تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
هانی زاده در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ترامپ می‌خواهد ولیعهد عربستان در قدرت باقی بماند/ هیات البیعه بن سلمان را بخاطر قتل جمال خاشقجی برکنار می‌کند

شاهزادگان عربستان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حضور بن سلمان در مسند ولیعهدی می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد، از همین رو به نظر می‌رسد که هیات البیعه تصمیم بگیرد فرد دیگری را جایگزین بن سلمان کند.

قتل خاشقچی توسط عربستان چهره ایران در جهان را بهتر کرد/ بن سلمان برکنار می‌‌شود

 رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: بالاخره دولت عربستان پذیرفت که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در آنکارا به قتل رسیده است؛ این در حالی بود که تا پیش از این دولت عربستان اعلام می‌کرد که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است اما فشارهای بین المللی برای مشخص شدن حقیقت آنقدر زیاد بود که دولت عربستان ناچار شد واقعیت را اعلام کند. خبرگزاری رسمی عربستان در بیانیه‌ای نصفه و نیمه اعلام کرد جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری و در جریان درگیری فیزیکی کشته شده است و ۱۸ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بیانیه خبرگزاری رسمی عربستان نهادهای بین المللی و کشورهای دیگر را قانع نکرد و همچنان این سوال پیش آمد که اگر خاشقجی در درگیری کشته شده، بر سر جسد خاشقجی چه آمده است! آنگلا مرکل گفته بود از توضیح عربستان قانع نشده‌ایم. اردوغان نیز اعلام کرد تا مشخص شدن نهایی چگونگی قتل خاشقجی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

قتل یک روزنامه‌نگار منتقد برای عربستان یک رسوایی سیاسی و اجتماعی به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند قتل خاشقجی باعث شده افکار عمومی جنایات آل سعود را درک کنند و بدانند اصلاحات عربستان چیزی جز یک دروغ نیست. حسن هانی زاده در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ درباره تاثیر قتل یک روزنامه‌نگار بر تغییر نگاه‌ها به عربستان سعودی توضیح داده است. او گفته است: قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی که دارای تابعیت آمریکایی بود، افکار عمومی را متوجه جنایات آل سعود کرد. عربستان همواره با حمایت غرب و دلارهای نفتی یک حاشیه امنی را برای خود ایجاد کرده بود بنابراین کسی نمی‌دانست عربستان تا این اندازه می‌تواند جنایتکارانه عمل کند و یک روزنامه‌نگار منتقد را به صورت وحشیانه‌ به قتل برساند. از این زاویه مشخص شده که عربستان در یک دیکتاتوری محض به سر می‌برد و حتی تاب شنیدن برخی از انتقادها را هم ندارد.

اصلاحات عربستان دروغی بیش نیست

هانی زاده با بیان اینکه اکنون جهان متوجه شده است که اصلاحات عربستان دروغی بیش نیست، تصریح کرد: عربستان اصلاح‌پذیر نیست و جنایات بسیاری را علیه مردم کشورش و کشورهای دیگر انجام داده است و به همین دلیل اکنون عربستان جایگاه خود را در منطقه و بین الملل از دست داده است. معتقدم این اتفاق به نوعی حقانیت ایران را در دنیا ثابت کرد زیرا عربستان سال‌ها با کمک غرب سعی داشت ایران را به نوعی منزوی کند اما با این اتفاق عربستان کاملا دچار انزوای سیاسی شد.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش باعث شده جهان به دیکتاتوری عربستان پی ببرد، گفته است: ترامپ و وزیر خارجه او مایک پمپئو سعی دارند بن سلمان را در قدرت حفظ کنند و انگشت اتهام را به سمت مقامات پایین عربستان ببرند، البته برخی از سناتورهای دموکرات آمریکا به شدت ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا بن سلمان را از ولیعهدی عربستان کنار بگذارد. شاهزادگان عربستان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حضور بن سلمان در مسند ولیعهدی می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد، از همین رو به نظر می‌رسد که هیات البیعه تصمیم بگیرد فرد دیگری را جایگزین بن سلمان کند.

هانی زاده می‌گوید: ترامپ به شدت به دنبال این است اتهام را متوجه مقامات پایین تر عربستان کند، به طور مثال برخی از نزدیکان و مشاوران بن سلمان برکنار شده‌اند تا حاشیه امنی برای بن سلمان ایجاد شود اما باید دانست که افکار عمومی توان پذیرش ادامه حضور او را ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان