تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

راز تمرکز بر قتل خاشقچی

بسیاری می‌پرسند در حالی که روزانه ده‌ها و بلکه صدها تن از افراد بیگناه در سرتاسر جهان توسط دولت‌های سرکوبگر و یا گروه ‌های ترویستی کشته و یا سر به نیست می‌شوند؛ راز این میزان از تمرکز سیاسی و رسانه‌ای بین‌المللی بر قتل جمال خاشقچی در چیست؟
رویداد۲۴ احمد زیدآبادی - طبعاً قتل خاشقچی جنبۀ منحصر به فردی دارد و چنانچه این نوع حذف فیزیکی مخالفان بین دولت‌ها بخصوص دولت‌های مدعی پیروی از قواعد و مقررات بین‌المللی رواج یابد؛ دنیا جای امنی برای زندگی هیچ کس نخواهد بود. از این رو، این ماجرا باید به عبرتی برای پایانِ این نوع وسوسه‌های گانگستری و مافیایی در بین دولت‌ها تبدیل شود.
 
بخشی از ماجرا هم البته انتقام‌گیری از ترامپ است! ترامپ دشمن رسانه‌ها و رسانه‌ها نیز دشمن اویند. او از هر فرصتی برای بی اعتبار کردن جریان اصلی رسانه‌ای در کشورش سود می‌جوید و در مقابل، رسانه‌ها نیز واکنشی مشابه انجام می‌دهند. ولیعهد عربستان متحد نزدیک ترامپ و گویا دوست جارد کوشنر داماد اوست. حال که بن سلمان چنین فضاحتی به بار آورده است؛ رسانه‌ها و منتقدان داخلی و خارجی ترامپ زمینۀ مناسبی به دست آورده‌اند تا از طریق پیگیری رسوایی بن سلمان، ترامپ را هم تحت فشار بگذارند.
 
در این میان کشوری مانند ترکیه هم ظاهراً بهانه‌ای به دست آورده است تا کارنامۀ به نسبت تاریک حقوق بشری خود را در پرتو ماجرای قتل خاشقچی به فراموشی بسپرد و از این طریق حیثیتی در افکار عمومی بین‌المللی برای خود دست و پا کند.
به هر حال، پرداختن به قتل خاشقچی لزوماً در همۀ موارد، با انگیزۀ خیر و بشردوستی انجام نمی‌گیرد و این هم امر تازه‌ای در دنیای ما نیست!
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان