تاریخ انتشار: ۱۷:۳۴ - ۲۸ مهر ۱۳۹۷

ارتقاء ١٩پله اى ایران در شاخص آزادى اقتصادى

رییس اتاق بازرگانى تهران درباره رتبه ایران در حوزه آزادى اقتصادى گفت: رتبه ما در آزادى اقتصادى از ١٤٩ به ١٣٠ رسیده که موفقیت خوبى است البته هنوز هم در جایگاه خوبى قرار نداریم.
ارتقاء ١٩پله اى ایران در شاخص آزادى اقتصادى
رویداد۲۴ مسعود خوانسارى در نشست خبرى امروز که با موضوع "بهبود رتبه ایران در شاخص بین المللى آزادى اقتصادى" که در اتاق تهران برگزار شد بیان کرد: سه سال پیش، بعد از برجام و موفقیت هاى بعد از آن، تصور مى کردیم که الان توپ در زمین بخش خصوصى است و مى توانیم بخش خصوصى را بعد از تحریم ها گسترش دهیم و در بازارهاى دنیا راه پیدا کنیم.

وى ادامه داد: بعد از تحریم ها اولین قدم ورود به بازارهاى جهانى و جذب سرمایه گذاران خارجى بود که در آن زمان ٢٠٠ هیات تجارى وارد ایران شدند اما به دلیل پایین بودن رتبه ایران در بسیارى از شاخص ها سوال براى سرمایه گذاران خارجى این بود که چرا باید در کشور ما سرمایه گذارى انجام دهند.

خوانسارى افزود: براى ارتقاء جایگاه ایران در جذب سرمایه گذارى خارجى اقدامات خوبى انجام شد اما متاسفانه ما در دنیا اطلاع رسانى درستى از خودمان ارائه نکرده ایم.

در ادامه فریال مستوفى، رییس مرکز خدمات سرمایه گذارى اتاق تهران درباره موسسه فریزر بیان کرد: موسسه فریزر اولین موسسه براى ارائه گزارش شاخص هاى اقتصادى است که همه سرمایه گذاران خارجى به آن مراجعه مى کنند.

وى ادامه داد: به دلیل تحریم هاى موجود در کشور به آمار این موسسه دسترسى نداشتیم اما اکنون مطالعه بر روى این گزارشات توسط اتاق تهران در حال انجام است.

مستوفى اظهار کرد: حجم و اندازه دولت، حقوق مالکیت، دسترسى به پول سالم، آزادى تجارت خارجى و قوانین و مقررات جزو پنج شاخص موسسه فریزر است که سعى کرده ایم در این موارد گزارش عملکرد ایران را از این موسسه بگیریم.

این عضو اتاق تهران درباره تاثیر تحریم ها در رتبه ریسک پذیرى ایران گفت: تا چند وقت پیش ریسک پذیرى کشور از عدد ٦ به ٥ رسیده بود که مجددا با وجود تحریم ها متاسفانه به رتبه قبلى خود بازگشتیم.

مستوفى پیوستن به اف اى تى اف را الزامى دانست و افزود: این یک مسئله استانداردسازى است و ربطى به مسائل سیاسى ندارد و اگر به اف اى تى اف نپیوندیم حتى کشورهایى را که اکنون دوست خود مى دانیم از دست خواهیم داد.

او تاکید کرد: مطمئنم بعد از تهیه گزارش و افزایش اطلاع سایر کشورها از خودمان، در گزارش بعدى فریزر رتبه ما ارتقاء بیشترى خواهد یافت.
 
آزادی اقتصادی یا حق آزادی اقتصادی نشان دهنده قابلیت اعضای یک جامعه برای انجام کنش‌های اقتصادی و  یکی از اصول مهم در ارزیابی توسعه یافتگی اقتصاد کشورها است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان