شود؛ این سیستم جزو استاندارد‌های ۸۵ گانه‌ای بود ک


وی گفت: این وضعیت همچنین درخصوص فناوری «کیلس» (استارت بدون سوئیچ) به وجود آمد و با خروج شرکت‌های همکار اروپایی از کشور، ادامه آن امکانپذیر نیست.

حاتمی درخصوص عدم تمایل به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای در اختیار گرفتن برخی فناوری ها، یادآور شد: هرچند شاید این شرکت‌ها مشمول تحریم‌های آمریکایی نشوند، اما با دور شدن از شرکت‌های بزرگ و صاحب برند، به دانش فنی مد نظر که می‌تواند در آینده درآمدزایی و اعتبار بیشتری برای مجموعه به دنبال داشته باشد از دست می‌رود.

** مشکل ترخیص قطعات از گمرک
عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش بیان داشت: مشکل ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و در ماه‌های گذشته ترخیص نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز، منجر به کاهش شیفت‌های کاری در شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شد.
وی تصریح کرد: وابستگی نزدیک به ۲۰ درصدی در این گروه صنعتی به خارج از کشور وجود دارد که حتی می‌تواند ۸۰ درصد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بویژه در حوزه قطعات الکترونیکی وابسته به خارج هستیم و باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا بتوان سفارش گذاری کرد.

بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان